با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل اورده نقدی

فهرست مطالب

هر شرکتی در همان زمانی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد مبلغی را تحت عنوان سرمایه شرکت نیز به ثبت می‌رساند. این مبلغ توسط مؤسسان و سهام‌داران شرکت تامین می‌شود که به آن افزایش سرمایه از طریق واریز نقدی هم می‌گویند. این میزان افزایش سرمایه نقدی از طریق سهام‌داران در طول مدت‌زمان فعالیت شرکت ثابت می‌ماند.

در روند افزایش سرمایه نقدی شرکت سهامی خاص، صاحبان شرکت می‌توانند مبلغ سرمایه را افزایش دهند. در مواقعی که شرکت برای گسترش فضای بخش تولیدی و تامین مبلغ مالی مورد نیاز برای پروژه‌های توسعه ساختار مالی شرکت یا هر دلیل دیگری نیاز به افزایش منابع مالی داشته باشد، با توافق هیئت ‌مدیره و سهام‌داران موضوع افزایش سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرد. افزایش سرمایه معمولاً از طریق سه روش صورت می‌گیرد که شامل آورده نقدی سهانداران، محل سود انباشته شرکت و یا تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت است.

بنابراین هنگامی که شرکت قصد توسعه بخش‌های جدیدی را داشته باشد که منابع مالی کافی برای آن مهیا نباشد، می‌تواند از همین میزان سرمایه ذخیره‌شده در حسابی تحت عنوان سود انباشته استفاده کند. البته برای این کار می بایست معادل همان میزان سود انباشته سهام جدید بین سهام‌داران تقسیم کند. در این شرایط در حقیقت سرمایه جدیدی به شرکت تعلق نمی گیرد، بلکه هیئت مدیره و سهام‌داران خرد و کلان برای برداشت پول از حساب سود انباشته به توافق نظر می‌رسند. در نتیجه شرکت افزایش سرمایه داده و واحدهای جدیدی افتتاح می‌شود و میزان سرمایه شرکت تا حد مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند.

افزایش سرمایه از طریق پرداخت نقدی

در شرایطی که شرکت سهامی خاص میزان سود انباشته قابل‌توجهی نداشته باشد و یا این‌که قصد دارد منابع مالی بیشتری به شرکت تزریق کند، می‌تواند این کار را از طریق آورده‌های نقدی سهام‌داران به انجام برساند. در این شیوه به دلیل این‌که برای تامین منابع مالی جدید از آورده نقدی سهام‌داران فعلی استفاده می‌شود، شرکت حق دخل‌ و تصرف و حضور در افزایش سرمایه را به همه سهام‌داران می‌دهد.

برای شفاف‌تر شدن موضوع شرایطی را تصور کنید که یک شرکت برای راه‌اندازی واحد تولیدی جدید نیاز به سرمایه بیش‌تر دارد، اما مبلغ سود انباشته شرکت برای انجام این کار کافی نیست. از این‌رو یکی از اعضای هیئت ‌مدیره ایده وارد کردن سرمایه‌گذار جدید برای تامین این مبلغ را می‌دهد. مسلماً در این حالت میزان مالکیت سهام‌داران اصلی شرکت کاهش می‌یابد؛ بنابراین آن‌ها گاهی با این کار موافقت نمی‌کنند و تصمیم می‌گیرند خودشان سرمایه اضافی مورد نیاز را تامین کنند. در این شرایط افزایش سرمایه از طریق واریز نقدی صورت می‌پذیرد.

این چارچوب از افزایش سرمایه شرکت، یک شیوه جذاب برای توسعه شرکت است، چرا که ظرف مدت کوتاهی مبالغ قابل‌توجهی در اختیار شرکت قرار می‌گیرد که می‌تواند در جهت رشد و ترقی شرکت در جنبه‌های مختلف به کار گرفته خواهد شود.

شرایط افزایش سرمایه از طریق واریز نقدی سهام‌داران

در شرایطی که سهام‌داران بدهی‌های خودشان را برای خرید سهام شرکت به‌طور کامل پرداخت نکرده باشند (پرداخت سرمایه تعهدی) امکان افزایش سرمایه وجود ندارد. یکی از ضروریات دیگر در روند افزایش سرمایه این است که اموال سابق شرکت باید تایید شود. در این زمینه برای افزایش سرمایه محدودیت‌هایی هم از لحاظ قانونی وجود دارد. به این صورت که مجمع عمومی شرکت نمی‌تواند بیشتر از سقف مبلغ معین شده در قانون میزان مبلغ اسمی سهام را بالا ببرد. در این شکل از افزایش سرمایه، اگر برای صاحبان سهام تعهد ایجاد شود این کار امکان‌پذیر نیست مگر این‌که همه سهام‌داران شرکت موافقت کنند.

نکته: بر اساس قانون تجارت؛ اساسنامه اصلی شرکت، اختیاری برای افزایش سرمایه توسط هیئت‌ مدیره را متضمن نمی‌شود.

مزایای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

  • کمک به روند سودآوری شرکت
  • بهبود توسعه شرکت
  • نقدینگی دردسترس برای شرکت
  • بهبود تراز شرکت
  • بهبود نسب بدهی به دارایی شرکت

معایب افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

  • این نوع افزایش سرمایه زمان‌بر است
  • ناراضی بودن بسیاری از سهام‌داران بابت این نوع افزایش سرمایه
  • امکان افت سوددهی

مالیات افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی

به هر میزانی که شرکت سرمایه خود را افزایش می‌دهد می‌بایست به‌اندازه نیم در هزار از آن را به‌ عنوان مالیات بپردازند. به‌عنوان نمونه، اگر سرمایه شرکت از ۱۰۰ میلیون ریال به ۱۰ میلیارد ریال ارتقا پیدا کند، مبلغ افزایش سرمایه 9۹۰۰ میلیون ریال است که نیم در هزار آن می‌شود معادل ۴۹۵۰ ریال و باید به‌عنوان تمبر سرمایه به اداره مالیات پرداخت شود.

شرایط افزایش سرمایه نقدی سهام‌داران

  • تایید اموال شرکت
  • نبود بدهی افزایش سرمایه سهام‌دار (یعنی سهام‌دار اگر قبلاً هم اقدام به افزایش سرمایه نقدی کرده باشد، باید پول را تمام کمال پرداخت کرده باشد)

مدارک افزایش سرمایه قدی شرکت سهامی خاص

  • کپی شناسنامه و کارت ملی سهام‌داران، اساسنامه شرکت و آخرین تغییرات شرکت
  • میزان حق تقدم افزایش سرمایه نقدی
  • صورت‌جلسه هیئت مدیره (در سه نسخه)
  • صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده در رابطه با افزایش سرمایه (در سه نسخه)
  • مدرک بانکی برای واریز مبلغ افزایش سرمایه به حساب شرکت
  • روزنامه آگهی دعوت سهام‌داران
  • روزنامه آگهی حق تقدم سهام‌داران
  • اظهارنامه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

تنظیم صورت‌جلسه افزایش سرمایه نقدی

در صورت‌جلسه‌ای که برای افزایش سرمایه نقدی شرکت سهامی خاص برپا می‌شود باید مشخصات شرکت همانند نام، شناسه ملی، شماره ثبت و میزان سرمایه کلی شرکت نوشته شود. سپس تاریخ و زمان تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که در محل قانونی و حضور شخصیت حقوقی یا محل اعلام‌شده برپا می‌شود، باید مشخص شود. درنهایت بر مبنای ماده ۱۰۱ قانون تجارت، هیئت ‌رئیسه جلسه تعیین می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد، سهام‌داران باید سرمایه قبلی خود را تماماً پرداخت کند. برای افزایش سرمایه نیاز به این است که بازرسان نیز گزارش هیئت مدیره را تایید کنند. در واقع مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌شود و پس از بررسی گزارش بازرس‌ها، در مورد افزایش سرمایه تصمیم به عمل می‌آید. پس از آن‌که مجمع عمومی افزایش سرمایه نقدی را تایید کرد، هیئت مدیره می‌تواند تا 5 سال سرمایه شرکت را، به اندازه مشخص‌شده، افزایش دهد. لازم به ذکر است که بعد از هر بار افزایش سرمایه، هیئت مدیره موظف است مراتب را به سازمان ثبت شرکت‌ها گزارش دهد.

بعد از تصمیم به افزایش سرمایه، باید روند کار در روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاعان سهام‌داران برسد. در این آگهی تملامی اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه در آن بیان شود. صدور سهام جدید نیز بعد از این مراتب انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که هنگامی که افزایش سرمایه اتفاق می‌افتد، باید تمام مبلغ افزایش‌یافته شرکت به حساب بانکی آن واریز و مدارک مربوط دریافت شود. برای اطلاعات بیش‌تر و راهنمایی‌های لازم در خصوص افزایش سرمایه شرکت با ثبتیما تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان ما با سال‌ها تجربه شما را در رابطه با افزایش سرمایه شرکت راهنمایی خواهند کرد.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.