با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » اخذ انواع ایزو

اخذ انواع ایزو

اخذ انواع ویزا

فهرست مطالب

ایزو نوعی گواهینامه استاندارد بین‌المللی در زمینه‌های مختلف است. از آن‌جایی‌که سازمان استانداردسازی بین‌المللی ایزو اعطای این استاندارد را برعهده دارد، شرکت‌ها برای اخذ انواع ایزو به فراخور نیاز و سبک فعالیت و نوع تولیدات‌شان از این طریق اقدام می‌کنند. در عصر حاضر، دریافت ایزو اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که در بسیاری از مبادلات بازرگانی در حیطه بین‌المللی مورد نیاز است. از این‌رو، سازمان ایزو به ترویج دریافت استانداردهای بین‌المللی اقتصادی و صنعتی می‌پردازد تا مبادلات در حرفه‌ها و صنایع مختلف ساختار منسجم‌تری پیدا کند. باید خاطرنشان کرد که اخد استاندارد در هرکشوری مطابق با قوانین خودش اعتبار دارد و به‌طور عام در خارج از خاک آن کشور وجود نخواهد داشت.

ایزو چیست؟

ایزو یک سازمان توسعه‌دهنده استانداردها برای تمام فعالیت‌های خدماتی و تولیدی است که روند کار را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده شفاف‌سازی می‌کند. در واقع سازمانی به نام «کمیته هماهنگی سازمان ملل متحد» وجود دارد که یکی از فعالیت‌های این سازمان هماهنگی بین استانداردهای موجود در کشورهای مختلف است، اما یک سازمان دیگری نیز به نام «ایزو» وجود دارد که وظیفه هماهنگی‌های لازم در این زمینه را بر عهده دارد. ISO (International Organization for Standardization) یا همان سازمان جهانی استاندارد است که وظیفه‌ای مهم بر دوش دارد. این سازمان بعد از بررسی‌های تخصصی با توجه به قوانین خاص خود، به یک کالا گواهی مورد نظر را خواهد داد. با داشتن این گواهی یا همان ایزو، تجار می‌توانند کالای مربوطه را به کشور مورد نظر صادر کرده یا کالایی با ایزوی این شرکت را به کشور وارد کنند.

انواع ایزو

انواع مختلفی از ایزو وجود دارد که هرکدام مفهوم خاصی را منتقل می‌کنند. هرکدام از انواع گواهی‌نامه‌های ایزو کاربرد و موارد استفاده متفاوتی دارد که باید نسبت به آن آگاهی کامل داشت.. این نوع استانداردهای ایزو مجموعه وسیعی از فعالیت‌ها را در برمی‌گیرند که ممکن است در مورد ارائه خدمات، تولید محصول، مدیریت فرایند یا تامین مواد باشند. هر سازمانی برای این‌که عملکردش را بهبود دهد باید به‌طور پیش‌نیاز انواع گواهینامه ایزو مورد نیاز برای دستیابی به اهدافش را بشناسد. از جمله گواهی مرتبط با رشته‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گواهی ایزو برای شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی
  2. گواهی ایزو برای شرکت‌های پیمانکاری
  3. گواهی ایزو برای شرکت‌های خدماتی
  4. گواهی ایزو برای هتل‌ها
  5. گواهی ایزو برای مراکز اموزشی و فرهنگی
  6. گواهی ایزو برای صنایع غذایی
  7. گواهی ایزو برای رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، ارائه‌دهندگان غذای بیرون‌بر و …
  8. گواهی ایزو برای صنایع معدنی
  9. گواهی ایزو برای نشریه‌ها
  10. گواهی ایزو برای مراکز درمانی
  11. گواهی ایزو برای آزمایشگاه‌ها
  12. گواهی ایزو برای شرکت‌های تبلیغاتی
  13. گواهی ایزو برای شرکت‌های ساختمانی
  14. گواهی ایزو برای شرکت‌های حوزه فناوری و کامپیوتر
  15. گواهی ایزو برای صنایع خودروسازی
  16. گواهی ایزو برای شرکت‌های مرتبط با صنایع معدنی

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که سازمان ISO تقریباً برای هر بخشی که فکرش را بکنید «گواهی ایزو» صادر می‌کند. در واقع اگر شرکت شما در هرکدام یک از این بخش‌ها وجود دارد و قصدتان صادرات و یا واردات کالایی خاص است، نیازمند یکی از ایزوهای مربوطه در رشته‌های بالا خواهید بود.

اخذ ایزو چه مراحلی دارد؟

همین‌جا باید به شما بگوییم که اخذ ایزو کار آسانی نیست و نیازمند متخصصان خبره در این زمینه است. در واقع اگر از این فرایند سررشته‌ کاملی نداشته باشید نمی‌توانید ایزو مورد نظر خود را دریافت کنید. اخذ ایزو پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و یک فرایند به‌شدت تخصصی است. خوشبختانه مشاوران و کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه در این حوزه کاری، برای دریافت ایزو مورد نظر، به خوبی شما را راهنمایی خواهند کرد تا بتوانید ایزو مربوطه را در رابطه با کالای تولیدی خودتان دریافت کنید. کافی است با کارشناسان ما تماس گرفته و درخواست خود را مطرح کنید.

هر مجموعه‌ای این اختیار را دارد که بیش ‌از یک گواهینامه ایزو دریافت کند. این استاندارد بین‌المللی مزایای زیادی همچون بهبود فرآیندهای تولید محصولات و خدمات‌دهی، همچون اعتبار بیش‌تر مجموعه در سطح بین‌المللی را به دنبال دارد. اخذ انواع ایزو نیاز به آگاهی دارد اما پرکاربردترین و برجسته‌ترین آن‌ها را در ادامه این مقاله معرفی می‌کنیم.

شماره های ایزو به چه معنا است؟

قبل از این‌که به معرفی ایزوهای مختلف بپردازیم باید در مورد انواع ایزوها صحبت کنیم تا بدانید کدام یک از این استانداردها برای شرکت و کالای شما مورد نیاز است. شما با توجه به نوع کالا و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، نیازمند دریافت ایزو مخصوص هستید. هما‌ن‌طور که گفته شد، با توجه به فعالیت‌تان در حوزه مورد نظر، باید نسبت به دریافت ایزو مخصوص به خود اقدام کنید تا بتوانید کالا یا خدمات را به کشور دیگری صادر کنید. لازم به ذکر است که سازمان ایزو تا کنون در حدود 22000 استاندارد را مشخص کرده است. در زیر به بعضی از مهم‌ترین ایزوها می‌پردازیم.

ایزو 9001

ایزو 9001 یکی از معروف‌ترین استانداردها در زمره استاندارد 9000 است که معیارهای مشخصی برای سیستم‌های مدیریت کیفیت وضع می‌کند. شرکت ها و سازمان‌هایی که موفق می شوند گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنند در حقیقت به‌نوعی می خواهند بگویند سیستم مدیریتی باکیفیت و موثر در آن سازمان برقرار است. این نوع استاندارد در هر تشکل کوچک و بزرگی قابل اجراست و بر مبنای پاره‌ای اصول مدیریت کیفیت مانند مدیریت عالی، مشتری‌مداری قوی، بهبود مستمر فرایند تولید و انگیزه فعالیت قرار دارد. دریافت این گواهینامه نتایجی مانند کیفیت سازماندهی‌شده در خدمات و تولیدات را در بر خواهد داشت و از اعمال سلیقه اشخاص در امور جلوگیری می شود. این گواهی مرتبط با تامین نیازهای مشتریان بوده. اگر شما به مشتریان خود اهمیت می‌دهید نیازمند دریافت ISO 9001 خواهید بود. داشتن ISO 9001 باعث می‌شود که فرایند کارها و شاخص‌های مورد نظر در شرکت شما مشخص باشد. از آن‌جایی که این گواهی بسیار معروف است، باعث می‌شود به‌راحتی پا در عرصه بین‌الملی بگذارید.

ایزو 14001

این استاندار یکی از انواع خانواده ایزو 14000 در زمینه مدیریت مسئولیت‌های زیست‌محیطی و صرف‌نظر از این‌که هر سازمان چه نوع فعالیتی دارد، در این زمینه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. گواهینامه 14001 در حقیقت چارچوب عملکردی را مشخص می‌کند که هر شرکت یا سازمانی برای دستیابی به سیستم مدیریت محیط‌زیست موثر می‌تواند آن را به کار گیرد. از آن‌جایی که بحث حفاظت از محیط زیست در دنیا داغ است، از مزیت‌های این گواهی می‌توان به مراقبت کردن از محیط زیست، افزایش بهره‌وری و بولد شدن شرکت شما در عرصه مرتبط کاری‌تان اشاره کرد.

ایزو 45001

این سبک از گواهینامه ایزو در زمینه بهبود فرآیند ایمنی در محل کار، کاهش خطرات احتمالی و شرایط کار مناسب‌تر و ایمن‌تر و به ‌طورکل بهبود ایمنی کارکنان در نظر گرفته می‌شود. این نوع استاندارد به نوعی جایگزین OHSAS18001 شده ‌است.

ایزو 22000

با توجه به اهمیت شدید سلامت مواد غذایی و تأثیرات مخرب غذاهای غیرایمن، تمام فعالان و تولیدکنندگان مواد غذایی بر اساس استانداردهای ایزو 22000 موظف‌ هستند برای رفاه حال مصرف‌کنندگان، ایمنی محصولات خود را بالا ببرند.

ایزو 31000

گواهینامه استاندارد ایزو 31000 مربوط به مدیریت ریسک است و برای هر سازمانی که به دنبال این هدف باشد صادر می‌شود.

