با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » تغییر و الحاق موضوع

تغییر و الحاق موضوع

تغییر و الحاق موضوع

فهرست مطالب

یکی از مواردی که هویت یک شرکت را به تصویر می‌کشد نوع فعالیت آن است. هر شرکت تنها در حیطه موضوعات ثبت‌شده در مدارک ثبتی همچون آگهی تاسیس و اساسنامه شرکت می‌تواند فعالیت داشته باشد. بنابراین فعالیت اصلی و چشم‌انداز آینده‌ی کاری شرکت بر مبنای موضوع فعالیت آن قرار دارد. البته در شرکت‌های سهامی خاص پس ‌از مراحل ثبت می‌توان براساس قانون تجارت با تنظیم صورت‌جلسه ای، ثبت تغییر و الحاق موضوع فعالیت شرکت را پیگیری کرد.

تغییر و الحاق موضوع فعالیت

تغییر و الحاق موضوع یعنی موضوع کنونی شرکت به‌کلی تغییر کرده و با موضوع یا موضوع‌های جدیدی جایگزین می‌شود. برای انتخاب موضوع شرکت محدودیتی در کار نیست و افراد می‌توانند به هر تعداد موضوعی که می‌خواهند انتخاب کنند. البته دراین‌میان یک نکته وجود دارد که برای بکار بردن بعضی از موضوعات فعالیت باید مجوز دریافت شود.

در زمینه الحاق موضوع یا افزودن موضوع دیگری به فعالیت‌های شرکت هم محدودیتی وجود ندارد. حتی در مواردی که این موضوعات در چند حیطه کاری باشند. تصمیمات لازم برای تغییر و الحاق موضوع در قالب صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده تنظیم‌شده و اعلام می‌شود.

 مدارک مورد نیاز برای تغییر موضوع در شرکت‌های سهامی خاص

* اصل صورت‌ جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد

* ارائه لیست حضار در جلسه مجمع بنابر ماده ۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت همراه با امضاء همه سهام‌داران

*درصورتی‌که سهام‌داران شرکت افراد حقوقی هستند برای نمایندگان اشخاص حقوقی ارائه برگه نمایندگی الزامی است. ( بر اساس ماده 2 لایحه

اصلاحی قانون تجارت)

* در شرایطی که مجمع فوق‌العاده با حضور اکثریت سهام‌داران اجرایی شده باشد باید اصل آگهی دعوت ارائه شود. ( بر مبنای ماده ۹۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت)

* در حالتی که مجمع فوق‌العاده در ۲ نوبت برگزار شود ارائه صورت‌جلسه منقضی شدن در نوبت اول و همچنین اصل آگهی دعوت برای نوبت اول و دوم ضروری است.

* در مواردی که نیاز باشد باید مجوز از مراجع ذی‌صلاح ارائه شود

همان‌طور که ارائه شد تغییر موضوع شرکت به‌ عبارتی همان تغییر موضوع فعالیت شرکت یا الحاق آن به موجب اساسنامه شرکت است. موضوع فعالیت شرکت نشان‌دهنده محدوده فعالیت و اهداف پیش روی شرکت است که در هنگام تاسیس شرکت دربند ۲ اساسنامه شرکت تعیین می‌شود.

به بیان واضح‌تر مشخص شدن حوزه فعالیت شرکت از صرف سرمایه شرکت در زمینه‌های خارج از موضوع معین ممانعت می‌کند. از این‌رو مدیران اجرایی اجازه پیدا نمی‌کنند که خارج از چارچوب موضوع شرکت فعالیت کنند.

در مسئله تغییر موضوع شرکت یا به عبارتی الحاق موضوع یا موضوعات جدیدی به فعالیت شرکت در اساسنامه و یا کم کردن موضوعات سابق شرکت، مجمع عمومی باید حتما مجمع فوق‌العاده شرکت برپا شده و صورت‌جلسه‌ای با هدف تغییر موضوع شرکت برای ثبت این تغییرات در سامانه اداره ثبت و آگهی روزنامه رسمی انجام شود.

مجمع فوق‌العاده شرکت از بازرسین و سهام‌داران شرکت تشکیل‌شده که با اتفاق‌نظر برای تغییر و الحاق موضوع شرکت تصمیم‌گیری می‌کنند.

 الحاق به موضوع شرکت

تغییر و الحاق موضوع شرکت درحقیقت به ‌معنای کاهش بندهایی از موضوعات فعالیت یا الحاق موارد جدیدی به موضوعات و درنتیجه تغییر این آیتم‌ها در اساسنامه است. بعد از این‌که در این ‌مورد تصمیم‌گیری شد و سهم شرکا هم مشخص شد، اعضا باید صورت‌جلسه تغییر موضوع شرکت را براساس قوانین و اصول خاص تنظیم و همه اعضا برگه صورت‌جلسه را امضاء کنند.

پس‌از طی شدن این پروسه و برگزاری مجمع عمومی باید یک سری مدارک لازم و صورت‌جلسه را از طریق باجه‌های پیش‌خوان پستی به اداره ثبت شرکت‌ها پست کنید.

مدت‌زمان پیگیری تغییر و الحاق موضوع شرکت حداکثر دو هفته خواهد بود. درصورتی‌که به دلیل فعالیت‌های مالی و بانکی دریافت مجوز برای موضوع جدید ضروری باشد، باید در این زمینه هرچه زودتر اقدام کرد و در ضمن باید توجه داشته باشید که موضوع جدید در چارچوب موضوع‌های مجاز باشد.

در ضمن هنگام تغییر موضوع یا افزودن موضوعات جدید به شرکت به مسائلی مانند تک موضوعی بودن شرکت های تعاونی، تفکیک موضوع های تجاری و غیر تجاری، امکان تعیین موضوعات متنوع برای شرکتهای چند منظوره نیز باید توجه کنید.

مدارک مورد نیاز برای تغییر موضوع شرکت

* یک نسخه از آگهی تاسیس شرکت

* مجوز برای اضافه کردن موضوعات جدید در صورتی که نیاز به مجوز باشد

* یک نسخه از روزنامه رسمی

* کپی مربوط به آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود

* کپی کارت ملی و شناسنامه شرکا و اعضای شرکت ( شامل هیئت مدیره، سهامداران و بارزسان)

شرکت ثبتیما ارائه دهنده کلیه خدمات در امور ثبتی میباشد و شما میتوانید با کارشناسان و مشاوران ما برای پاسخ سوالات خود در ارتباط باشید.از جمله خدمات ثبتیما ثبت برند آنلاین ،ثبت شرکت و ثبت تمامی تغییرات شرکت ها و… میباشد.

 

 

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.