ثبت شرکت با مسئولیت محدود | مراحل+مدارک مورد نیاز

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید بدانید که جزئیات واقعی یک شرکت با مسئولیت محدود به محل ایجاد آن بستگی دارد. با این حال، به‌طور کلی، دارایی­های شخصی شما به‌عنوان یک شریک از اقدامات قانونی محافظت می­شود. در این سال­ها بسیاری از افراد به دنبال ثبت شرکت با مسولیت محدود هستند. اساساً، مسئولیت در این نوع شرکت محدود است، به این معنا که شما دارایی‌ها را در شراکت از دست خواهید داد. شراکت اولین هدف برای هر دعوای قضایی است، اگرچه شریک خاص شخصاً کار اشتباهی انجام داده باشد می­تواند مسئول باشد. یکی دیگر از مزیت­ های شرکت با مسولیت محدود توانایی آوردن شرکا و اجازه دادن به شرکا است. از آنجایی که یک قرارداد مشارکت برای یک شرکت وجود دارد، شرکا می­توانند اضافه یا بازنشسته شوند همان‌طور که در توافقنامه مشخص شده است. در ادامه در رابطه با فرآیند ثبت شرکت با مسولیت محدود بحث خواهیم کرد.

شرکت با مسئولیت محدود ، در واقع شرکتی است که دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل داده‌اند و هرکدام از شرکا، بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات هستند. در اسم این نوع از شرکت‌ها باید عبارت «با مسئولیت محدود» ذکر گردد. به علاوه نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد. در غیر این صورت، شخصی که نام او در اسم شرکت قید شده است، در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارد.شرکت ثبتیما با سالها تجربه در زمینه امور ثبتی مانند ثبت شرکت در تهران و شهر های دیگر همراه با متخصصان خود در اختیار شما مشتریان عزیز میباشد.برای ثبت شرکت و دریافت مشاوره رایگان  با کارشناسان ما با شماره 49947000-021 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در ادامه به مدارکی که برای ثبت این نوع شرکت نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد:

  • کارت ملی برابر اصل همه سهامداران. لازم به ذکر است که برابر اصل، در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.
  • فتوکپی برابر اصل شناسنامه شریک‌ها و مدیران
  • تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در دو برگ و تکمیل و امضای تقاضانامه توسط همه سهامداران. توجه داشته باشید که به دلیل بهادار بودن اوراق تقاضانامه و شرکتنامه، لازم است این اوراق صرفا از محل اداره ثبت شرکت‌ها تهیه شوند.
  • شرکت نامه 2 برگ و تکمیل آن و امضای زیر شرکتنامه توسط همه سهامداران
  • اساسنامه دو جلد و امضای زیر همه صفحات آن توسط تمامی سهامداران
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره دو نسخه که سهامداران و بازرسان آن را امضا کرده باشند
  • اخذ و ارائه مجوز در صورت نیاز
  • تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار مبنی بر غیردولتی بودن آن
  • معرفی نامه نمایندگان؛ اگر سهامداران و اعضا هیئت مدیره،از اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی اعضا
  • ارائه مجوز در صورت نیاز بر اساس تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود بعد از آماده کردن مدارک ذکر شده نیاز به انجام فرآیندی میباشد که در ادامه به آن ها میپردازیم.

اساسنامه و قید توسط سردفتر

پس از آماده شدن سند تأسیس و اساسنامه، لازم است برای تنظیم با دفتر اسناد رسمی تماس بگیرید. امکان تأسیس یک شرکت به صورت آنلاین نیز به‌صورت ویدئو کنفرانس با سردفتر وجود دارد. در این صورت تمامی اعضا و مدیران باید دارای امضای دیجیتال فعال باشند. سردفتر اسناد رسمی هویت سهامداران و مدیران، پرداخت سرمایه را تأیید و اساسنامه شرکت را رسمیت خواهد داد.

کد مالیاتی و شماره مالیات بر ارزش‌افزوده

برای ثبت شرکت با مسولیت محدود ، شرکت باید کد مالیاتی و شماره مالیات بر ارزش‌افزوده خود را داشته باشد. این کدها توسط اداره مالیات تعیین می­شود. علاوه بر این، یک کد ATECO نیز با شماره VAT همراه است  تا دسته فعالیت­های انجام شده توسط شرکت را شناسایی کند. به‌طور کلی درخواست کد مالیاتی و شماره مالیات بر ارزش‌افزوده توسط حسابداری که شرکت را دنبال می­کند انجام می­شود و در خدمات حسابداری قرار می­گیرد.

