با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » بررسی کامل تفاوت موسسه با شرکت

بررسی کامل تفاوت موسسه با شرکت

تفاوت موسسه با شرکت

فهرست مطالب

افرادی که قصد دارند، فعالیت های جمعی تجاری یا غیر تجاری را به شکل قانونی دنبال کنند، باید برای ثبت شرکت و موسسه خود اقدام نمایند. مطابق با قانون تجارت، هر یک از آنها، برای ثبت شرایط خاص و مدارک مشخصی برای ارائه به اداره ثبت شرکت ها، نیاز دارند. هر دوی این نهادها، دارای شخصیت حقوقی بوده و می تواند به جهت کسب منافع و سودبری شکل بگیرد. برای آنکه بدانید کدامیک از آنها می تواند در روند بهتر فعالیت های شما موثر باشد، به بررسی تفاوت موسسه با شرکت می پردازیم.با ما همراه باشید.

 

موسسه چیست؟

همانگونه که در ابتدا اشاره شد، شرکت و موسسه، هر دو شخصیت های حقوقی هستند که مجاز به فعالیت های اقتصادی، مطابق با اساسنامه خود هستند. اما آنچه که تفاوت موسسه با شرکت را روشن می کند این است که در موسسه فعالیت ها عمدتا به قصد ایجاد منافع اعضا شکل نمی گیرد.

در موسسات، اموری غیر تجاری دنبال می شود که می تواند شامل برنامه های آموزشی، فرهنگی، خیریه یا … باشد. بنابراین، اعضای موسسه، مطابق با قانون تجارت، می توانند در مواردی ورود کنند که در نهایت، اقدام تجاری محسوب نمی شود.

اشخاصی که قصد ثبت موسسه را دارند، باید در نظر داشته باشند هنگام انتخاب نام برای موسسه، مجاز به استفاده از عناوین دولتی و کشوری را نیستند. همچنین، فعالیت موسسات، می تواند به شکل محدود یا نامحدود در نظر گرفته شده و در راستای منافع جمعی و امور خیریه، فعالیت های خود را توسعه دهد.

مالکیت موسسات می تواند به شکل خصوصی یا دولتی باشد که هر یک دارای شرایط کاری متفاوتی خواهد بود. یکی از الزامات ثبت موسسه این است که می توان تاسیس و ثبت آن را تنها با حضور یک نفر شخص حقیقی انجام داد. این در حالی است که در شرکت هایی مانند سهامی خاص، می بایست حتما شخصیت حقوقی، شامل دو نفر باشد.درباره ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر بخوانید.

 

انواع موسسات غیرتجاری

در حالت کلی در تفاوت موسسه با شرکت ، می توان موسسات تجاری را به دو دسته، تقسیم بندی نمود. این شامل موسسه های عمومی و خصوصی می شود. در نوع عمومی، دولت یا یکی از قوای سه گانه مالکیت آن را برعهده داشته و برای تاسیس آن اقدام می کند. از جمله موسسه های عمومی، می توان به هلال احمر و شهرداری ها اشاره نمود.

اما اگر موسسه نوع خصوصی داشته باشد، بدان مفهوم است که توسط اشخاص حقیقی تشکیل شده است. در این روش، یکی از اعضای موسسه، می بایست برای ثبت و تاسیس قانونی آن از طریق روند اداره ثبت شرکت ها اقدام نماید.

اما برای آنکه این موسسات را بر اساس اهداف و فعالیت هایشان دسته بندی کنیم، شامل موسسه غیر انتفاعی و موسسه انتفاعی می شود. در نوع انتفاعی، موسسه با هدف کسب سود راه اندازی شده است که در جهت منافع جمعی است. این فعالیت های اقتصادی، به شکل غیر تجاری می باشد که در حوزه های ورزشی، فرهنگی و آموزشی خواهد بود.

از سویی دیگر، هدف از موسسه غیر انتفاعی، راه اندازی خیریه بوده و با قصد خیرخواهی فعالیت می کند که در این نوع، کسب سود وجود ندارد. توصیه می شود در صورتی که قصد دارید، موسسه خود را راه اندازی کنید، مشاوره های لازم را از گروه ثبتیما را دریافت کرده و کار ثبت برند آنلاین ،ثبت موسسه و شرکت خود را به این مجموعه بسپارید.همچنین میتوانید از طریق تماس و دیگر راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط بوده و از راهنمایی های لازم بهره مند شوید.مشاوران ما در مورد تفاوت موسسه با شرکت شما را به طور کامل راهنمایی خواهند کرد.

اقدامات ثبت موسسه

اقدامات لازم برای ثبت موسسه

بعد از تشخیص تفاوت موسسه با شرکت اگر اقدام به ثبت موسسه خود کرده اید، لازم است که برای تدوین اساسنامه و پلمپ دفاتر اقدام کرده و مدیران آن را تعیین نمایید. هنگام تاسیس و ثبت موسسه، همانند شرکت، بایستی تنظیم اساسنامه بر اساس اهداف موسسه، صورت گیرد.

