با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » قوانین شرکت سهامی خاص

قوانین شرکت سهامی خاص

قوانین شرکت سهامی خاص

فهرست مطالب

شرکت سهامی خاص معمولا بین چند نفر تشکیل می شود و تمام سرمايه آن به وسیله همین موسسین تأمین می‌شود.از قوانین شرکت سهامی خاص میتوان به این مورد اشاره داشت که در شرکت سهامی خاص باید همیشه قبل از نام شرکت موضوع یا بعد از آن بدون فاصله نام شرکت در کليه اوراق و اطلاعيه ها و آگهی های‌ شرکت به طور خوانا قید شود.

به موجب بند ۲ ماده ۸ لایحه موضوع شرکت باید در اساسنامه به طور صریح بیاید. شرکت سهامی خاص دارای ارکان سه گانه می‌باشد که عبارتند از:

  • رکن تصميم گیرنده ( مجمع عمومی)
  • رکن اداره کننده ( هیات مدیره)
  • رکن کنترل کننده ( بازرس یا بازرسین)

در شرکت سهامی خاص بازرسین باید شرایط زير را دارا باشند.

  • حسن شهرت و عدم محکومیت کیفری موثر
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در یکی از رشته‌های متناسب‌ با وظایف خود در شرکت
  • داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار مفید
  • عدم اشتغال به نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

شرکت سهامی خاص از متداول ترین شرکت هایی  می باشد که در ایران به ثبت می‌رسد. و با توجه به نام آن  که سهامی خاص  است سرمایه گذاران آن به سهام تبدیل  می‌گردد و همچنین اشخاص سرمایه گذار و موسس در این شرکت ها تمام سرمایه مورد نیاز را تامین می کنند. در اين  نوع شرکت سهامی سرمایه کل شرکت به قسمت‌های مشخص و مساوی تبدیل می‌شود و هر بخش از آن یک سهم نام‌ دارد.در ادامه به دیگر قوانین شرکت سهامی خاص میپردازیم.

از قوانین دیگر این شرکت می‌تواند  به موارد زیر اشاره کرد:

حداقل سرمایه برای شروع به کار این شرکت مبلغ صد هزار تومان است. و در زمان ثبت شرک ۳۵ درصد از سرمایه کل شرکت در حساب ویژه و مجزا سپرده گذاری می‌شود. حداقل اعضای این شرکت عبارتند از ۳ سهامدار و ۲ بازرس.

از دیگر قوانین شرکت سهامی خاص اضافه کردن سهامی خاص در ابتدا و یا انتهای نام شرکت الزامی است. در این شرکت‌ها  برای مبلغ اسمی سهام محدودیت خاصی در نظر گرفته نشده است. افرادی که در این شرکت به عنوان بازرس اتنخاب می‌شوند نباید هیچ گونه رابطه فامیلی با هیئت مدیره داشته باشند. افرادی که به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب می‌شوند لازم است یک سهم داشته باشند. هر گونه عملیات شرکت از جمله صدور سهام قبل از ثبت قانونی شرکت ممنوع است و پیگرد قانونی دارد. در این شرکت‌ها تمامی سرمایه توسط اعضا تأمین می‌گردد.

نکات و قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

نکاتی که باید در ثبت شرکت سهامی خاص به آن توجه کرد

در شرکت سهامی خاص  همان طور که قبلا گفته شد سه سهامدار نیاز هست تا شرکت  را بتوانیم به ثبت برسانيم. و از دیگر الزامات و قوانین شرکت سهامی خاص حضور دو بازرس اصلی و علی البدل  ميباشد. که بازرسان نبايد از اقوام درجه‌ یک سهام‌داران باشند. در شرکت‌های سهامی خاص پذیره نویسی در بورس انجام نمی شود. و اوراق بهادار ارائه نمی‌گردد. و امکان انتشار آگهی و اطلاعیه برای فروش سهام وجود ندارد. سرمايه در این شرکت ها  به صورت‌ نقدی و غير نقدی مي­باشد ( سرمایه نقدی یعنی پول رایج کشور) و سرمايه غیر نقدی ( زمین، ماشین و هر چيزی که ارزش مادی داشته  باشد).

شرکت سهامی خاص یک نهاد تجاری خصوصی است. به طور خصوصی در اختیار سهامداران است و حداکثر تعداد سهامداران نباید از 200 نفر بیشتر باشد. به همین ترتیب، مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص مانند شرکت تضامنی است که در آن مسئولیت یک سهامدار فقط تا تعداد سهام امتداد دارد. فراتر از ارزش سهام، سهامداران نمی­توانند مسئولیتی داشته باشند. قبل از ثبت شرکت سهامی خاص ، اهداف آن مشخص می­شود.

 

ثبت شرکت سهامی خاص در تهران  

اولین گام از قوانین شرکت سهامی خاص برای ثبت شرکت سهامی خاص در تهران انتخاب نام آن است. انتخاب نام قوانین روشنی دارد که مهمترین آن ها فارسی بودن واژه انتخابی است. بهترین راه برای مشخص نمودن اسم شرکت و سمت افراد تشکیل مجمع عمومی موسسان سهامی خاص می باشد. تنظیم اساسنامه یکی دیگر از مهم‌ترین گام ها جهت ثبت شرکت مي­باشد. در اساسنامه  باید تمامی اطلاعات شرکت به طور دقیق ذکر شود. ( تابعیت شرکت، دارندگان حق امضا وظایف اعضا و…)

گام بعدی تنظیم اظهار نامه شرکت سهامی خاص مي­باشد. تنظیم اظهار نامه طبق ماده ۷ قانون تجارت‌ ایران الزامی است. امضا اوراق و تشکیل پرونده رسمی گام بعدی راه اندازی شرکت است. گام آخر از قوانین شرکت سهامی خاص انتشار آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی  و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار می باشد.

مشاوره رایگان درباره قوانین شرکت سهامی خاص

جمع بندی

شرکت ثبتیما گروهی کارشناسی با تکیه بر تخصص و تجارت چندین ساله را دارا میباشد  که شامل کارشناسان حقوقی و ثبتی  خبره میباشد. و خدماتی مربوط به امور ثبتی شامل‌: تاسیس شرکت. رتبه بندی و ارتقای رتبه و امور شرکت‌ها و … را انجام‌ می دهد. این گروه همچنين در تمام زمینه های ثبت شرکت‌ها و ثبت برند آنلاین  مشاوره رایگان در اختیار شما  قرار می دهد تا به راحتی کارهای مربوط به ثبت شرکت  خود را انجام  دهید.برای مشاوره با کارشناسان مجموعه ما از طریق راه های ارتباطی ذکر شده تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.