با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

فهرست مطالب

شرکت‌ها معمولاً اهداف گوناگونی برای افزایش سرمایه شرکت دارند که از این میان می‌توان به مواردی همچون گسترش بخش تولید، بالا بردن ظرفیت دریافت وام، اصلاح ساختار مالی و یا تامین منابع مالی برای پروژه‌های بهینه‌سازی و … اشاره کرد. برای افزایش سرمایه شرکت روش‌های زیادی وجود دارد که در بین آن‌ها افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی یکی از آن‌هاست. سایر روش‌های اصلی در این زمینه شامل افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی و از محل صرف سهام یا سود انباشته شرکت می باشد. در ادامه توضیحاتی در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ارائه می‌دهیم.

مثال تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت

شرکت‌ها دارایی‌هایی مانند تجهیزات و تاسیسات ساختمان و زمین را در بخش دارایی‌های جاری( بلندمدت) برحسب ضرورت‌های حسابداری همراه با ذکر قیمت تمام‌شده خرید، ثبت می‌کنند. در نظر بگیرید که شرکت در سال 1370 قطعه زمینی به قیمت ۱۰۰ میلیون ریال خریداری کرده و تاکنون مالکیت زمین مربوط به شرکت است. در سال 1397 این زمین با همان قیمت ۱۰۰ میلیون در دفاتر ثبت ‌شده است. با توجه به این‌که در سال ۹۷ قیمت زمین ۱۰۰ میلیارد ریال است درحال حاضر اگر شرکت مورد نظر قصد اجرای افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها را داشته باشد؛ از طریق ارزیابی کارشناسی قیمت زمین مذکور را بروزرسانی می‌کند. در نتیجه با اخذ مجوزها در ترازنامه شرکت، قیمت زمین را به ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌دهد. در این شرایط مابه‌التفاوت ۱۰۰ میلیون و ۱۰۰ میلیارد را به‌عنوان سرمایه ثبت می‌کند.

نتیجه ثبت افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم هنگامی‌که دارایی‌های شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ارزش واقعی آن‌ها در ترازنامه شرکت بروزرسانی می‌شوند. بنابراین در این روش هیچ مبلغی به شرکت وارد نمی‌شود. تنها در صورت‌حساب‌های مالی شرکت عملیات حسابداری مالی انجام می‌شود. در این شیوه ارزش سهام تغییری نمی‌کند، تنها تعداد سهام افزوده می‌شود و به همان میزان که تعداد سهم افزایش‌یافته قیمت آن کاهش می‌یابد. پس تغییر در میزان دارایی سهام‌داران ایجاد نخواهد شد. در این روش دارایی‌های شرکت مورد تجدید و ارزیابی قرار گرفته و ترازنامه شرکت آپدیت می‌شود. با توجه به این‌که معادله حسابداری می‌بایست در ترازنامه ثابت بماند و از طرف دیگر بدهی‌های شرکت نیز همچنان پابرجاست، سرمایه شرکت باید بیشتر شود تا معادله همچنان برقرار باشد.

سهام جایزه در این نوع افزایش سرمایه چیست؟

در افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی سهام جایزه به سهام‌داران تعلق می‌گیرد. درصورتی ‌که سهام‌دار بلندمدت شرکتی باشید در هنگام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سهام جایزه به شما تعلق می‌گیرد.
نحوه دریافت این سهام جایزه هم به این شکل است که به‌طور طبیعی به فاصله ۲ ماه بعد از مراحل ثبت آگهی افزایش سرمایه این سهام جایزه به پورتفوی سهام‌داران اضافه‌شده و قابل معامله خواهد بود. در واقع سهام جایزه به همه سهام‌دارانی که در زمان تشکیل مجمع افزایش سرمایه شرکت داشته باشند تعلق خواهد گرفت. در این شرایط سهام‌داران بدون پرداخت هزینه سهام جایزه دریافت می‌کنند. البته پس‌از افزایش سرمایه میزان مالکیت سهام‌داران تغییر نخواهد کرد.

افزایش سرمایه از دید سرمایه گذاران

با توجه به تجربیاتی که از اولین افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیابی شرکت وجود دارد هر سهمی که با چنین شرایطی مواجه می شود با استقبال سهام‌داران مواجه می شود. در نتیجه از زمانی که گزارش‌های این طرح توجیهی در سایت کدال منتشر می‌شود تا پیش از برگزاری مجمع سهم همچنان با استقبال روبروست. در نتیجه گاهی رشد بعضا تا چند صد درصدی مشاهده خواهد شد.
درست است که در واقع این اتفاق یک مسئله روانی است، اما به هر حال سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذارانش می‌کند.
با بیشتر شدن دارایی‌های شرکت و از سوی دیگر رشد ارزش دفتری آن، سهام‌داران انتظار دارند قیمت سهم هم رشد کند. در طی روند افزایش سرمایه قیمت سهم نسبت به ارزش دفتری اختلاف عجیبی پیدا می‌کند. همین عامل باعث می‌شود قبل از این‌که مجمع برگزار شود قیمت سهم در معاملات شاهد رشد زیادی باشد. با این وضعیت در صورتی که شرکت بتواند زیان انباشته را در طی معاملات جبران کند و به صفر یا سود انباشته برساند قیمت سهم رشد بیش‌تری را نشان می‌دهد.
نکته قابل توجه این است که برخی شرکت‌ها دارایی های استهلاک‌پذیر و برخی دیگر دارایی‌هایی مانند زمین و ملک را اساس تجدید ارزیابی قرار می‌دهند که در هر مورد نتایج متفاوت است.

فرمول افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

برای محاسبه افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیاب ی دارایی‌ها طبق فرمول زیر عمل کنید. ابتدا باید اندازه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را محاسبه کنیم. همچنین باید قیمت سهام قبل از افزایش را نیز داشته باشیم. بعد از حساب کردن درصد افزایش سرمایه، قیمت سهام قبل از افزایش را بر قیمت بعد از افزایش به علاوه 1 تقسیم می‌کنیم. مانند فرمول زیر:

برای مثال، اگر شرکتی دارای ارزش سهامی 3000 ریالی است و سود انباشته آن 200 درصد است، قیمت سرمایه بعد از افزایش مطابق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

پس قیمت هر سهام بعد از افزایش برابر با 1000 خواهد بود.

مزایا و معایب افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

مزایا

  • سودمند بودن برای سرمایه‌گذاران
  • سهام بیش‌تر
  • بیش‌تر شدن سو نهایی سهام با سرمایه‌گذاری درست
  • دقیق شدن صورت‌های مالی
  • افزایش اعتبار شرکت برای دریاف تسهیلات بانکی

معایب

  • افزایش میزان مالیات به دلیل افزایش سرمایه
  • وارد نشدن نقدینگی شرکت
  • ثابت ماندن درصد مالکیت سهام‌داران

برای نجوه چگونگی و مراحل افزایش سرمایه شرکت می‌توانید با ثبتیما تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.سایت ثبت برند ثبتیما ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی میباشد.همچنین شما میتوانید خدماتی همچون ثبت برند آنلاین را از طریق مجموعه ثبتیما انجام دهید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.