با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام

فهرست مطالب

شاید تابه‌حال مواردی در خصوص نقل‌ و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص شنیده باشید؛ اما در این فرصت کوتاه می‌خواهیم بدانیم نحوه فروش سهام چگونه است؟ چه ویژگی هایی دارد؟ و برای نقل ‌و انتقال سهام چه مراحلی باید طی شود؟ در ضمن میزان مالیات پرداختی در این پروسه چه میزانی خواهد بود؟

سهام یک شرکت مهم‌ترین دارایی و شاکله شرکت و به ‌عنوان پشتوانه‌ای برای ادامه فعالیت مطرح است؛ به‌گونه‌ای که از جمله مدارکی که در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص باید ارائه شود تأمین سرمایه اولیه برای شروع کار شرکت است.

سهام شرکت به شکل‌های مختلفی قابل انتقال است که در ادامه قصد داریم نحوه نقل ‌و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی را بررسی کنیم:

روند نقل و انتقال سهام در مورد شرکتهای سهامی خاص

هنگامی‌که تمام اعضای شرکت بخواهند شرکت را به فرد جدیدی واگذار کنند یا این‌که تعدادی از سهام‌داران تصمیم به خروج از شرکت و واگذاری سهام خود به اعضای جدید یا پیشین شرکت داشته باشند در این شرایط سهام شرکت باید به افراد جدید منتقل شود. همان‌طور که اشاره شد انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص به گونه‌های مختلف امکان‌پذیر است که عبارت‌اند:

* از خارج شدن یکی از شرکاء و اضافه شدن فرد جدیدی به شرکت برای جایگزینی و انتقال سهام شرکت به شخص جدید

* فروش میزانی از سهام شرکت‌های سهامی خاص و واگذاری آن به سهام‌دار یا سهام‌داران جدید

* خارج شدن هر کدام از اعضای هیئت‌مدیره و عدم ادامه همکاری با شرکت و انتقال سهام به سایر اعضای هیئت‌مدیره و سهام‌داران شرکت

هر گونه نقل ‌و انتقال سهام چه برای شرکت‌های سهامی خاص و چه در مورد شرکت‌های با مسئولیت محدود در سامانه ثبت شرکت‌ها منعقد می‌شود. این اقدام در راستای تصمیم‌های ویژه‌ای که بعد از پروسه ثبت شرکت اتخاذ می‌شود ضرورت دارد. دلیل این ضرورت این است که تعداد شرکا در این روند افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و میزان سرمایه شرکت تغییر می‌کند.

* انتقال سهام ممکن است بی‌نام یا با نام باشد.

* میزان سهام شرکت تغییر می‌کند چرا که شرکا سهام را به یکدیگر واگذار می‌کنند

* واگذاری کل سهام شرکت در قالب فروش سهام

بنابراین تمام تغییرات در سرمایه و سهام شرکت باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود.

 

 مالیات نقل‌ و انتقال سهام

در مراحل پیگیری نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص تمام سهامدارانی که سهامی واگذار یا دریافت میکنند مکلف به پرداخت مالیات هستند.

هنگامی‌که نقل و انتقال سهام در جریان است شخص واگذارکننده باید بعد از تنظیم صورت‌جلسه به حوزه مالیاتی معین مراجعه کند و برگه مفاصا حساب بگیرد.برای دریافت برگه مفاصا حساب لازم است شخص به میزان ۴ درصد از سهامی که قصد انتقال آن را دارد به عنوان مالیات پرداخت کند. تصور کنید وقتی شخصی بخواهد ۱۰۰ هزار تومان از سهامش را منتقل کند باید ۴ هزار تومن را به ‌عنوان مالیات پرداخت کند.

 

 انواع سهام قابل انتقال

سهام شرکت‌ها را می‌توان به انواع مختلفی بخش‌بندی کرد

* سهام به‌ طورکلی به ۲ مدل سهام بی‌نام و سهام با نام طبقه‌بندی می‌شود

* شرکت شکل سهام از لحاظ ماهیت آورده که صاحب سهام دارد به دو شکل سهام نقدی و سهام غیرنقدی تفکیک می‌شود. سهام شرکت به ‌منظور تاثیر روی نحوه فعالیت و مدیریت شرکت و کنترل شرایط آن به دو نوع سهام کنترلی و سهام مدیریتی تقسیم‌بندی می‌شود.

* سهام از لحاظ حقوقی و تعیین مسئولیت حقوقی صاحب سهام که در ارتباط با سرمایه شرکت است، به ۲ مدل سهام ممتاز و عادی بخش‌بندی می‌شود. هنگامی‌که شرکت را تاسیس می‌کنید باید نوع سهام را مشخص کنید چرا که تعیین نوع سهام در روند فعالیت‌های شرکت تاثیر گذار است.

میزان این سهام و نوع آن نشان‌دهنده خسارت‌هایی است که مدیران در طی پروسه مدیریت خود به شرکت وارد کرده اند بنابراین تا زمانی‌که بدهی‌های شان را به‌ طور کامل پرداخت نکنند، مجاز به انتقال سهام به افراد جدید نیستند.

البته در این‌که سهام با نام یا بی‌نام به اعضای جدید و پیشین منتقل شود ممانعتی وجود ندارد. در ضمن امکان رهن سهام وجود دارد اما اجاره سهام امکان‌پذیر نیست. در روند فروش سهام در شرکتهای سهامی خاص یا شرکتهای با مسئولیت محدود برای نقل و انتقال سهام مجاز باید مدارک شناسایی سهامداران سابق و جدید شرکت به ضمیمه روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات را ارائه دهید.

در نقل و انتقال سهام نکاتی وجود دارد که رعایت آن از اهمیت بالایی برخوردار میباشد و بهتر است از یک مشاور در این راهنمایی بخواهید.کارشناسان و مشاوران ما در ثبتیما در اختیار شما مشتریان عزیز میباشد و با ارتباط با مشاوران ثبتیما میتوانید سوالات خود را در زمینه نقل و انتقال سهام بپرسید.همچنین شرکت ثبتیما در ثبت برند آنلاین ،ثبت تغییرات شرکت و کلیه ی خدمات مربوط به امور ثبتی نیز فعالیت دارد.از طریق راه های ارتباطی زیر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.