ثبت الکترونیکی در دفتر مشاغل

ثبت در دفتر ثبت مشاغل

سومین گام از ثبت شرکت با مسولیت محدود ، وارد کردن جزئیات شرکت در دفتر مشاغل می­باشد. کلیه شرکت­ها باید در دفتر ثبت کسب‌وکار ثبت شوند. این ثبت یک پایگاه داده الکترونیکی است که حاوی اطلاعات شرکت های ایرانی می­باشد. برای نشان دادن دفتر، می­توانید یک سرویس اقامت قانونی را انتخاب کنید تا از اجاره یا خرید ملک خودداری کنید.

ثبت کسب‌وکار به بخش­هایی تقسیم می­شود، شرکت­های با مسولیت محدود توسط دفتر اسناد رسمی در بخش عادی ثبت می­شوند. از سوی دیگر، برخی از شرکت­ها نیز در بخش ویژه­ای مانند استارت آپ ­های نوآور ثبت شده­اند. با ثبت‌نام در ثبت شرکت­ ها، LLC در واقع موضوع مستقلی نسبت به سهامداران فردی می­شود.

علاوه بر این، دفاتر به ثبت شرکت با مسولیت محدود سپرده می­شود. به این ترتیب افرادی که شرکت را مدیریت می­کنند با مشخص کردن دفتر و اختیارات آن‌ها مشخص می­شوند. مدیران مسئول اتخاذ تصمیمات مدیریت تجاری هستند و توسط سهامداران منصوب می­شوند. در LLC امکان انتخاب یک مدیر انحصاری یا انتصاب چند مدیر که هیئت مدیره را تشکیل می­دهند وجود دارد.

ارتباط شروع کسب‌وکار

قبل از شروع فعالیت تجاری، شرکت باید ارتباط شروع تجارت را انجام دهد. این ارتباط امکان ارسال برخی اظهارنامه­ های الکترونیکی به اداره مالیات و ثبت مشاغل را فراهم می­کند. محتوای اظهارنامه ­ها با توجه به نوع فعالیت انجام شده متفاوت است. به‌عنوان مثال، برای کسب‌وکارهای مواد غذایی، تهیه یک گزارش راه‌اندازی تایید شده خاص (SCIA) ضروری است. این تکمیل نیز توسط حسابداری که شرکت را دنبال می­کند انجام می­شود و در خدمات حسابداری قرار می­گیرد.

ظهرنویسی دفاتر شرکت

پس از ثبت شرکت با مسولیت محدود ، هر LLC باید دارای مهر دفاتر شرکت باشد. این عوامل اسناد اجباری هستند که فعالیت ­ها و تصمیمات شرکت در آن‌ها ثبت می­شود. معمولاً ظهرنویسی در زمان تأسیس توسط دفتر اسناد رسمی انجام می­شود و هزینه ­ای در حدود 10 تا 50 میلیون تومان دارد که شامل مبلغ حق امتیاز دولتی و حق تمبر نیز می­شود.

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود به شرح زیر میباشد:

  • هزینه حق ثبت 420000 تومان
  • هزینه حق عضویت 27500 تومان
  • هزینه پست و پلمپ دفاتر 22500 تومان
تاسیس شرکت با مسئولیت محدود

مزایای تأسیس شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسولیت محدود مزایای بسیاری دارد. بسیاری از استارت‌ آپ‌ های جدید به‌عنوان شرکت‌های با مسئولیت محدود (LLC) ساختار یافته‌اند که مزایای کلیدی را نسبت به سایر نهادهای تجاری ارائه می‌کنند. یک LLC ویژگی­ های مثبت خاصی از یک شرکت انفرادی، مشارکت و شرکت را بدون برخی از اشکالات این سازمان­ ها ترکیب می­کند. پنج مزیت تأسیس شرکت با مسئولیت محدود عبارت­ اند از:

بدون دخالت کسی کار خود را پیش میبرید

کارآفرینان خود مبتدی هستند که ترجیح می­دهند مسیرهای خود را ترسیم کنند. اکثر کشورها یک عضو یا مالک LLC را به رسمیت می­شناسند که به این معنی است، شما می­توانید تنها مالک کسب‌وکار خود باشید. ثبت شرکت با مسئولیت محدود به شما این اجازه را می­دهد که به‌عنوان یک عضو LLC، بتوانید بدون نیاز به مشورت با سایر شرکای شرکت و یا هیئت مدیره در یک شرکت، تصمیمات تجاری خود را بگیرید؛ مانند یک مالک انفرادی، شما مالک، مدیریت و اداره کسب‌وکار خود هستید، اما بدون مسائل مربوط به مسئولیت یک مالک انفرادی. 