اساسنامه در واقع، به عنوان سند رسمی و قانونی برنامه ها و توافقات موسسات بوده و تمامی اطلاعات این شخص حقوقی، از قبیل مدیران، بازرسین، سرمایه ثبتی، حق امضا و … در آن ثبت می گردد. این سند می تواند شامل مدت زمان فعالیت موسسه بوده و شرایط انحلال را در نظر بگیرد.

از سویی دیگر همزمان با ثبت موسسه، می بایست برای پلمپ دفاتر اقدام نمود. این در حالیست که ممکن است موسسه، در طول سال مالی گذشته، فعالیتی نداشته باشد، اما ملزم به تهیه و تنظیم دفاتر قانونی است. این الزام در خصوص شرکت های تجاری نیز وجود دارد.

نکته مهم دیگری که در این مرحله از تاسیس موسسات به آن پرداخته می شود، انتخاب هیات مدیره و مدیر موسسه می باشد که مطابق با جلسه مجمع عمومی عادی، تعیین می شود. این مدیران می توانند با مدت زمان محدود و نامحدود تعیین شوند. تمامی وظایف و اختیارات ایشان، در اساسنامه ثبت خواهد شد.

شرکت چیست؟

شرکت های تجاری نیز در انواع مختلفی هستند که هر یک دارای شرایط خاصی هنگام ثبت می باشند. این نوع از شخصیت های حقوقی، به طور معمول از دو یا چند نفر تشکیل می شوند که می توانند به شکل شخص حقوقی و حقیقی باشند. هدف آنها نیز انجام فعالیت های تجاری و کسب سود می باشد.

این شخصیت ها، مطابق با قانون تجارت، به 7 دسته تقسیم می کنند که تمامی آنها موظف به انجام مراحل ثبت در اداره ثبت شرکت ها بوده و می بایست در حوزه مالیاتی ثبت نام نمایند. از جمله انواع شرکت می توان به مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تعاونی و… اشاره نمود. در اینجاست که بسیاری به دلیل عدم آگاهی از تفاوت موسسه با شرکت ، موسسات را نیز در دسته بندی شرکت ها در نظر می گیرند.

درباره ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیشتر بخوانید.

 

تفاوت های بارز موسسه و شرکت

نکته ای که در ابتدا به آن اشاره شد، تفاوت موسسه با شرکت در انجام یا عدم انجام فعالیت های تجاری بود. ثبت و تاسیس این شخصیت ها با هدف سود و فعالیت های بازرگانی باعث می شود که دسته بندی مستقلی را ایجاد کرده و مراحل ثبت و ضوابط موسسه را از شرکت جدا نماید.

اما حال باید به این سوال پاسخ داد که کدامیک از این شخصیت ها برای انجام فعالیت های اقتصادی مفید است و باعث می شود از امتیازاتی همچون معافیت مالیاتی استفاده نمود. آیا موسسات، به جهت آنکه به سودبری نمی اندیشند، دارای مزیت های خاصی هستند؟

آیا قوانین تجارت، برای آن ها ساده تر است؟ برای پاسخ به این سوالات و انجام مراحل ثبت شرکت یا موسسه، می توانید از خدمات ثبتیما بهره مند شوید. در این دفتر ثبتی، کارشناسان با تجربه شما را با شرایط هر یک از این شخصیت های حقوقی آشنا کرده و با ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت موسسه با شرکت ، شما را در انتخاب آگاهانه فعالیت ها، یاری می کنند.

اما در حالت کلی در نظر داشته باشید که اگر به دنبال افزایش سود و سرمایه خود هستید، می بایست برای ثبت شرکت اقدام کنید. فعالیت های اقتصادی نامحدود بدون سود، بخشی از الزامات ثبت موسسه است. همچنین، برای ثبت شرکت، به ویژه شرکت های سهامی، حداقل اعضا می بایست، دو نفر باشد.

مشاوره با ثبتیما

ثبت شرکت و موسسه با ثبتیما

حال که با تفاوت موسسه با شرکت آشنا شدید بهتر است که به متخصصین این حوزه برای ثبت شرکت و یا موسسه خود مراجعه نمایید.یکی از گروه های ثبتی که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت دارد، ثبتیما می باشد. این گروه، با سابقه ای طولانی و تخصص لازم، می تواند در زمینه ثبتی، از جمله تاسیس موسسه و شرکت، ثبت تغییرات شرکت ها، رتبه بندی، ثبت علائم تجاری و امورمالیاتی اشخاص حقوقی، شما را یاری کند. شما می توانید این خدمات را در بهترین کیفیت و در کوتاه ترین زمان، از ثبتیما دریافت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.