ثبت شرکت سهامی خاص | مراحل + مدارک مورد نیاز برای آن

شرکت سهامی شرکتی است که سهامداران آن مالک سهام هستند. شرکت‌های سهامی دارای سرمایه تقسیم شده به سهام هستند که هم می‌تواند در مالکیت بنیان‌گذاران و هم اشخاص ثالث باشد، این امر با تملک سهام در بازار امکان‌پذیر است. در این شکل از تجارت، شرکا یا شرکت‌کنندگان شخصاً در قبال خسارات شرکت با کل شرکت سهامی محدود به ارزش دارایی آن مسئول نیستند. یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص می­تواند خریدوفروش توسط سهامداران باشد. هر یک از سهامداران به نسبتی که از طریق سهام آن‌ها مشهود است مالک سهام شرکت می­باشند. 

شرکت سهامی خاص نوعی شرکت با مسئولیت محدود است که سهام آن در اختیار کمتر از پنجاه (50) نفر است. این سهام در دسترس عموم نیست.  اکثر مشاغلی که به صورت خصوصی ثبت ‌شده‌اند، شرکت‌های سهامی خاص هستند.درباره ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیشتر بخوانید.

در این نوشته شما می خوانید :

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت‌های سهامی، از جمله متداول‌ترین انواع شرکت‌های تجاری در ایران هستند. این شرکت‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سهامی خاص. در شرکت سهامی عام، موسسان قسمتی از سرمایه شرکت را به وسیله فروش سهام به مردم تامین می‌کنند. در مقابل در شرکت سهامی خاص ، همه سرمایه  در هنگام تاسیس، تنها توسط موسسان تامین خواهد شد.

در این مطلب قرار است درباره ثبت شرکت سهامی خاص صحبت کرده و تمامی جزئیات، مدارک و مواردی که برای ثبت این شرکت نیاز دارید را بیان کنیم. پس برای کسب آگاهی درباره ثبت کردن چنین شرکت‌هایی، تا پایان همراه ما باشید.برای ثبت شرکت خود به سایت ثبت برند ثبتیما مراجعه کنید و از دیگر خدمات مجموعه ما بهره مند شوید.ثبتیما با داشتن متخصصان خبره در این حوزه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز میباشد.

 شرکت‌های سهامی خاص، از جمله رایج‌ترین شرکت‌هایی هستند که در ایران به ثبت می‌رسند. این نوع شرکت در واقع شرکتی تجاری بوده که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و همانطور که گفته شد، همه سرمایه توسط موسسان آن تامین خواهد شد. همچنین مسئولیت سهامداران در مقابل سود و زیان شرکت، مستقیماً وابسته به مبلغ اسمی سهام آنها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: شرایط و مدارک لازم برای ثبت برند تجاری

منظور از مبلغ اسمی سهام هر فرد صاحب سهم، تمامی مبلغی است که در شرکت سرمایه گذاری نموده است. همانطور که گفته شد، مسئولیت هر صاحب سهم در بدهی‌های شرکت، به مبلغ سرمایه وی محدود می‌شود. همچنین لازم است بدانید که سرمایه هر شرکت سهامی، به قسمت‌های مساوی تقسیم خواهد شد که هر قسمت از آن را سهم می‌نامند.

تشکیل شرکت‌های سهامی عام، نیاز به طی کردن تشریفاتی طولانی دارد. بنابراین برای امور ساده‌تر و در صورت وجود شرکای کمتر، یک نوع شرکت سهامی به وجود آمده که همان شرکت سهامی خاص است. این مدل شرکت نسبت به شرکت سهامی عام سه تفاوت در زمینه تشریفات دارد:

  • تشریفات پذیره نویسی برای شرکت‌های سهامی خاص وجود ندارد.
  • ورقه تعهد وجود ندارد.
  • تشکیل مجمع عمومی موسس لازم نیست.

لازم است بدانید که شرکت‌های سهامی خاص، بلافاصله بعد از انجام اقدامات اولیه که شامل موارد زیر هستند، به وسیله موسسان تشکیل می‌شوند:

  • امضای اساسنامه
  • تعهد سرمایه؛ تعهد کلیه سهام و پرداخت مبالغ نقدی لازم
  • انتخاب مدیران و بازرسان و قبول سمت کتبی آنها
انواع ثبت برند سهامی خاص

انواع ثبت شرکت سهامی خاص

طبق قانون شرکت‌ها، انواع مختلفی از شرکت‌های سهامی خاص را می‌توان با سطوح مختلف مسئولیت برای سهامداران و اعضا تشکیل داد. با توجه به الزامات تجاری، مروجین می­توانند از بین انواع ثبت شرکت زیر، ثبت شرکت سهامی خاص خود را انجام دهند:

شرکت خصوصی محدود با سهام

در چنین شرکتی مسئولیت صاحبان سهام به میزان سهم عضو در شرکت یا مبلغ پرداخت نشده سهم محدود می­شود. بنابراین، عضو تعهدی به پرداخت بیش از سرمایه‌گذاری خود در شرکت ندارد. به عبارت دیگر، مسئولیت سهامداران در شرکت سهامی خاص محدود به سرمایه پرداخت شده یا هر مبلغی است که پرداخت نشده باشد. همچنین، مزایای بی‌شماری برای یک شرکت سهامی خاص در مقایسه با سایر اشکال شرکت ­ها وجود دارد.

شرکت خصوصی محدود با ضمانت

در چنین شرکتی، عضو ضمانت مسئولیت می­دهد. مسئولیت چنین عضوی به میزان ضمانت وی محدود می­شود. او نمی­تواند بیش از ضمانت خود در قبال شرکت مسئول باشد. ضمانت‌نامه داده شده توسط یک عضو فقط در زمان انحلال شرکت قابل فراخوانی است. ثبت شرکت سهامی خاص در این نوع برای باشگاه‌ها، انجمن‌های تجاری، انجمن‌ها و غیره که به حداقل سرمایه در گردش نیاز دارند، مناسب‌تر است.برای دریافت فرم انحلال شرکت سهامی خاص روی لینک درج شده کلیک کنید.

شرکت نامحدود

مسئولیت اعضای این‌گونه شرکت­ها نامحدود است. این بدان معنی است که دارایی ­های شخصی آن‌ها می­تواند برای پرداخت بدهی­ های شرکت استفاده شود. لازم به ذکر است که این بدان معنا نیست که شخص حقوقی جداگانه ­ای وجود ندارد. ثبت شرکت با مسئولیت محدود خصوصی بهترین شکل شرکت برای یک استارتاپ است، به خصوص شرکتی که رشد محور باشد. ثبت شرکت سهامی خاص در این نوع می­تواند برای شما پرسود باشد.تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود را در مقاله ای که برایتان جمع آوری کرده ایم مطالعه نمایید.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت به معنای انجام اقدامات لازم برای تشکیل یک نهاد برای کسب‌وکار شما در یک کشور و دریافت مجوزهای موردنیاز برای فعالیت کسب‌وکار است. هر مرحله از ثبت شرکت در تهران و شهر های دیگر و ثبت کسب‌وکار مستلزم این است که گزینه­های خود را در نظر بگیرید، فرم­های لازم را تکمیل و پر کنید و سپس هزینه­های تشکیل پرونده و ثبت‌نام را پرداخت کنید. برای ثبت شرکت به مشاوره یک حسابدار و یک وکیل نیاز دارید. مراحل ثبت شرکت سهامی خاص باید گام‌به‌گام مراحل زیر را طی نمایید:

نام شرکت را انتخاب و رزرو کنید

شما باید پس از جستجو در پایگاه داده کشور از نام­های مورد استفاده توسط شرکت­های تشکیل شده در سایر شهرها که واجد شرایط انجام تجارت در آنجا هستند، نامی را برای شرکت خود انتخاب کنید. برای جلوگیری از سردرگمی، قوانین کشوری دو شرکت را از داشتن نام‌های مشابه منع می‌کند، بنابراین به چند گزینه فکر کنید که می‌خواهید در صورت در دسترس نبودن انتخاب برتر خود، از آن‌ها استفاده کنید.

یک نهاد تجاری تشکیل دهید

یک وکیل می­تواند به شما در مورد اینکه آیا منطقی است کسب‌وکار خود را به عنوان یک شرکت سهامی خاص، مشارکت محدود (LP)، مشارکت عمومی (GP)، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) یا یک شرکت بزرگ انجام دهید، به شما توصیه کند. شما باید فعالیت­های برنامه ریزی شده شرکت خود، تعداد مالکان و سرمایه‌گذاران، نیاز شما به مسئولیت محدود و اینکه آیا شرکت شما باید به عنوان یک شرکت (که بر درآمد آن به طور جداگانه به عنوان یک نهاد مالیات می­شود) یا به عنوان یک مشارکت (شرکت) مشمول مالیات شود را برای ثبت شرکت سهامی خاص خود بررسی کنید.

درآمد شرکت به مالکانی منتقل می‌شود که هرکدام بر سهم خود مالیات می‌پردازند. شما همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا شرکت خود را در شهری که کسب‌وکار به طور فیزیکی در آن قرار دارد تشکیل دهید یا در شهری دیگری مانند تهران، جایی که قوانین برای مشاغل عالی است.

ثبت نام مالیات ایالتی

برای ثبت نام ایالتی باید چه کار کرد؟

ثبت‌نام مالیات ایالتی خود را بشناسید

اگر شرکت شما مالیات بر فروش را از مشتریان دریافت می‌کند یا کارمندانی دارد، باید از شهری که در آن تجارت می‌کنید و محل سکونت کارکنانتان ثبت‌نام مالیاتی دریافت کنید. باید بررسی کنید ببینید آیا شماره شناسایی مالیات ضروری است یا خیر.

مجوزهای تجاری و مجوزهای مالیاتی دریافت کنید

ثبت شرکت سهامی خاص شما ممکن است برای فعالیت در شهرک‌ها و شهرهایی که در آن دفاتر، فروشگاه‌ها یا تأسیسات تولیدی یا ذخیره‌سازی دارد، همچنین مجوزهای مالیات محلی، در صورتی که آن شهرها و شهرها مالیات کسب‌وکار وضع کنند، به مجوزهای تجاری نیاز داشته باشد. شما ممکن است نیاز به مجوز در سطوح مقام­های بالای  دولتی داشته باشید.

علامت تجاری خود را اعمال و ثبت کنید

در صورت لزوم، باید با درخواست برای علامت تجار ، از نام شرکت، شعارها و لوگوهای خود محافظت کنید . همچنین ممکن است بخواهید علامت تجاری خود را در سطح ایالتی ثبت کنید که معمولاً ساده‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

انجام پرونده ­های سالانه و تمدید مجوزها

ششمین گام از ثبت شرکت سهامی خاص تمدید مجوزها می­باشد. اکثر شرکت­ها طبق قوانین ایالتی و محلی ملزم به ارائه گزارش­های سالانه و تمدید مالیات و سایر ثبت‌نام­های خود به صورت دوره­ای هستند. مطمئن شوید که قوانین شهرداری خود را قبول می­کنید تا کسب‌وکار شما مطابق با تمام قوانین حاکم باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت این شرکت لازم است مدارک زیر تحویل شوند:

  • تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص که همه سهامداران آن را امضا کرده باشد.
  • ارائه دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص که همه سهامداران آن را امضا کرده باشند.
  • ارائه کردن دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که همه سهامداران آن را امضا کرده باشد.
  • فتوکپی شناسنامه برابر اصل همه اعضای هیئت مدیره سهامداران و بازرسان
  • فتوکپی کارت ملی برابر اصل همه اعضای هیئت مدیره سهامداران و بازرسان
  • در صورتی که اعضای هیئت مدیره یا سهامداران، اشخاص حقوقی باشند لازم است کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی، نامه معرفی نماینده )در سربرگ شرکت)، کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصلی نماینده شخص حقوقی ارائه شوند.
  • در صورت وجود سهامدار خارجی، برای اشخاص حقیقی لازم است کپی برابر اصل پاسپورت ارائه شود و برای اشخاص حقوقی گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده، حاوی آخرین وضعیت شرکت ارائه شود. همچنین لازم است اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیار نامه وکیل سهامدار خارجی ارائه شوند. (اعم از حقیقی و حقوقی).
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای همه اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت
  • اقرارنامه در متن صورت جلسه برای همه اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت؛ مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت‌های درج شده در اصل ۱۴۱ قانون اساسی نبوده و هیچ گونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت برای آنها جهت عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.
  • اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه؛ مبنی بر اینکه هیچ نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیرعامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم نداشته و خود یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت به طور موظفی حقوق دریافت نمی‌کنند. در صورت کشف خلاف، مشمول بند ۳ ماده ۲۴۳ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهند بود.
  • اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
  • اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
  • هزینه ها به نسبت نوع تغییرات متغییر است حداقل 30هزارتومان و حداکثر 40 هزارتومان
  • گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵ درصد سرمایه اولیه شرکت
قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

  • در کشور قوانینی برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود دارد که باید رعایت نمایید. این قوانین به شرح زیر می­باشد:

    • شرکت سهامی خاص موظف به تعیین حسابرس می­باشد. شرکت باید بداند که تمام صورت­های مالی خود را سالانه به دولت ارائه کند.
    • حداقل به سه سهامدار نیاز دارد که می­توانند از همه ملیت­ها باشند.
    • حداقل سرمایه موردنیاز شرکت سهامی خاص 1000000 ریال می­باشد.
    • مدیرعامل در چنین شرکتی برای مدت دو سال انتخاب می­شود. با این حال، هیچ محدودیتی برای انتصاب مجدد وجود ندارد.

    در شرکت سهامی خاص، کل سرمایه ثبت شده باید به حساب بانکی شرکت واریز شود

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

عوامل متعددی بر هزینه ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت برند تأثیر می­گذارد. به طور کلی هزینه به چند قسمت تقسیم می­شود. هر نوع شرکت هزینه تا سیس متفاوتی دارد، بنابراین هزینه‌بر اساس نوع شرکت متفاوت خواهد بود. تهیه مدارک شرکت و ارسال به اداره ثبت شرکت­ ها هزینه جداگانه ­ای دارد. همان‌طور که می­دانید برای ثبت شرکت باید آگهی عمومی در روزنامه ­های کثیرالانتشار درج شود و هزینه چاپ آگهی نیز در نظر گرفته شود. 

همچنین اگر برای ثبت شرکت و نام تجاری خود از شرکت­ های مشاوره حقوقی کمک گرفته ­ید، هزینه خدمات این شرکت­ ها نیز باید پرداخت شود. لازم به ذکر است که وجوه پرداختی به اداره ثبت شامل هزینه­ های ثبتی (متناسب با مبلغ سرمایه اولیه) و ارسال پستی می­باشد.هزینه حق ثبت بین 200000 تا 420000 تومان متغییر میباشد.

ویژگی شرکت سهامی خاص

ویژگی‌های شرکت سهامی خاص

  • سرمایه شرکت در هنگام تاسیس نباید کمتر از یک میلیون ریال بوده و تعداد شرکا نیز نباید کمتر از سه نفر باشد
  • سهام شرکت قابل معامله در بازار بورس نیستند و نقل و انتقال سهام شرکت به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام مشروط خواهد بود همچنین شرکت نمی‌تواند اقدام به صدور اوراق قرضه کند
  • همچنین همانطور که قبلاً گفته شد، مسئولیت هر یک از صاحبان سهام به مبلغ اسمی سهام آنها محدود است و همه سرمایه نیز باید توسط موسسان تامین گردد.
انتخاب نام شرکت سهامی خاص

نام شرکت سهامی خاص

  • برای انتخاب نام این نوع شرکت، لازم است نکات زیر رعایت شوند:

    • لازم است در نام شرکت کلمه خاص، پیش از ذکر نام شرکت و یا بلافاصله پس از آن اضافه شود و این کلمه باید در همه نوشته‌جات شرکت و آگهی‌ها ذکرشود. برای مثال: شرکت سهامی خاص الوند.
    • در نام شرکت نباید از نام و نام خانوادگی و اسامی خاص استفاده شود. همچنبن نام شرکت باید قبلا ثبت نشده باشد، دارای معنا و مفهوم باشد، مطابق با فرهنگ اسلامی باشد، عدد نباشد، لاتین نباشد، از فرهنگ لغت فارسی استفاده شده باشد و اگر نامی متداول نیست تصویری از مستند زمینه شود.
    • لازم است بدانید که در نام شرکت سهامی خاص نباید از کلماتی مانند این موارد استفاده کرد: شاهد، شهید، جانباز، آزاده، اسامی متبرکه، موزه، نظام، انتظام، اینترنت، نیروی انسانی، کیش و کارگشا
ثبت شرکت سهامی خاص در تهران

ثبت شرکت سهامی خاص در تهران

شهر تهران بزرگ‌ترین قطب اقتصادی ایران است و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی به حساب می‌آید و از این رو ثبت شرکت سهامی خاص در تهران امتیازی برای صاحبان مشاغل است. همچنین امکانات رفاهی مناسب در این شهر باعث ترغیب بیشتر مردم به ثبت شرکت در تهران شده است. مراحل ثبت شرکت در تبریز همانند سایر نقاط کشور می­باشد و باید راه­های مشابهی طی شود.

کافی است پس از انتخاب نوع شرکت خود مدارک لازم برای ثبت شرکت را تهیه کنید. شرکت سهامی خاص یکی از محبوب­ترین و پرطرفدارترین شرکت­های ثبت شده در منطقه می­باشد. مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در تهران شامل اساسنامه و اظهارنامه شرکت، صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین، کپی اصل مدارک مدیران، سهامداران و اعضای هیئت مدیره و ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت می­باشد.

در این راستا شرکت ثبتیما یکی از بزرگ‌ترین شرکت ­های موجود در ایران که در این زمینه فعالیت می­کند می­تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. شما با استفاده از دانش و راهنمایی­ های این گروه متخصص می­توانید با کمترین هزینه و در سریع­ترین زمان ممکن نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص خود در تهران اقدام نمایید.

حرف آخر

در این مطلب به ذکر تمامی نکاتی پرداختیم که برای ثبت شرکت سهامی خاص به دانستن آنها نیاز دارید. شما می‌توانید با استفاده از مدارک مذکور در این مطلب و رعایت همه قوانین ذکر شده، اقدام به ثبت شرکت خود کنید. لازم است بدانید که شرکت ثبتیما با برخورداری از دانش و تجربه کارشناسان حرفه‌ای، تمامی خدمات مربوط به ثبت شرکت‌های سهامی خاص را ارائه می‌کند. شما می‌توانید خدمات ثبت شرکت خود را به ثبتیما سپرده و بابت نتیجه کار آسوده خاطر باشید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان

سوالات متداول

شرکت‌های سهامی خاص، از جمله رایج‌ترین شرکت‌هایی هستند که در ایران به ثبت می‌رسند. این نوع شرکت در واقع شرکتی تجاری بوده که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و همانطور که گفته شد، همه سرمایه توسط موسسان آن تامین خواهد شد. همچنین مسئولیت سهامداران در مقابل سود و زیان شرکت، مستقیماً وابسته به مبلغ اسمی سهام آنها خواهد بود.

عوامل متعددی بر هزینه ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت برند تأثیر می­گذارد. به طور کلی هزینه به چند قسمت تقسیم می­شود. هر نوع شرکت هزینه تا سیس متفاوتی دارد، بنابراین هزینه‌بر اساس نوع شرکت متفاوت خواهد بود.برای اطلاع از هزینه ها با کارشناسان ما با شماره 49947000-021 تماس حاصل فرمایید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای