موسسه غیرتجاری

به همه تشکیلات و موسساتی که مقاصد غیرتجاری مانند امور علمی، ادبی، خیریه و… دارند، موسسه غیرتجاری گفته می‌شود؛ اعم از اینکه موسسان و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته باشند یا نداشته باشند. این موسسات می‌توانند عنوان‌هایی مانند انجمن، کانون، بنگاه و… داشته باشند. اما نمی‌توانند عنوان‌هایی داشته باشند که به تشکیلات دولتی و اقتصادی اختصاص دارد. در این مطلب قرار است به طور کامل درباره نحوه ثبت موسسه غیرتجاری صحبت کرده و همه جزئیاتی که لازم است بدانید را بیان کنیم.

انواع موسسه غیرتجاری

موسسات غیرتجاری به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • موسسه‌هایی که هدف آنها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا نباشد. این دسته از موسسات، اصطلاحاً به نام موسسات غیرانتفاعی شناخته می‎شوند. از جمله این موسسات می‌توان به موسسه‌های خیریه، انجمن‌های اسلامی و تخصصی و احزاب، صندوق‌های قرض الحسنه و گروه‌های سیاسی اشاره کرد.
  • موسسه‌هایی که هدف آنها جلب منافع و تقسیم منافع بین اعضا خود یا غیر باشد. موسساتی مانند کانون‌های فنی و حقوقی و موسسه‌هایی با هدف ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز، از جمله موسسات دسته دوم محسوب می‌شوند.

مدارک لازم برای تاسیس موسسه غیرتجاری

در صورتی که قصد داشته باشید یک موسسه غیرتجاری ثبت کنید، به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت:

  • دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه به صورت چاپی
  • تنظیم اساسنامه حداقل در دو نسخه
  • تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل در دو نسخه
  • فتوکپی شناسنامه همه شرکا
  • اخذ مجوز برای موضوع موسسه

تعداد شرکا در موسسه غیرتجاری

در این دسته از موسسات، تعداد شرکا حداقل دو نفر هستند و تعداد حداکثری برای آنها مشخص نشده است. به طور معمول رابطه شرکا در این دسته از موسسات، رابطه کاری است. همچنین افراد زیر ۱۸ سال به شرط آنکه حق امضایی نداشته باشند، می تواند شریک این دسته از موسسات سوند.

تعیین نام موسسه غیر تجاری

لازم است بدانید که در نام این دسته از موسسات، باید عبارت «موسسه غیر تجاری» ذکر شود. در واقع همه اوراق، اطلاعیه‌ها و سربرگ موسسه و به طور کلی هر جایی که نام موسسه در آن ذکر شود، لازم است در کنار آن عبارت موسسه غیرتجاری نیز آورده شود.

همچنین لازم است بدانید که در حال حاضر موسسات زیادی در ایران به ثبت رسیده‌اند. بنابراین ثبت نام‌های تک سیلابی تا سه سیلابی تقریباً با دشواری مواجه شده است. اما ثبتیما می‌تواند به شما کمک کند نامهایی تک سیلابی به بالا را اخذ کنید.

پس از آنکه در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، نام موسسه را تعیین کردید؛ نام تایید شده به مدت 60 روز برای موسسه غیرتجاری شما محفوظ خواهد ماند. پس از آن، افراد دیگر قادر به انتخاب آن نام برای موسسه و شرکت خود هستند. لازم است 5 نام برای موسسه غیرتجاری خود مشخص کنید و آنها را بر اساس اولویت خود بچینید. همچنین لازم است بدانید که با مشورت با شرکت ثبتیما می‌توانید زمان لازم برای تعیین نام خود را کتاه کرده و نام‌های مجوزی را جزو نام‌های خود قرار ندهید.

سرمایه موسسه غیرتجاری

این دسته از موسسات، هنگامی شکل می‌گیرند که تمامی سرمایه نقدی تادیه شده باشد و همچنین سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. همچنین لازم است بدانید که شرکا نسبت به قیمتی که در حین تشکیل موسسه برای سهم الشرکه غیرنقدی تعیین شده، در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.

سهم الشرکه شرکا قابلیت انتقال به غیر را ندارد؛ مگر با رضایت عده‌ای از شرکا که حداقل سه ربع سرمایه به آنها متعلق باشد و اکثریت عددی نیز داشته باشند. علاوه بر این، در هیچ موردی اکثریت شرکا نمی‌توانند یک شریک را به ازدیاد سهم الشرکه خود مجبور سازند.

سرمایه موسسه غیرتجاری حداقل باید صد هزار تومان باشد که باید در هنگام تاسیس، به مدیر عامل موسسه تسلیم شود. همچنین لازم است مدیر عامل به دریافت مبلغ اقرار کند. اگر قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیرنقدی باشد، لازم است در قبال سرمایه غیرنقدی، نظر کتبی کارشناس رسمی دادگستری اخذ گردد.

محل قانونی موسسه

مرکز اصلی موسسه، همان جایی است که قرار است موسسه فعالیت خود را در آن انجام دهد. لازم است بدانید که آدرس موسسه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. زیرا حوزه مالیاتی را مشخص می‌نماید. در حال حاضر مرکز اصلی موسسه در شرف تاسیس، به وسیله اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری استعلام می‌شود و لازم است آدرس با کد پستی همخوانی داشته باشد.

شعب موسسه

موسسه غیرتجاری در شرف تاسیس، می‌تواند شعب مختلفی داشته باشد.

روزنامه کثیرالانتشار موسسه

 روزنامه کثیرالانتشار هر موسسه می‌تواند با دیگران متفاوت باشد. در واقع روزنامه کثیرالانتشار، روزنامه‌ای است که تاسیس، تغییرات و آگهی‌های دعوت شرکا و اعضا به صورت خلاصه، در آن ذکر خواهند شد. همچنین باید بدانید که روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار متفاوت است. هزینه‎های روزنامه‎های کثیرالانتشار نیز با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به کادر آگهی محاسبه خواهد شد.

وظایف مجمع عمومی موسس

وظایف مجمع عمومی موسسین در موسسه غیرتجاری عبارتند از:

  • رسیدگی به گزارش موسسه و تصویب آن
  • تصویب طرح اساسنامه موسسه و در صورت نیاز اصلاح آن
  • انتخاب اولین مدیران موسسه
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای صورت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می‌گردد

نکته: لازم است بدانید که گزارش موسسین  باید حداقل تا چند روز پیش از تشکیل مجمع عمومی موسس، در محلی که آگهی دعوت مجمع تعیین شده است، آماده شده باشد. 

هزینه‌های ثبت موسسه غیرتجاری

برای ثبت این دسته از موسسات، لازم است هزینه‌های زیر را بپردازید:

  • حق الوکاله وکیل و حق الثبتموسسه
  • تنظیم اوراق مرتبط به ثبت موسسه از قبیل: اساسنامه، اظهارنامه و متن صورتجلسات
  • ورود سیستمی همه اوراق تنظیم شده
  • پرداخت هزینه روزنامه‌های رسمی و روزنامه کثیرالانتشار موسسهثبت شده غیرتجاری
  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی موسسه مانند: معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام‌های مربوطه برای اشخاص حقوقی
  • تنظیم و ثبت کد فراگیر اشخاص غیرایرانی

باید بدانید که ثبت این دسته از موسسات، در شهرهایی بجز تهران، با هزینه کمتر و بدون وکیل انجام خواهد گرفت.

 همچنین باید بدانید که زمان در نظر گرفته برای  ثبت این موسسات، بین ۳ تا ۱۰ روز کاری بوده و این زمان در صورت تفاوت تعداد اعضا، میزان سرمایه و مقدار سهم الشرکه، متفاوت نخواهد بود. همچنین این زمان از  هنگام تحویل و تکمیل اوراق به موسسه محاسبه خواهد شد.

 

 

 شما می‌توانید ثبت موسسه غیرتجاری  خود را به شرکت ثبتیما  سپرده و بدون انجام فعالیت‌های اضافی و صرف زمان و هزینه زیاد، منتظر ثبت موسسه خود شوید.

WhatsApp
Telegram
Print