با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » تغییر آدرس شرکت

تغییر آدرس شرکت

تغییر آدرس شرکت

فهرست مطالب

تغییر آدرس شرکت به‌عبارتی همان تغییر کد پستی در سامانه ثبت امور شرکت‌هاست. شرکت‌ها و مؤسسات تجاری در هر نوع فعالیتی که باشند بعد از مراحل ثبت شرکت و پس ‌از مدتی فعالیت، ممکن است بخواهند بنا به دلایل اضطراری یا به اراده اشخاص گرداننده آدرس شرکت را تغییر بدهند. به‌ هر حال این تغییر به هر دلیلی که اتفاق ‌افتاده باشد باید مراتب اصلاح کد پستی به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد.

برای تغییر آدرس همه سهام‌داران و شرکا باید در طی صورت‌جلسه مکتوب‌شده این تصمیم را بگیرند. به این صورت که شرکا (در شرکت‌های با مسئولیت محدود) و سهام‌داران (در شرکت‌های سهامی خاص) با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده جوانب مربوط به تغییر آدرس شرکت را بررسی کرده و تصمیم نهایی را می‌گیرند.

درباره ی ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر بخوانید.

یکی از بیشترین و اساسی ترین تغییرات در شرکت های ایران،تغییر آدرس شرکت است. تغییر آدرس گاهی اوقات از یک مرجع ثبتی به مرجع ثبتی دیگر به شمار می‌آیدیآ   که در این صورت شماره ثبت شرکت تغییر می‌یابد و گاهی نیز ثبت تغییر آدرس شرکت در یک مرجع ثبتی ثابت رخ میدهد که در این صورت شماره ثبت دچار تغییر نخواهد شد. توجه داشته باشید که حتی اگر مکان شرکت را هم تغییری ندهید باید کدپستی مکان شرکت خود را اصلاح کنید و باز هم نسبت به تنظیم صورتجلسه مربوطه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها اقداماتی را ترتیب دهید.

از زمانی که شرکت ثبت می شود تا 2 ماه بعد از آن، شما برای مشخص نمودن یک مکان ادارای فرصت دارید. چون در این بازه‌ی زمانی باید جهت تشکیل دادن پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام کنید و ارائه سند یا اجاره نامه یک مکان اداری از حمله مدارک موردنیاز جهت دریافت کد اقتصادی می‌باشد.

اساسا قانون آدرس به ثبت رسیده را به عنوان نشانی معتبر شرکت به رسمیت می‌شناسد. بنابراین تغییر آدرس شرکت یا بازگشایی شعبه جدید را باید در قالب ثبت تغییرات شرکت همراه درج آگهی در روزنامه رسمی را به سرعت به مراجع مربوطه اطلاع بدهید. در هر صورت بعد از ثبت شرکت به هر علتی امکان دارد که تصمیم بر تغییر آدرس گرفته شود. گرفتن چنین تصمیمی بر عهده و وظیفه ی مجمع فوق العاده عمومی است.

تغییر آدرس پستی شرکت

اولین آدرس شرکت مطابق قوانین در بند ۳ اساسنامه تعیین و ثبت می‌شود، اما به ‌هرحال تغییرات در آدرس و تغییر کد پستی یکی از اتفاقات مرسوم شرکت‌های اجاره‌ای یا شرکت‌هایی است که به دلیل کمبود فضا نقل‌ مکان می‌کنند. براساس قوانین ثبت شرکت‌ها، این نقل ‌مکان‌ها که ممکن است به هر گونه دلایل شخصی مربوط باشد، باید در اولین فرصت در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت شود. به این منظور صورت‌جلسه‌ای تنظیم می‌شود.

