با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص

مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص

مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص

فهرست مطالب

به موجب ماده ۴ لایحه قانون تجارت شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می‌شود.

  • نوع اول شرکتی است که موسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند به این نوع شرکت، شرکت سهامی عام می‌گویند. نوع دوم شرکتی می‌باشد که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین می‌گردد. این گونه شرکت ها را شرکت سهامی خاص می‌نامند.
  • باید یادآور شویم سرمایه شرکت‌ها ی سهامی خاص هنگام تاسیس و ثبت شرکت تمامی توسط شرکا یا موسسین شرکت تامین می‌شود.

در ادامه به مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص می­پردازیم.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص یکی از زیر مجموعه های شرکت سهامی به حساب می‌آید که با حداقل ۳ شریک در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص شروع به کار می کند. سهام این نوع شرکت در بورس قابل خرید و فروش‌ و معامله نیست ولی سهامدارانش می توانند سهامشان را با موافقت سهام‌داران به دیگری تامین می گردد. و ۳۵ درصد آن در بانک سپرده گذاری می‌گردد.

در این نوع شرکت حتما باید در نام آن کلمه سهامی خاص آورده شود.

شرکت سهامی خاص دارای خصوصیاتی می‌باشد که‌ در این قسمت می‌خواهیم تعدادی از آن ها را برای شما بیان کنیم.

  • تعداد مدیران شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر است. مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص عموما بین سه نفر تقسیم می­شود.
  • سهام شرکت سهامی خاص قابل نقل و انتقال عمومی نیست
  • سهام شرکت سهامی خاص همان طور که از اسمش پیدا است قابلیت نقل و انتقال عمومی ندارد پس قابل معامله در بازار بورس نخواهد بود .
  • مسئولیت سهام‌داران شرکت سهامی خاص در برابر بدهی های شرکت فقط به اندازه ميزان سهامی است که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند .
  • اوراق عرضه در شرکت سهامی خاص قابل انتشار نیست
  • شیوه تصمیم گیری در این شرکت ساده و سریع است و رای اکثریت کسانی که بیشترین سرمایه را گذاشته اند ملاک است.

مزایا مشارکت در شرکت سهامی خاص

مزایای مشارکت در شرکت سهامی خاص

  • مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص  نسبتا از دیگر شرکت­ ها آسان­ تر است و نیازی به ثبت نام در شورا یا انجام سایر مراحل رسمی نیست. شما می­توانید یک قرارداد مشارکت را به صورت شفاهی یا کتبی ایجاد کنید. در برخی از شهرها، می­توانید انتخاب کنید که شراکت خود را ثبت کنید، حتی اگر نیازی به آن نباشد.
  • اگر شما یک مالک انحصاری هستید، پیوستن به یک یا چند نفر به این معنی است که منابع، مهارت‌های بیشتر، سرمایه بیشتر و تلاش بیشتری برای کسب و کار اختصاص داده شده است.
  • مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص اینگونه است که هر شریک حق دارد از طرف تجارت تصمیم بگیرد. این رویکرد مدیریت مشارکتی می­تواند حل مسئله را بهبود بخشد.
  • اندازه، ساختار یا هدف شراکت­ها را می­توان در هر زمانی تغییر داد تا زمانی که همه شرکا موافق باشند. برای انجام این کار نیازی به مراحل قانونی نیست.
  • ریسک به طور مساوی بین همه شرکا تقسیم می­شود. این امر بار مالی بالقوه را برای هر فرد کاهش می­دهد.
  • یک شریک می­تواند از تصمیمی که به نفع او نیست جلوگیری کند، زیرا هر فرد حق اظهار نظر برابری دارد. در اختلافات شدید، خروج یکی از شرکا از شراکت منجر به انحلال می­شود. هیچ اقدام دیگری لازم نیست.
  • هر فردی می­تواند در زمینه تخصص خود مشارکت کند. برای مثال، اگر یک شرکت حقوقی را به صورت مشارکتی راه‌اندازی کنید، می‌توانید در هر حوزه کاری که می‌خواهید ارائه دهید، شریک ستخدام کنید. همین امر در مورد پزشکان و حوزه­ های تخصصی نیز صادق است.