اگر دو یا چند مالک وجود دارد، می‌توانید یک قرارداد عملیاتی امضا کنید تا نقش‌ها و تعهدات مربوطه خود را مشخص کنید و کسب‌وکار خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به بهترین نحو با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

مسئولیت های شما محدود است

دومین مزیت ثبت شرکت با مسئولیت محدود، وظایف محدود شما می­باشد. LLC  به‌عنوان یک شخص حقوقی مجزا از اعضای یا صاحبان آن در نظر گرفته می­شود. مانند سهامداران یک شرکت، مالک LLC شخصاً مسئول بدهی­ها یا تعهدات قانونی LLC نیست. مالک LLC ممکن است مانند سهامداران سهم سرمایه خود را در کسب‌وکار از دست بدهد. با این حال، برخلاف یک مالک انحصاری یا شریک عمومی، تعهدات قانونی LLC معمولاً دارایی‌های شخصی مالک LLC، مانند خانه یا حساب بانکی فردی را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. 

مانند سایر سازمان‌های تجاری، ممکن است در برخی موارد شخصاً مسئول باشید، مانند زمانی که شخصاً یک بدهی تجاری را تضمین می‌کنید یا از مراقبت لازم استفاده نمی‌کنید که منجر به آسیب رساندن به شخص ثالث یا نقض وظایف شما در قبال LLC می‌شود.

مالیات شرکت هایی یا مسئولیت محدود

از مالیات مضاعف معاف هستید

یکی دیگر از مزیت­های ثبت شرکت با مسئولیت محدود ندادن مالیات­ های مضاعف است. شرکت ­های استاندارد معمولاً با بار مالیات بر درآمد مضاعف روبرو هستند. سود شرکت به‌عنوان درآمد مشمول مالیات است و سهامداران باید مالیات بر درآمد را بر هر سود سهام بپردازند. شرکت‌های LLC از روش گذر از طریق استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهد سود تخصیص‌یافته فقط یک‌بار در اظهارنامه مالیات بر درآمد فردی هر عضو مشمول مالیات شود.

 شرکت‌های LLC که واجد شرایط شراکت یا شرکت S هستند نیز ممکن است درمان مشابهی از IRS دریافت کنند. علاوه بر این با ثبت شرکت با مسولیت محدود ، ممکن است مالکان آن به‌عنوان یک مالک نهاد تجاری گذرا، بتوانند 20٪ از درآمد کسب‌وکار خود را با 20٪ کسر عبوری که بر اساس قانون کاهش مالیات و مشاغل ایجادشده است، کسر کنند.

دردسرهای اداری و کاغذبازی کمتر

ایجاد و نگهداری یک LLC پیچیدگی کمتری دارد و به کاغذبازی کمتری نسبت به سایر نهادهای شرکتی نیاز دارد. یک LLC وجود خود را با تشکیل پرونده و پرداخت هزینه ­ای به دفتر دولتی مربوطه، معمولاً وزیر امور خارجه، ثبت می­کند. این پرونده معمولاً نام LLC، محل دفاتر اصلی آن، هویت اعضای آن، مدت زمان برنامه ریزی شده کسب‌وکار و هر گونه اطلاعات قانونی دیگر را مشخص می­کند. یکی از مزیت ­های اصلی ثبت شرکت با مسولیت محدود همین امر است. به‌طور مشابه، شرکت­ها باید اساسنامه شرکت را به بخش وزارت ارسال کنند و باید سایر محدودیت­ ها و الزامات قانونی را رعایت کنند. پس از تشکیل پرونده، شرکت ­ها باید یک جلسه سازمانی برای انتخاب افسران شرکت، تعیین طبقات مجاز سهام و پیش‌نویس و تصویب آیین‌نامه‌هایی که جزئیات مدیریت داخلی شرکت را ارائه می­دهد، برگزار کنند.

 هیئت مدیره به‌طور منظم برای بحث و بررسی و نهایی کردن استراتژی­ های تجاری، امور مالی و سیاست ­ها تشکیل جلسه می­دهد و ممکن است در صورت نیاز به اقدام اضطراری، جلسات ویژه­ ای را تشکیل دهد. همچنین شرکت­ ها موظفند مجمع سالانه سهامداران را تشکیل دهند. علاوه بر این، شرکت‌ها معمولاً باید گزارش‌های سالانه را ارسال کنند و هزینه‌های سالانه را برای حفظ وضعیت شرکتی خود بپردازند. ثبت شرکت با مسئولیت محدود معمولا خیلی به صرفه ­تر از سایر شرکت ­ها می­باشد.

انعطاف‌پذیری در تقسیم سود

در بیشتر موارد، واحدهای تجاری سود را بر اساس سهم سرمایه مالک یا درصدی از بهره مالکیت توزیع می­کنند. در شرکت تضامنی، شرکا معمولاً سود را به‌طور مساوی تقسیم می­کنند. شرکت­ها اختیار پرداخت سود سهام را بر اساس نسبت هر سهامدار از بهره مالکانه دارند. با این حال، اعضای LLC انعطاف‌پذیری برای تعیین نحوه تخصیص سود تحت شرایط قرارداد عملیات LLC خود را حفظ می­کنند. اعضای LLC محدود به نسبت مالکیت خود نیستند، بلکه ممکن است تصمیم بگیرند که سود را به روشی متفاوت تقسیم کنند. ثبت شرکت با مسئولیت محدود این مزایای فوق­­العاده را در خود دارد.

تفاوت های شرکت سهامی خاص و مسئولیت

تفاوت های شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود به شرح زیر میباشد.

  • شرکت سهامی خاص شرکتی است که به صورت خصوصی در اختیار گروهی از افراد خصوصی قرار دارد.
  • شرکت با مسئولیت محدود شرکت سهامی عام است که متعلق به عموم مردم است.
  • اکثر سهامداران یک شرکت سهامی خاص متشکل از گروه­های بسیار نزدیک از اقوام یا دوستان خواهند بود. از طرفی سهامداران در یک شرکت با مسئولیت محدود عموم مردم هستند.

درباره ی ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر بخوانید.

قوانین سالیانه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

قوانین سالیانه شرکت با مسئولیت محدود

  • صورت­ های مالی که حداقل شامل ترازنامه جاری آخرین سال حسابداری در مقایسه با سال حسابداری قبل، صورت سود و زیان سال حسابداری مربوط، جریان های نقدی، گزارش تغییرات حقوق صاحبان سهام و سوابق این صورت­های مالی است.
  • گزارش فعالیت ­های شرکت یک سال بعد از ثبت شرکت با مسئولیت محدود؛
  • گزارش اجرای مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی؛
  • جزئیات در مورد مسائلی که در طول سال حسابداری رخ می­دهد و بر فعالیت­ های شرکت تأثیر می­گذارد.
  • گزارش وظایف نظارتی انجام شده هیات رئیسه در سال مالی قبل.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین ثبت شرکت با مسئولیت محدود روی لینک درج شده کلیک نمایید.