دانلود نمونه صورتجلسه تغییر آدرس شرکت سهامی

مدارک لازم برای اطلاع تغییر کد پستی

  • کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای شرکت
  • ارائه اساسنامه شرکت
  • کدپستی محل جدید شرکت
  • ارائه اظهارنامه شرکت برای مشخص شدن سهم هر یک از اعضا برای ثبت در سامانه
  • تنظیم صورت‌جلسه

برای تغییر آدرس شرکت در شرکت‌های با مسئولیت محدود باید جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود، با این وجه تمایز که در تنظیم برگه صورتجلسه نیازی به امضای سهام‌داران در برگه جداگانه نیست. تغییر کد پستی با تغییر آدرس شرکت هیچ تفاوتی ندارد، چراکه حتی اگر یک رقم از کد پستی تغییر کند یا نیاز به اصلاح داشته باشد، تمام مراحل ذکرشده برای باید مطابق قوانین انجام شود.

صورت‌جلسه تغییر آدرس شرکت باید حاوی چه مواردی باشد؟

  1. در برگه صورت‌جلسه هر کدام از شرکا باید میزان سهم خود را نوشته و آن را با امضا تایید کنند
  2. درصورتی‌که تغییرات آدرس محدود به چند متر جابجایی در یک کوچه یا خیابان باشد، تنها باید صورت‌جلسه‌ای برای تغییر کد پستی تنظیم شود و نیازی به برگزاری جلسه نیست
  3. اگر مأموریت این کار با اعضای هیئت‌مدیره باشد باید در مدت ۳ روز صورت‌جلسه‌ای تنظیم شده و به اطلاع سازمان ثبت شرکت‌ها برسد و با کد و بارکد پستی ثبت شود
  4. همه برگه‌های صورت‌جلسه باید توسط اعضای هیئت‌مدیره امضا شود
  5. برگه صورت‌جلسه باید دارای لوگو و سربرگ شرکت باشد
  6. صورت‌جلسه در سه نسخه تنظیم ‌شده و توسط اعضای هیئت‌مدیره و سایر شرکا امضا شود

مراحل تغییر آدرس و کد پستی

ابتدا مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور همه یا اکثریت شرکا برپا می‌شود. بر اساس مفاد اساسنامه و روند تشریفات شرکا به مجمع عمومی دعوت می‌شوند. صورت‌جلسه‌ای ایجاد و امضاء می‌شود و در سامانه سازمان ثبت اسناد ارائه می‌شود. بعد از آن تأییدیه‌ای در مورد اعمال تغییرات دریافت می‌شود. پیش‌آگهی در مورد تغییر آدرس شرکت منتشر می‌شود. سپس مراجعه به سازمان ثبت اسناد و تکمیل پیش‌نویس آگهی انجام شده و هزینه‌‌ای بابت ثبت پرداخت می‌شود (برای تغییر آدرس شرکت صورت‌جلسه‌ای نیاز است که با هزینه‌های درج در روزنامه رسمی محاسبه می‌شود. هزینه این کار 50 درصد به صورت پیش پرداخت و 50 درصد در پایان قرار داد دریافت می شود). پس ‌از طی این مراحل ثبت تغییر آدرس بعد از یک هفته در پیش‌نویس منتشر می‌شود. مهلت ارسال مدارک به اداره ثبت برای انتشار آگهی بین ۳ تا ۹ روز است

تغییر آدرس شرکت تهران به شهرستان

هنگامی‌که شرکت از تهران به شهرستان یا به‌طورکلی از شهری به شهر دیگر منتقل می‌شود، این تغییرات نوعی تغییر در واحد ثبتی محسوب می‌شود. اگر قصد تغییر آدرس از تهران به شهرستان را دارید باید پس ‌از فرستادن صورت‌جلسه برای دریافت آگهی تغییرات به اداره ثبت اسناد تهران رجوع کنید. در مرحله بعد، روند ثبت تغییرات آدرس را در شهرستان مورد نظر پیگیری کنید.

از زمانی که شرکت راه‌اندازی و ثبت می‌شود تا دو ماه برای تعیین مکان اداری وقت دارید، چراکه پس از این مدت زمان باید برای دریافت کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید. ارائه کردن سند یا اجاره نامه از یک محل اداری از ملزومات دریافت کد اقتصادی است.

تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود

در این نوع شرکت‌ها مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل جلسه می‌دهد و صورت‌جلسه را تنظیم می‌نماید. این صورت‌جلسه باید توسط همه اعضا دارای سهم‌الشرکه به امضا برسد. این صورت‌جلسه حداکثر یک ماه بعد از تاریخ تشکیل مجمع باید به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داده و ثبت بشود.

تغییر دادن آدرس در شرکت مسئولیت محدود نیازمند تشکلی مجمع عمومی به طور ویژه است با این تفاوت که در تنظیم صورتجلسات نیاز به امضا لیست جداگانانه سهام داران در برگه ای جداگانه نمی‌باشد. زمانی که شرکت مدنظری که تصمیم به تغییر آدرس آن است، از نوع شرکت با مسؤلیت محدود باشد مجمع عمومی فوق العاده جلسه فوری را تشکیل میدهد و صورتجلسه‌ی مربوط به موضوع را تنظیم میکند که کلیه شرکا و اعضای شرکت با ذکر کردن میزان سهام خود باید آن را امضا کنند.

چنانچه تعداد شرکا زیاد باشد طبق ماده 109 قانون تجارت، هیئت نظار انتخاب شده و اسامی اعضای هیأت نظارت در صورتجلسه تنظیمی درج می‌شود و آن ها باید صورتجلسه را امضا کنند. این صورتجلسه باید حداکثر 1 ماه پس از تاریخی که مجمع تشکیل شده به وسیله اعضای شرکت یا وکیل رسمی آن به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده و ثبت شود.

هر وقت اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه‌ی آن به هیأت مدیره داده شده بود، هیأت مدیره بایدصورتجلسه ای در رابطه با ثبت تغییر محل تنظیم نمایند و اگر تغییر محل از یک شهرستان به شهرستان دیگر انجام بگیرد پرونده شرکت مربوطه مطابق با درخواست هیأت مدیره و تنظیم و تصویب صورتجلسه به شهرستان مربوطه ارسال می‌شود.

درباره ی ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیشتر بخوانید.

نکاتی که باید برای تغییر آدرس شرکت به آن توجه کنیم

اگر تغییر آدرس شرکت از یک مرجع ثبتی به مرجع ثبتی دیگر انجام پذیرد، به طور مثال اگر تغییر آدرس شرکت از تهران به شهرستان باشد، شماره ثبت شرکت طبیعتا تغییر می‌کند.اما در نظر داشته باشید که این تغییر شماره ثبت هیچ تغییری در نام شرکت، صلاحیت ها، مجوزها، شخصیت شرکت، بدهی‌ها و … ایجاد نمی‌کند.

نکات مهم برای تغییر آدرس شرکت:

  • صورتجلسه تغییر آدرس باید روی سربرگ شرکت و با مهر شرکت باشد.
  • تنظیم کردن دو نسخه صورتجلسه با مضای همه‌ی افراد شرکت
  • اگر فقط به دلیل تغییر کد پستی، به مشکل خورده‌اید باز هم برای تغییر کدپستی در یک واحد ثبتی تنظیم صورتجلسه باید صورت گیرد.
  • در تغییر آدرس شرکت سهامی خاص، افراد دارای سهام باید لیست سهام و مقدار آن را در سربرگ شرکت به طور جداگانه درج و امضا نمایند.
  • همه صفحات صورتجلسات باید حتما توسط اعضای شرکت امضا شود،حتی اگر یک نام به برگه دوم صورتجلسه به علت کمبود جدا انتقال یافته باشد.
  • اگر تغییر آدرس شرکت از یک خیابان به خیابان دیگر باشد،کافی است یک صورتجلسه تغییر آدرس تنظیم کرد.

دانلود صورت‌جلسه تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود

شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیش‌تر و راهنمایی در خصوص چگونگی تییر آدرس شرکت با کارشناسان ثبتیما تماس بگیرید. مشاورین ما با سال‌ها تجربه در مسائل حقوقی شما را راهنمایی خواهند کرد.با مراجعه به سایت ثبت برند ثبتیما میتوانید از دیگر خدمات مجموعه ثبتیما نیز بهره مند شوید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.