مزایای شرکت سهامی خاص

مسئولیت محدود

یک شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد، به این معنی که اعضای شرکت در معرض خطر از دست دادن دارایی­های خصوصی نیستند. اگر شرکتی شکست بخورد، سهامداران مسئولیتی برای فروش دارایی ­های خود برای پرداخت ندارند.درباره ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیشتر بخوانید.

سهامداران کمتر

یک شرکت سهامی خاص را می­توان تنها با دو سهامدار راه اندازی کرد، بر خلاف شرکت سهامی عام که به هفت نفر نیاز دارد.  مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص در این مورد کمتر می­شود.

مالکیت

از آنجایی که سهام شرکت متعلق به سرمایه گذاران، موسسان و مدیریت است، مالکان در انتقال و فروش سهام خود به دیگران آزادند. از این طریق، پیچیدگی و سردرگمی کمتری نیز وجود دارد.

وجود بی وقفه

شرکت یک شخص حقوقی است. بنابراین، تا زمانی که به طور قانونی تعطیل نشده است، شرکت حتی پس از فوت یا خروج هر یک از اعضا اجرا می شود.

میزان مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص

میزان مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص

با توجه به قانون تجارت‌ میزان مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص  بستگی به مقدار سرمایه آورده هر یک از آن ها دارد. هر یک از شرکا شرکت سهامی خاص به هر مقداری که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده باشند به همان اندازه‌ در توسعه‌ و پیشرفت یا افت شرکت مسئولیت دارند. و اگر سرمایه شرکت از یک حدی پایین تر برود هر کدام از شرکا به نسبت سرمایه آورده خود در برابر شرکت مسئول هستند.

اما در بدهی های  مالیاتی شرکت سهامی خاص بر اساس قانون مالیات های مستقیم مسئولیت بدهی های  مالیاتی به عهده آخرین مدیران شرکت‌های سهامی خاص می باشد و دیگر سهام‌داران و مدیران قبلی مسولیتی در قبال بدهی های مالیاتی ندارند. مسولیت شرکا در شرکت سهامی خاص به میزان اعتبار کار بستگی دارد.

 

پرداخت‌ بدهی شرکت سهامی خاص به عهده چه کسی است ؟

در قانون تجارت مواردی وجود دارد که مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص پرداخت بدهی­ ها است.به عنوان مثال در صورتی که این بدهی ها  نتيجه تخلفات از مسئولیت های هیئت مدیره یا مدیر عامل باشد این  اشخاص به صورت انفرادی و یا مشترک مسئول پرداخت این بدهی ها  هستند.

به خصوص زمانی که شرکت ورشكسته شود یا دارایی های آن برای پرداخت بدهی های آن  کافی نباشد. با اثبات‌ تخلف مدیران از مقررات اساسنامه با سایر مقررات که باعث ورشکستگی شرکت شده است می‌توان تا میزانی از دیونی که شرکت قادر به پرداخت‌ آنها نیست را از مدیران مطالبه کرد.

بر اساس‌ ماده ۱۹ قانون صدور چک چنانچه مديران شرکت سهامی خاص  برای پرداخت دیون شرکت چک صادر نمایند همراه با شرکت به صورت تضامنی مسئول پرداخت‌ چک خواهند بود یعنی هر یک از افراد مسؤل پرداخت‌ مبلغ بدهی می باشند. در رابطه با مسولیت شرکا در شرکت سهامی خاص اینگونه است که آنها که سمت مدیریتی ندارند مسولیت شان تنها تا میزان مبلغ اسمی سهام آنها خواهد بود و نمی‌توان  بدهی‌ها  را از اموال شخصی سهام‌داران برداشت کرد.

جمع بندی

پیش تر با مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص آشنا شدیم و از مزایای مشارکت در آن را گفتیم.حال میتوانید با دانستنی های خود اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص کنید اگر اطلاعات دیگری در این مورد لازم داشتید میتوانید با کارشناسان ما در ثبتیما در ارتباط بود و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.گروه ثبتیما با تکیه بر تخصص و تجارب چندین ساله موسسین خود وبرخورداری از کارشناسان حقوقی و ثبتی خبره، مفتخر است تا خدمات مربوط به کلیه امور ثبتی که شامل : تاسیس شرکت، رتبه بندی و ارتقاء رتبه، امور مالیاتی و مالی، ثبت برند آنلاین ، ثبت تغییرات شرکت ها و… را به شما سروران ارائه دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.