روش ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • مدارک ذکر شده در بالا را آماده کنید.
  • به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز مانند نوع شرکت، سرمایه شرکت و اعضای شرکت را کامل کنید. آدرس سامانه:https://irsherkat.ssaa.ir
  • پس از درج اطلاعات، پنج نام را برای شرکت انتخاب کنید. این نام‌ها را به ترتیب اولویت بیان نمایید. نام‌های انتخابی باید شرایطی داشته باشند که عبارتند از: برخورداری از معنا و مفهوم، مطابقت با فرهنگ اسلامی، نداشتن سابقه ثبت
  • پس از آن، کارشناس حقوقی به ترتیب اولویت شما با یکی از نام‌ها موافقت می‌کند و سایر اطلاعات درج شده در سامانه را بررسی می‌نماید. اگر اطلاعات شما دچار نقص باشد، در سامانه ابلاغ رفع نقص ارسال شده و شما باید نقص‌ها را رفع کنید. اما اگر نقصی در اطلاعات وجود نداشته باشد، تایید خواهند شد.
  • بعد از پذیرش اینترنتی، لازم است نسخه اصلی صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آنها را از طریق باجه پست به شکل سفارشی به آدرس مذکور در تاییدیه پذیرش ارسال کنید.
  • پس از تکمیل فرم‌ها و ارسال آنها به اداره ثبت شرکت‌ها، در صورتی که صورت جلسه دارای نقص باشد، برای شما ابلاغیه‌ای جهت رفع نقص ارسال شده و شما ملزم به رفع نقص خواهید بود. علاوه بر این حتی این امکان نیز وجود دارد که صورت جلسه شما رد شود. در این حالت دلایل رد صورتجلسه در طی یک ابلاغیه به شما اعلام می‌شود تا نسبت به صدور صورت جلسه جدید اقدام کنید.
  • بعد از پذیرش مدارک، مسئول اداره، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت‌ها را صادر کرده و مشخصات محتویات در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ها می‌کند. کارت شناسایی متقاضیان را اخذ کرده و آن را با مشخصات مندرج در شرکت نامه تطبیق می‌دهد. احراز هویت متقاضیان، اخذ امضا از متقاضیان در زیر ثبت در دفتر، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است، نوشتن شماره ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه شرکت، از جمله اقدامات مسئول دفتر هستند. پس از آن، مسئول دفتر تشکیل پرونده داده و بر روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می‌کند. پس از ثبت شرکت، متصدی ثبت باید نسخه دوم تقاضانامه را با قید تاریخ نمره ثبت امضا کرده و به مهر اداره ممهور کند و در نهایت به متقاضی بدهد. این سند ثبت شرکت خواهد بود.
  • برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، با در نظر گرفتن ماده ۶ نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده ۱۹۷ قانون تجارت، در ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ ثبت شرکت، لازم است خلاصه شرکتنامه و منضمات آن به وسیله اداره ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به هزینه شرکت منتشر شود.
نکات ثبت شرکت با مسئولیت محدود

نکات لازم درباره ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • در هنگام انجام مراحل ثبت شرکت یا در موقع ثبت تغییرات شرکت، می‌توانید مدیرعامل را از بین شرکا یا خارج از شرکا انتخاب نمایید.
  • شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان بدون تعیین هیات مدیره ثبت کرد. در واقع این شرکت می‌تواند تک مدیره باشد.
  • هیئت مدیره این شرکت می‌تواند از بین شرکا یا خارج از آنها انتخاب شود.
  • در ثبت شرکت با مسئولیت محدود همه شرکا یا تعدادی از آنها می‌توانند زیر ۱۸ سال باشند. در این صورت، ولی قهری آنها باید به جای ایشان اساسنامه و دیگر اوراق ثبتی را امضا کند.
  • تعداد شرکای مورد نیاز برای تشکیل و تاسیس این نوع شرکت، حداقل دو نفر خواهد بود.
روش آنلاین ثبت شرکت با مسئولیت محدو

ثبت آنلاین شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت به صورت آنلاین متخصصان و مشاوران بادانش ثبتیما می­توانند به شما در این امر یاری برسانند. تیم حقوقی و بادانش ثبتیما با بیش از چند سال سابقه در این زمینه با نازل­ترین قیمت می­تواند شرکت شما را در کم­ترین زمان ممکن به صورت آنلاین به ثبت برساند.برای ثبت برند آنلاین و همینطور اطلاع از هزینه ها با مشاورین ما در ثبتیما از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در ارتباط باشید.کارشناسان ما همه روزه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز میباشد.

حرف آخر

در این مطلب به توضیح نحوه ثبت شرکت با مسئولیت محدود پرداختیم. همچنین به مدارک مورد نیاز و دیگر نکاتی که لازم است بدانید نیز اشاره شد. شما می‌توانید با پیروی از این نکات و قوانین، شرکت خود را ثبت کنید. همچنین این امکان وجود دارد که ثبت شرکت خود را به شرکت ثبتیما بسپارید. این شرکت با دارا بودن تخصص و سالها تجربه، قادر است بهترین خدمات مربوط به امور شرکت‌ها را به شما ارائه دهد.در نهایت، لطفاً نظر و تجربه خود را در زمینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیان کنید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان

سوالات متداول

شرکت با مسئولیت محدود ، در واقع شرکتی است که دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل داده‌اند و هرکدام از شرکا، بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات هستند.

برای ثبت شرکت به صورت آنلاین متخصصان و مشاوران بادانش ثبتیما می­توانند به شما در این امر یاری برسانند. تیم حقوقی و بادانش ثبتیما با بیش از چند سال سابقه در این زمینه با نازل­ترین قیمت می­تواند شرکت شما را در کم­ترین زمان ممکن به صورت آنلاین به ثبت برساند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان …