با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » اخذ رتبه انفورماتیک

اخذ رتبه انفورماتیک

اخد رتبه انفورماتیک

فهرست مطالب

 

رتبه‌بندی انفورماتیک

شرکت‌های انفورماتیکی، درواقع شرکت‌هایی هستند که در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ثبت شده باشند و موضوع فعالیت درج‌شده در اساسنامه آن‌ها، فقط فعالیت‌های انفورماتیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این دسته از شرکت‌ها جهت بستن قراردادهای دولتی و احراز صلاحیت، به گواهی رتبه‌بندی نیاز دارند. برای اخذ رتبه انفورماتیک و گرفتن گواهی، می‌توان از طریق شورای عالی انفورماتیک کشور (معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور) دریافت کرد.

شاخه‌های رتبه بندی شرکت ‌های انفورماتیک

رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک، دارای پانزده شاخه است که به شرح زیر هستند:

  • رایانه و پشتیبانی سخت‌افزاری manframe
  • تولید و ارائه رایانه‌های غیر mainframe
  • تولید و ارائه دستگاه‌های جانبی
  • تولید و ارائه قطعات و ملزومات
  • تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری
  • ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری و نرم‌افزارهای حامل محتوا
  • پشتیبانی نرم‌افزارهای پایه سیستم و ابزارها
  • خدمات شبکه‌های اطلاع رسانی providers
  • شبکه داده‌های رایانه‌ای و مخابراتی
  • امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات
  • مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی
  • آموزش و پژوهش
  • خدمات پشتیبانی
  • سیستم‌های ویژه
  • سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

شرایط رتبه بندی

رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیکی ملزم به رعایت برخی شرایط است که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

اولین عامل برای اخذ رتبه انفورماتیک این است که مدیرعامل شرکت انفورماتیک، باید حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های مرتبط داشته باشد و یا حداقل دو نفر کارشناس به صورت تمام‌وقت در شرکت مشغول فعالیت باشند. بعد از آن، مدارک تحصیلی مدیر عامل و کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس رتبه‌بندی انجام می‌گیرد. همچنین او باید دارای یکی از مدارک رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر (سخت‌افزار/ نرم‌افزار و همه گرایش‌ها)، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی و مهندسی عمران، ریاضی، فیزیک و آمار حداقل مدرک کارشناسی معتبر از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد. همچنین مدیرعامل به‌صورت تمام‌وقت در شرکت حضور به هم رساند.

نکته: لازم است بدانید که ملاک تمام‌وقت بودن، ارائه فهرست بیمه شرکت است.

با وجود این، اگر مدیرعامل مدرک دیپلم یا فوق دیپلم داشته باشد، می‌تواند با ارائه سابقه کار تخصصی در حوزه انفورماتیک و عضویت در هیئت مدیره یا مدیرعاملی شرکت‌های دارای گواهی رتبه‌بندی انفورماتیک، اقدام به کسب رتبه نماید. سابقه کار مورد نیاز نیز به شرح زیر است:

  • دیپلم: 10 سال
  • فوق دیپلم کامپیوتر: ۴ سال
  • فوق دیپلم رشته‌های مرتبط: ۶ سال
  • فوق دیپلم سایر رشته‌ها: ۸ سال

به علاوه، شرکت مذکور باید حداقل دارای دو کارشناس تمام‌وقت، با ارائه سه رشته بیمه متوالی باشد. همچنین این کارشناسان باید حداقل دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های مذکور باشند. درصورتی‌که یک شرکت انفورماتیکی از این شرایط بهره‌مند نباشد، دبیرخانه شورا وارد عمل می‌شود.

جزئیات لازم برای رتبه بندی

در ادامه به برخی از جزئیاتی اشاره می‌کنیم که لازم است برای رتبه‌بندی و اخذ رتبه انفورماتیک انجام گیرند.

در ابتدا، مدیریت شرکت باید فرم خوداظهاری فهرست تفصیلی احراز صلاحیت را تکمیل نماید. همچنین اظهارنامه مالیاتی سال گذشته که همه صفحات آن توسط حوزه مالیاتی مربوطه سازمان امور مالیاتی ممهور شده باشند، مورد نیاز خواهد بود.

به علاوه، درآمد نیروی انسانی و رضایت مشتریان، دو ملاک ارزیابی شرکت‌های انفورماتیک هستند که بر روی رتبه‌بندی آن‌ها موثر خواهند بود. برای محاسبه درآمد، میزان درآمد مشمول مالیات اظهار‌شده در اظهارنامه‌های مالیاتی یا برگه قطعی مالیاتی شرکت در محاسبه می‌شود. برای این محاسبه، دو سال آخر فعالیت را در نظر می‌گیرند.

جهت محاسبه نیروی انسانی، میزان دستمزد اظهارشده در جدول مربوط به حقوق و دستمزد پرداختی اظهارنامه مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و امتیاز کل با استفاده از یک فرمول به‌دست خواهد آمد. درباره رضایت مشتری نیز باید توجه کنید که هر حکمی علیه شرکت که از طرف دادگاه‌های صالحه در قوه قضاییه و نظام صنفی رایانه‌ای صادر شود، در اولین سال اقدام به رتبه‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد و موثر واقع می‌شود. در ضمن، تاثیر آن نیز به مدت چهار سال بعد از صدور حکم باقی خواهد ماند. همچنین گواهی رتبه‌بندی انفورماتیک دارای اعتبار یک‌ساله است و پس از آن نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی جدید خواهد بود. در نتیجه شرکت‌ها می‌توانند امتیاز بیشتری کسب کرده و رتبه بالاتری را اخذ نمایند.

چه عواملی بر روی رتبه بندی انفورماتیک تاثیر می‌گذارند؟

  • نیروی انسانی

نیروی انسانی بر اساس حقوق دریافتی قیدشده در اظهارنامه مالیاتی بررسی می گردد. در‌صورتی‌که شرکت اظهارنامه نداشته باشد، وضعیت حقوق کارکنان بر اساس لیست بیمه بررسی خواهد شد. نیروی انسانی به‌قدری مهم است که 70 درصد کل امتیاز شرکت شما مربوط به همین عامل است.

  • میزان درآمد شرکت

میزان درآمد بیان‌شده در اظهارنامه مالیاتی. این پارامتر بر اساس میانگین مالی دو سال اخیر محاسبه می گردد. 30 درصد امتیاز هم مربوط به این پارامتر است.

  • رضایت مشتری (عامل کاهنده)

رضایت مشتری فاکتور مهمی است که در رتبه بندی تاثیر می گذارد.

شرکت های واجد شرایط برای اخذ رتبه انفورماتیک

شرکت‌هایی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند درخواست احراز صلاحیت و رتبه بندی نمایند:

  1. ساختار حقوقی آن‌ها منطبق بر ساختار شرکتی باشد و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تحت عنوان شرکت ثبت شده باشد.
  2. دستگاه‌های موضوع ماده ۲۲۲ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هیچ سهمی از سهام شرکت و هيج مداخله‌ای در مدیریت آن‌ها نداشته باشند.
  3. موضوع فعالیت مندرج در اساسنامه ان‌ها صرفاً در زمینه فعالیت‌های انفورماتیکی و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

 تبصره ۱: شرکت‌های انفورماتیکی موضوع گروه 3 ماده 2 قانون اصلاح مواردی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب 8/11/1386 مجلس شورای اسلامی از محدودیت بند ۲ این ماده مستثنی هستند. اسامی این شرکت‌ها باید مشخصاً در فهرست مذکور درج شود.

تبصره ۲: مؤسسات نوع پنجم مندرج در آیین‌نامه تشخیص صلاحیت مشاوران موضوع بند «ث» ماده 3 تصویب نامه شماره 20637 /ت 28437 مورخ 23/4/1383 هیئت وزیران مشروط به این‌که فعالیت این‌گونه مؤسسات صرفا انفورماتیکی باشد به تشخیص و فرم صورت‌جلسه کمیته وحدت‌رویه معاونت و به تفکیک هر مؤسسه مشمول این آیین‌نامه خواهند بود. درآمد و حقوق و دستمزد ناشی از خدمات انفورماتیکی این مؤسسات ملاک محاسبه رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.

راهنمای اخذ رتبه انفورماتیک

  1. ابتدا وارد سامانه ساجات شده و اطلاعات را تکمیل نمایید. با اطلاعات کاربری خودتان وارد شوید و مدارک لازم را بارگذاری نمایید. این مدارک شامل اسکن روزنامه تاسیس و روزنامه تغییرات (در صورت اعمال تغییر در نام یا نوع شرکت) می‌باشد.
  2. در مرحله بعد باید با استفاده از گذرواژه دوم وارد سایت شوید. اطلاعات عمومی سهامداران، پرسنل و هیئت مدیره را وارد کنید. پس از آن برای تکمیل کردن پرسشنامه و خوداظهاری اقدام کنید و هم‌چنین مجوزهای تولید و قراردادها را بارگذاری نمایید. پرونده الکترونیکی را به دبیرخانه شورا بفرستید و مدارک را به‌صورت فیزیکی نیز ارسال کنید.
  3. مدارک لازم مانند روزنامه رسمی تاسیس، روزنامه رسمی تغییر موضوع فعالیت، اظهارنامه مالیاتی 2 سال گذشته، فیش‌های پرداختی بیمه (لیست اخیر) که نام 2 کارشناس و مدیر عامل در آن آمده است، روزنامه رسمی تغییر نام، روزنامه رسمی تغییر مدیر عامل، تمامی مدارک مدیر عامل–کارشناس اول و کارشناس دوم را (مدارک شامل مدرک تحصیلی صفحه اول شناسنامه، تصویر هر دو روی کارت ملی، کارت پایان خدمت برای آقایان و یک قطعه عکس برابر با اصل و ممهور شده) اسکن و ارسال کنید.
  4. مدارک را به‌صورت فیزیکی ارسال نمایید. این مدارک عبارتند از: تصویر آخرین اساسنامه، تصویر اظهارنامه مالیاتی برابر با اصل‌شده، تصویری از برگ قطعی عملکرد مالیات دو سال گذشته که برابر با اصل شده است، برچسبی که نام و نشانی و کد پستی 10 رقمی شرکت را مشخص کند، تصویر لیست‌های بیمه برای تمام ماه‌های سال اخیر، تعهدنامه برای شرکت‌هایی که باید موضوع فعالیت‌شان را تغییر دهند، صورت‌جلسه اصلاح موضوع و رسید اداره ثبت شرکت‌ها، تعهدنامه برای ارائه لیست بیمه ماه‌های بعد برای شرکت‌های تازه‌تاسیس یا شرکت‌هایی که کارشناس جدید دارند.
*نکته:

درصورتی‌که تمامی مراحل را به درستی پشت سر بگذارید گواهی اخذ رتبه انفورماتیک شما صادر و به آدرس شرکت ارسال می‌گردد. شرکت‌های تازه‌تاسیس یا شرکت‌هایی که اظهارنامه مالیاتی ندارند اگر واجد شرایط باشند می‌توانند حداکثر برای 2 رشته رتبه 7 کسب کنند.

شرایط لازم برای کسب رتبه عبارت است از:

  • ارتباط مستقیم اساسنامه شرکت با زمینه‌های انفورماتیک
  • ارائه درخواست ارزیابی برای حداکثر 2 رشته به صورت تفصیلی
  • حداقل یک لیست بیمه ماهانه احتیاج است که نشان‌دهنده سه نیروی تمام‌وقت شامل مدیر عامل و 2 کارشناس مشغول به کار باشند
  • مدیر عامل حداقل مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشد

نتیجه گیری مراحل اخذ رتبه انفورماتیک

در این مطلب به شاخه‌های مربوط به رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک و تمامی نکات و جزئیات مرتبط با اخذ رتبه‌بندی اشاره کردیم. با خواندن این مطالب جامع، می‌توانید اطلاعات کاملی در زمینه رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک داشته و از تمامی جزئیات آگاه باشید.

شما می‌توانید خدمات مربوط به رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک را از شرکت ثبتیما دریافت کرده و اطمینان داشته باشید که کارشناسان این شرکت، با تخصص و تجربه چندین ساله قادر به ارائه بهترین خدمات به شما خواهند بود. این شرکت علاوه بر اخذ رتبه انفورماتیک، خدمات مرتبط دیگری مانند ثبت شرکت سهامی و  تمامی خدمات مربوط به ثبت را نیز ارائه می‌دهد که می‌توانید لیست آن‌ها را در سایت مشاهده کنید.همچنین میتوانید از خدمات ثبت برند آنلاین نیز بهره مند شوید.

 

 

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.