با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

فهرست مطالب

پس ‌از این‌که فرآیند ثبت شرکت به اتمام می‌رسد، افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده یکی از راهکارها برای تامین منابع مالی شرکت است که در واقع در این روش یک سهام‌دار به شرکت اضافه می‌شود که در ادامه صحبت می‌شود. در حقیقت شرکت‌ها با مقاصدی مانند گسترش فعالیت‌های کاری، تثبیت قدرت در میان رقبا یا افزایش و تقویت قدرت برندشان اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. البته در مواقعی این کار با هدف تغییر ساختار مالی و پیشرفت شرکت انجام می‌شود. به عبارتی دیگر، برای توسعه کسب‌وکار و بهبود وضعیت اقتصادی شرکت، افزایش سرمایه یکی از روش‌هاست.

راهکارهای افزایش سرمایه شرکت

شیوه‌های متنوعی برای افزایش سرمایه شرکت می‌توان برشمرد، اما بر طبق قانون تجارت افزایش مبلغ اسمی سهام و صدور سهام جدید مهم‌ترین روش‌ها در این مسیر هستند. به ‌طورکلی ۴ روش برای افزایش سرمایه شرکت در نظر گرفته می‌شود که شامل موارد زیر است:

  1. مطالبات نقدی حال شده اشخاص از سوی شرکت به سهام جدید مبدل شود. این شیوه بهترین راهکار افزایش سرمایه شرکت به شمار می‌رود. در این مدل اسناد و مدارک مربوطه باید توسط بازرس شرکت امضا شده باشد.
  2. سود تقسیم‌نشده حاصل از ارزش واقعی سهام جدید به سرمایه شرکت افزوده شود. بر مبنای ماده ۱۴۰ قانون تجارت انتقال، هرگونه پس‌انداز قانونی به‌عنوان سرمایه شرکت ممنوع است.
  3. تبدیل اوراق‌قرضه به سهام: با توجه به این‌که کلا اوراق‌ قرضه به رسمیت شناخته نمی‌شود در شیوه‌های افزایش سرمایه هم موضوعیتی ندارد.
  4. پرداخت مبلغ اسمی‌ سهم به شکل نقدی: در این شیوه از افزایش سرمایه شرکت، سهام‌داران شرکت می‌توانند به کمک مبلغ نقدینگی که در اختیار دارند سرمایه شرکت را بالا ببرند. گفتنی است که شرکت‌ها مختارند به کمک یکی از شیوه‌های بیان‌شده یا ترکیبی از آن‌ها به‌صورت هم‌زمان سرمایه شرکت را افزایش دهند. در ادامه می‌خواهیم شما را با شیوه از افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده بیشتر آشنا کنیم.

افزایش سرمایه

همان‌طور که بیان شد یکی از شیوه‌های اصلی افزایش سرمایه شرکت مطالبات حال شده می‌باشد. شرکت‌ها در طی مدت فعالیت‌شان به دلایل گوناگون به وجه نقد نیاز پیدا می‌کنند. به‌عنوان نمونه، شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند میزان سرمایه در گردش شرکت را افزایش دهند. یا این ‌که فضای بخش تولید را بزرگ‌تر کنند. در این شرایط شرکت برای تامین این منابع مالی مورد نیاز دو راهکار پیش رو دارد. راهکار اول این است که از بانک وام دریافت کند؛ در راهکار دوم می تواند از سهام‌دارانش بخواهد که سرمایه‌گذاری‌شان را بیشتر کنند.

واضح است که راهکار دوم منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد، چراکه در صورت دریافت وام، شرکت باید مبلغ وام را همراه با سود زیادی به بانک برگرداند. بنابراین شرکت‌ها اولویت کاری‌شان را تأمین سرمایه مورد نیاز از محل سرمایه‌گذاری‌های مجدد سهام‌داران قرار می‌دهند. به این شیوه اصولی بالا بردن سرمایه شرکت افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده و آورده نقدی گفته می‌شود.

آثار مثبت این راهکار افزایش سرمایه و راندمان آن برای شرکت در طولانی‌مدت اشت. نکته قابل‌توجه این است که در افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی، سهامی تحت عنوان حق تقدم واگذار می‌شود. ممکن است این سوال به ذهن شما هم خطور کند که حق تقدم چیست؟ در پاسخ به این مسئله باید گفت که در روند افزایش سرمایه از نوع آورده نقدی مراحلی وجود دارد. در این پروسه افرادی که تا قبل ‌از تشکیل مجمع فوق‌العاده سهام‌دار شرکت بوده‌اند نسبت ‌به سایر سهام‌داران برای افزایش سرمایه شرکت در اولویت هستند. بنابراین سهام حق تقدم به سهامی گفته می‌شود که از سوی شرکت به موجودی سهام قبلی سهام‌داران شرکت افزوده می‌شود.

افزایش سرمایه از محل مطالبات به چه معناست؟

حال این سوال پیش می‌آید که افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده به چه معناست؟ در پاسخ می‌توان گفت به مبلغی از افزایش سرمایه که به میزان طلبی است که سهام‌داران از شرکت دارند (حالا به هر نحوی که ایجاد شده باشد) مطالبات حال شده گفته می‌شود. از این‌رو، سهام‌داران در هنگام افزایش سرمایه شرکت می‌توانند به ‌جای وارد کردن پول بیش‌تر به شرکت، از همان میزان بدهی که از شرکت طلب دارند استفاده کنند.

به عنوان نمونه می‌توان گفت چنان‌چه قرار بر این باشد که سهام‌داران در روند افزایش سرمایه شرکت نفری 2 میلیون تومان به حساب شرکت واریز کنند؛ در این موقعیت سهام‌داری که طلبی از شرکت دارد می‌تواند درخواست کند که سهم مبلغ واریزی‌اش از محل طلبی که از شرکت دارد تامین شود. روال عادی به این صورت است که شرکت‌ها افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده و آورده نقدی را با هم اجرایی می‌کنند اما شرکت می‌تواند تنها یکی از این حالات را برای افزایش سرمایه انتخاب کند.

افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامی خاص

برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از محل مطالبات حال شده قوانینی وجود دارد. این قوانین در جهت افزایش سرمایه شرکت حتماً باید پیروی و اجرا شوند.

قوانین افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده شرکت سهامی خاص

  • هیئت مدیره در سمت خود باشد (مدت‌زمان تصدی آن‌ها به اتمام نرسیده باشد)
  • مدت‌زمان تصدی بازرسین معتبر باشد (به پایان نرسیده باشد)
  • سرمایه تعهدی کاملاً پرداخت شده باشد
  • جزئیات مطالبات حال شده طلب‌کارها و سهام‌داران معلوم باشد
  • بازرسین گزارش خود را به هیئت مدیره ارائه دهند
  • گزارش هیئت مدیره تحویل بازرسین شده باشد

نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده

برای دیدن نمونه صورت‌جلسه افزایش سرمایه این‌جا کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز ثبت افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

  • ارائه کارت ملی و شناسنامه سهام‌داران جدید
  • اظهارنامه افزایش سرمایه
  • صورت‌جلسه شرکت
  • آخرین روزنامه تغییرات مجمع عمومی
  • لیست سهام‌داران شرکت

مزایای این روش از افزایش سرمایه

  • امکان سودآوری شرکت
  • بهبود توسعه شرکت و سرعت روند پروژه‌های کنونی شرکت
  • تزریق نقدینگی به شرکت

لازم به ذکر است که افزایش سرمایه باید در مجمع عمومی فوق‌العاده صوت گیرد و مورد تایید باشد. در این مجمع باید ذکر شود که افزایش سرمایه از چه نوعی است، درنتیجه بعد از تصمیم‌گیری مجمع فوق‌العاده و با توجه به ماده 290 قانونی تجارت، هر نوع تغییری که در سرمایه اتفاق بیفتد، چه کاهش یا چه افزایش، یک نسخه فیزیکی صورت‌جلسه باید به اداره ثبت شرکت‌های استان فرستاده شود. در اظهارنامه افزایش سرمایه شرکت نیز باید جزئیات سهام سهام‌داران، ارزش اسمی سهام و مبلغ سرمایه نوشته شود.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دقیق در رابطه با افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده با ثبتیما تماس بگیرید. کارشناسان ما در این راه به شما کمک کرده تا آسان‌تر بتوانید روند افزایش سرمایه شرکت را طی کنید. مشاوران ثبتیما با سال‌ها تجربه در کنار شما خواهند بود.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.