ایزو 27001

صدور گواهینامه ایزو ISO/IEC 27000 در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات به سازمان‌ها تعلق می‌گیرد و موجب می‌شود سازمان‌ها سیستم امنیت اطلاعات مالی و داده ها و مشخصات کارمندان، امنیت دارایی‌ها و اطلاعات سپرده نزد اشخاص ثالث و مالکیت معنوی را بهتر مدیریت کنند. از آن‌جایی که امروزه اینترنت و فرایندهای اینترنتی بخش جدایی‌ناپذیر کسب‌و‌کارها هستند، بدیهی است که سازمان ISO گواهی مرتبطی با آن در نظر گیرد. اگر تا به حال به امنیت سایبری سایت خود فکر نکرده‌اید بهتر است زودتر اقدام کنید تا بتوانید این گواهی را دریافت کنید. گواهی ایزو 27001 برای داشتن امنیت سایبری اخذ می‌شود تا نشان دهد شرکت شما از این بات نیز امن است تا بتوانید در کسب‌و‌کار خود از این گواهی نیز استفاده کنید.

ایزو 10002 و ایزو 10004

این نوع از گواهی‌نامه‌ها در زمینه رضایت مشتریان، مدیریت کیفیت، رسیدگی و نظارت به شکایات در سازمان‌ها اعطا می‌شود.

از دیگر گواهینامه‌های ISO می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ISO 26000 در رابطه با مسئولیت اجتماعی

ISO 50001 در رابطه با مدیریت مصرف انرژی

زیرگروه ISO 31000 در رابطه با مدیریت ریسک

ISO 22000 در رابطه با ایمنی و بهداشت

زیرگروه ISO 9000 در رابطه با مدیریت کیفیت

ISO TS 29001 مرتبط با تجهیزات و سازه‌های دریایی پتروشیمی و نفت و گاز

مدارک لازم برای اخذ ایزو

چارت سازمانی شرکت

داشتن چک لیست

دستورا‌لعمل‌ کسب‌و‌کار

و…

مدارک لازم برای اخذ ایزو زیاد بوده و همان‌طور که گفته شد اخذ ایزو کار متخصصان این حوزه است. ثبتیما با سال‌ها تجربه شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد. کافی است با مشاوران ما تماس بگیرید.

اخذ ایزو چه مزیت‌هایی دارد؟

اگر شما صاحب یک کسب‌و‌کار و شرکت هستید، قظعاً پیشرفت کار و افزایش درآمد برای‌تان یکی از اهداف اصلی شرکت خواهد بود. بنابراین در راستای این تفکرات، دریافت گواهی‌نامه ایزو باعث خواهد شد که شرکت شما اعتبار بیش‌تری کسب کند و برای مشتریان بالفعل و بالقوه قابل اعتمادتر شود. همین امر سبب خواهد شد که مشتریان بیش‌تری به سمت شرکت شما بیایند و تقاضای همراهی داشته باشند. همچنین با داشتن گواهی ایزو مورد نظر، از رقیبان خود نیز عقب نخواهید افتاد و تجارت خود را گسترش می‌دهید.

دریافت گواهینامه ایزو برای سازمان‌ ها

در مورد اخذ انواع ایزو باید خاطرنشان کنیم که بعضی از گواهینامه‌های ایزو حالت عمومی دارد؛ به این صورت که گستره زیادی از شرکت‌ها را در برمی‌گیرد، اما بعضی موارد دیگر به ‌طور اختصاصی برای شرکت‌ها و کاربردهای خاصی اعطا می‌شود. قبل از این‌که برای دریافت گواهینامه ایزو دراقدام کنید، بهتر استاندارد کیفیت خودتان را بهبود بخشید و استانداردهای خود را بالا ببرید و سپس برای اخذ ایزو اقدام کنید. لازم به ذکر است که اخذ ایزو ممکن است تا 12 ماه زمان ببرد. بعد از طی شدن مراحل اخذ ایزو (که قبلاً هم اشاره کردیم نیازمند متخصص است) شرکت شما به‌صورت سالانه حسابرسی خواهد شد.

نتیجه‌گیری

ایزو نوعی گواهینامه استاندارد بین‌المللی در زمینه‌های مختلف است. از آن‌جایی‌که سازمان استانداردسازی بین‌المللی ایزو اعطای این استاندارد را برعهده دارد. این سازمان گواهینامه‌های مختلفی را برای رشته‌ها و زمینه‌های مختلف، اعم از شرکت‌های تولیدی، شرکت‌های خدماتی، رستوران‌ها، شرکت‌های نایع غذایی و… ارائه می‌کند. داشتن گواهینامه ایزو باعث می‌شود که که شرکت شما اعتبار بیش‌تری کسب کند و برای مشتریان قابل اعتمادتر شود. همین امر سبب خواهد شد که مشتریان بیش‌تری به سمت شرکت شما بیایند و تقاضای همراهی داشته باشند. همچنین با داشتن گواهی ایزو مورد نظر، از رقیبان خود نیز عقب نخواهید افتاد و تجارت خود را گسترش می‌دهید. دریافت ایزو کار پیچیده و سختی است که نیازمندان کارشناسان و متخصصان ربوطه است. مشاوران و کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه در این زمینه به شما و کسب‌و‌کارتان کمک خواهند کرد تا ایزو مورد نظر را دریافت کنید. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها بسته شده است

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.