با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

ثبت نام برند تجاری

فهرست مطالب

ثبت برند

دریافت استعلام و مشاوره رایگان ثبت برند و لوگو

قبل از این‌که در مورد ثبت برند تجاری صحبت کنیم باید بدانیم برند چیست. برند یک نام، اصطلاح، علامت، نشانه، سمبل، طراحی و یک ترکیبی از تمامی عناصر گفته شده است که درواقع تمییزکننده­ بین خدمات و یا محصولات یک شرکت با دیگر شرکت­ های رقیب است.

در عصر جدید به علت تجارت آزاد جهانی و بازار رقابتی، برندها یا شرکت‌ها برای این‌که از یکدیگر عقب نیفتند مجبور به ایجاد خلاقیت و نوآوری هستند. همین فعالیت‌ها باعث می‌شود که امروزه در بسیاری از موارد تنها یک محصول به تنهایی نمی‌تواند باعث کسب رضایت مشتری شود. درنتیجه کمپانی‌ها مجبورند یک پکیج یا باندل را برای فروش قرار دهند. در بسیاری از موارد تفاوت در این موضوعات به ظاهر کوچک می‌تواند نهایتا سود سازمان را افزایش داده و بر ارزش برند بیفزاید. از طرفی، به علت ایجاد محصولات مکمل در پکیج‌های مختلف و وجود انتخاب‌های فراوان برای مصرف‌کننده‌ها، در صورت رضایت مشتری، ارزش برند هم طبعا افزایش می‌یابد که افزایش این ویژگی آرزوی هر سازمانی است.

علامت تجاری ثبت شده، نام تجاری یک محصول یا شرکتی است که از آنجایی که در مرجع ذیصلاح به ثبت رسیده است، به صورت قانونی شناخته شده است و ایجاد کننده آن تنها کسی است که می‌تواند از آن استفاده کند. ثبت برند می تواند به صورت ثبت برند آنلاین و یا به صورت حضوری انجام شود.پس از ثبت برند تجاری ، هیچ شرکت دیگری نمی­تواند از آن استفاده کند. علائم تجاری بر خلاف حق ثبت اختراعاتی که مدت زمان محدودی 20 سال دارند، هرگز منقضی نمی­شوند و پس از این مدت، هر کسی می­تواند بدون نیاز به تایید مالک اصلی از آن‌ها استفاده کند.

ثبت برند تجاری چیست

چگونه می توان ثبت برند تجاری انجام داد؟

نام تجاری یک شرکت ضروری است زیرا ثبت برند تجاری آن است و به راحتی توسط کاربران در بازار قابل تشخیص است. علائم تجاری ثبت شده می­توانند نمادهای مربوط به این مدیریت را اضافه کنند.علامت تجاری یک علامت متمایز است که می­تواند اشکال مختلفی مانند یک کلمه، یک نام، یک شعار، یک طرح یا ترکیبی از چندین عنصر (مثلاً طرح و کلمات) داشته باشد. این عامل به شرکت اجازه می­دهد تا خود را متمایز کند و محصولات یا خدمات خود را توسط مشتریان قابل‌شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:ثبت شرکت در تهران با کمترین زمان در ثبتیما

ثبت برند تجاری به شرکت اجازه می­دهد تا با محافظت از خود در برابر دخالت رقبا، روی تصویر خود کار کند. ثبت علامت تجاری در چندین دسته از کالاها و خدمات انجام می­شود به طوری که علامت تجاری نمی­تواند همه طبقات را پوشش دهد. ما در مورد اصل تخصص صحبت می­کنیم. به عنوان مثال، اگر علامت در دسته “شوینده” ثبت شده باشد، یک شرکت می­تواند از همان نام علامت برای کلاس “رنگ” استفاده کند، به جز در مواردی که باعث ایجاد سردرگمی در ذهن عموم شود.

استعلام برند

چگونه می توان استعلام برند انجام داد؟

استعلام برند

قبل از این‌که برند را ثبت کنید باید از آن استعلام بگیرید. یادتان باشد نشان تجاری و برند بسیار مهم است، زیرا قرار است شرکت شما سال‌ها با این برند و نشان تجاری فعالیت خود را ادامه دهد. تمام فعالیت‌هایی که در سازمان انجام می‌شود می‌تواند بر برند تاثیر‌گذار بوده و هویت آن را تغییر دهد، هر محصول، هر خدمت، هر چیزی که بر ارتباط بین مشتری و شرکت تاثیر بگذارد بر برند و هویت آن اثر می‌گذارد. همین اثر‌گذاری خواهد توانست ارزش برند را کاهش یا افزایش دهد.

ثبت برند تجاری به نوعی در فروشنده تعهد ایجاد می‌کند که مزایا و خدمات خاصی را در اختیار خریداران قرار دهد. برندها در واقع نوعی دارایی مخفی شرکت‌ها هستند که باعث ارزش‌گذاری محصولات برای مشتریان می‌شوند. از این‌رو تا زمانی‌که محصول یا خدمات دارای نشان اختصاصی نباشد، نمی‌توان میان آن‌ها با سایر کالاهای بازار وجه تمایز قائل شد. برندها برای سهام‌داران نیز ایجاد ارزش‌افزوده می‌کنند و افزایش ورودی به شرکت‌ها را به دنبال خواهند داشت.

با این اوصاف، شرکت‌ها در مراحل راه‌اندازی باید گواهینامه ثبت برند تجاری دریافت کنند. این گواهینامه نقش سند معتبری را دارد که مزایایی برای صاحبان برند به ‌همراه می‌آورد. یکی از دلایل دیگر ثبت برند تجاری این است که صاحب برند تجاری انحصار آن برند را در اختیار خودش می‌گیرد؛ در نتیجه رقبا اجازه پیدا نمی‌کنند از آن کپی‌برداری کنند.البته باید خاطرنشان کرد برندها زمانی دارای ارزش می‌شوند که پاره‌ای اصول و قواعد را در ادامه روند ثبت برند تجاری در حیطه استراتژی‌های خود به کار گیرند. آن‌ها باید مواردی مانند کالا و خدمات منحصربه‌فرد و سودآور، انتخاب نام یکتا و تبلیغات مؤثر را مورد توجه خود قرار دهند.

ثبت برند و ثبت لوگو

ثبت برند و ثبت لوگو چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت ثبت برند و لوگو

بیش‌تر مردم برند و لوگو را یکسان می‌دانند درصورتی‌که این‌گونه نیست. درواقع لوگو، آن شکل، نشانه و آرمی است که نشان‌دهنده شرکت شماست و مشتریان با دیدن آن یاد شرکت شما خواهند افتاد. از طرفی، برند بیش‌تر جنبه جقوقی داشته و ماهیت و تمامی کالاها و خدمات شرکت شما را شامل می‌شود. در واقع، برند بیش‌تر جنبه معنوی دارد و در ذهن مشتری نقش می‌بندد. ارزش ذهنی ایجاد‌شده در ذهن مشتری باعث ایجاد دیدگاه آن‌ها نسبت به برند تجاری شما می‌شود.

ثبت برند تجاری

دلایل ثبت برند تجاری

دلایل ثبت برند تجاری

هنگامی یک شرکت هویت اختصاصی پیدا می‌کند و می‌تواند محصولات و خدماتش را در معرض توجه عموم مردم قرار دهد که با ثبت علامت تجاری قابلیت‌هایش را به مشتریان معرفی کند. آرم یا علامت تجاری و نام برند تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات‌شان را با نام خاصی در ذهن مشتری تداعی کنند. بنابراین ثبت برند تجاری اولین اقدامی است که در راستای راه‌اندازی شرکت به طور مرسوم باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ثبتیما

همان‌طور که بیان شد، اولین اقدام در جهت راه‌اندازی فعالیت تجاری انتخاب و ثبت برند تجاری برای ممانعت از سوءاستفاده به صورت کپی‌برداری از کالا و خدمات توسط رقبا است. مهم‌ترین دلیلی که ضرورت انتخاب نام تجاری را نشان می‌دهد این است که صاحبان سرمایه باید عنوان مشخص تجاری داشته باشند تا محصولات و خدمات ارائه‌شده‌شان به صورت خاص از سوی مشتری‌ها شناخته‌شده و خریداری شود.

مسلماً ثبت برند نقش کت و شلوار محصولات را دارد که به کسب‌وکار اعتبار می‌بخشد. علاوه ‌بر این با طی شدن روند قانونی این کار، این کسب‌وکار مشخص و همچنین صاحب برند توسط دولت مورد حمایت قرار گرفته و از سمت مشتریان هم حمایت بیش‌تری جلب می‌کند.

ثبت برند تجاری مهم‌تر از همه این است که حفاظت مؤثری برای علامت تجاری ایجاد کنید. علامت یا نامی که دارنده آن را ثبت نمی­کند، وضعیت مشابه علامت تجاری ثبت شده را نخواهد داشت و ممکن است توسط رقیب دیگری تصاحب شود. شما به دلایل زیر باید نسبت به ثبت برند خود اقدام نمایید:

استفاده انحصاری از برند

ایجاد یک برند حقوقی را به دارندگان آن ارائه می­دهد که اصلی­ترین آن‌ها انحصار بهره‌برداری از برند آن است و این،فروش، بازاریابی یا برقراری ارتباط بر روی محصولات و خدمات توسعه یافته توسط دارنده است. در حین تشکیل پرونده، انتخاب طبقات علائم مطابق با فعالیت­های انجام شده الزامی است، این امر باعث می­شود تا حد انحصاری به دست آمده محدود شود.

معیار تمایز در برابر رقبا

بدیهی است که ثبت برند تجاری دارایی­های مختلفی را به ویژه از نظر روابط تجاری متمرکز می­کند. یکی از مزایای تشکیل پرونده، ایجاد هویت برند قوی و منحصر به فرد کردن آن برای خدمات و محصولات ارائه شده است. در واقع، پس از ثبت علامت تجاری، توسط مالک آن، خواه یک شرکت یا یک فرد، از آن استفاده می­شود. سپس برند هویت خاصی را برای فعالیت­های ارائه شده به ارمغان می­آورد که به مشتریان اجازه می­دهد آن را در میان تعداد زیادی از رقبا تشخیص دهند.  

لازم به ذکر است که یک برند یک ارزش افزوده واقعی در میراث مالک آن است. به عنوان یک عنوان دارایی غیر مادی، نام تجاری به بخشی از میراث یک شرکت یا یک فرد تبدیل می­شود که دارایی­های آن را افزایش می­دهد. در زمینه انتقال تجاری، ارزش برند عاملی است که باید در نظر گرفته شود

برند خوب

برند خوب چیست؟

ویژگی‌های یک برند خوب

  • ایجاد وفاداری در میان مشتریان خود
  • داشتن هویت
  • منحصربه‌فرد بودن
  • باکیفیت بودن محصول یا خدمات ارائه‌شده
  • جایگاه مناسب در میان رقبا
  • الهام‌بخش بودن برای مشتریان بالقوه
  • جذابیت و گیرایی
انواع برند

برند ها چگونه تقسیم بندی می شوند؟

تقسیم بندی برندها

  • برندهای اجباری
  • برندهای غیر قابل ثبت
  • برندهای قابل ثبت
اهمیت ثبت برند

آیا باید ثبت برند انجام داد؟

ثبت برند اجباری است؟

ثبت برند و لوگو تقریباً در هیچ بخشی توسط قانون تجارت ثبت برند اجباری نیست، مگر در چند زمینه خاص:

  • بخش دخانیات
  • بخش لوازم آرایشی و بهداشتی
  • بخش دارویی
  • بخش نوشیدنی‌ها
  • بخش محصولات غذایی
ویژگی های برند غیر قابل ثبت

برند غیر قابل ثبت

برند غیر قابل ثبت چیست؟

با توجه به شرایط، نمی‌توان بعضی از نشانه‌ها و برندها را ثبت کرد که در زیر به شرح مشخص شده است:

  1. بعضی از علائم و واژه‌ها قابلیت ثبت به‌عنوان برند را ندارند. برای مثال اگر شرکت شما تولیدکننده کفش بوده و می‌خواهید برند خود را ثبت کنید، نمی‌توانید نام برند خود را «کفش» بگذارید. به‌عبارتی دیگر نمی‌توانید از واژه «عام» استفاده کنید، بلکه باید از واژه «خاص» استفاده کنید. همچنین استفاده از صفت‌ها برای نام تجاری شرکت نیز کار سختی است. برای مثال ثبت نام تجاری «راحت» برای یک تولیدکننده مبل کار بسیاری دشواری است. البته اگر قصد چنین کاری را دارید، می‌توانید با مشاوران ثبتیما تماس بگیرید. مشاورین و کارشناسان ثبتیما شما را در گرفتن نام برند مورد نظر کمک خواهند کرد.
  2. علائمی که با نظم عمومی، عقاید و عرف جامعه سازگار نباشد هم نمی‌توان به‌عوان برند تجاری ثبت کرد.
  3. نام تجاری که نشان از عدم حسن نیت باشد. برای مثال اگر شرکتی تاسیس کردید که هدف آن سرکوب و تحقیر شرکت رقیب است، نمی‌تواند نام تجاری مرتبط با آن را ثبت کنید.
  4. استفاده از پرچم‌ها در نام تجاری ممنوع است.
  5. علائم و برندهایی که قبلاً ثبت‌ شده‌اند.

برندهایی که در زمره «برندهای غیر قابل ثبت» نباشند در این بخش قرار خواهند گرفت.

ثبت علامت تجاری

برای ثبت علامت تجاری چه مراحلی باید طی شود؟

مراحل ثبت علامت تجاری

  1. انتخاب نام برند و نشانه تجاری: ابتدا از انتخاب نام شرکت خود و نشانه تجاری آن اطمینان حاصل کنید
  2. استعلام ثبت برند: قبل از ثبت برند، ابتدا باید آن را استعلام بگیرید که آیا این برند ثبت شده است یا خیر.
  3. تهیه مدارک: بعد از این که از استعلام نام برند خود اطمینان حاصل کردید، مدارک لازم (جواز کسب، پروانه فعالیت، گواهی امضا، مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کپی کارت ملی، کارت بازرگانی و …) را تهیه کنید.
  4. بعد از تهیه تمامی مدارک، در سایت مرکزی مالکیت معنوی ثبت نام کنید و برای تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه استاد رسمی دریافت کنید.

مدارک اثبات هویت مالک

  • کپی مصدق آگهی ثبت شرکت؛
  • رونوشت مصدق اطلاعیه آخرین تغییر در شرکت (در صورت تغییر در هیئت مدیره).
  • کپی مصدق شناسنامه امضاء کنندگان مجاز شرکت طبق آخرین اطلاعیه مربوط.

استعلام از سایت مالکیت معنوی

برای ورود به سامانه مالکیت معنوی مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد سایت ssaa.ir شوید.
  2. صفحه زیر برای شما ظاهر می‌شود. بر روی «میز خدمات الکترونیک» بروید تا چند منو به شما نشان داده شود. منوی «ثبت علائم» را انتخاب کنید و در این قسمت گزینه «جست‌و‌جو در بانک اطلاعاتی» را بزنید.

ثبت برند

3. صفحه‌ای مانند صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود. اطلاعات مربوط را پر کنید و بر روی دگمه جست‌و‌جو را کلیک کنید. اگر علامت تجاری شما قبلاً توسط شخص دیگری ثبت شده بود، در قسمت پایانی مشخص خواهد بود، اگر هم نه، پیغام «این جستجو شامل نتایجی نمی‌باشد» برای شما ظاهر می‌گردد.

علائم تجاری

 قوانین اختصاصی انتخاب برند تجاری

  • برند تجاری یا لوگو باید نمادی برای نشان‌دادن ویژگی‌های خاص محصول باشد
  • ثبت برند تجاری با طراحی تقلبی و شباهت بیش از ۵۰ درصدی به برند دیگر قبول نخواهد شد
  • واژه‌های کاربردی در نام برند اگر بصفتی برای محصول باشند قابلیت ثبت ندارند، مگر این‌که جزئی از نام تجاری باشد
  • اگر علامت با موضوع برند شما هم‌خونی نداشته باشد، علامت تجاری رد خواهد شد (مانند انتخاب عکس یک ماشین برای تولیدی پارچه)
  • در نام تجاری نباید از واژه‌های عام استفاده شود چرا که باعث رد شدن نام تجاری می‌شود
  • علامت تجاری باید مطابق با قوانین عرفی و اسلامی باشد در غیر این‌ صورت اجازه ثبت نمی‌گیرد.
ثبت برند حقیقی

مدارک ثبت برند حقیقی

مدارک لازم جهت ثبت برند حقیقی

مدارک دال بر فعالیت شرکت در زمینه مربوط به تشخیص مرجع ثبت از قبیل:

  • پروانه بهره‌برداری سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر.
  • مجوز تولید صادره از سازمان غذا و دارو یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران.
  • قرارداد کالا (تولید بدون کارخانه) و استفاده از ظرفیت دیگران و مجوز آن‌ها.
  • مدرک تحصیلی اتحادیه صنفی مربوطه.
  • گواهی اتحادیه مربوطه برای کالا یا خدمات مورد نظر.
  • مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا هر استان دیگر.
  • چه سایر مجوزها از مراجع مربوطه با توجه به کالا یا خدمات درخواستی.
  • شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • ارائه مجوز فعالیت (مانند جواز کسب، پروانه فعالیت، جواز تاسیس با 40 درصد پیشرفت)
  • کارت بازرگانی (برای برند لاتین الزامی است)
ثبت برند حقوقی

مدارک ثبت برند حقوقی

مدارک لازم جهت ثبت برند شرکت (حقوقی)

مدارک دال بر فعالیت شرکت در زمینه مربوط به تشخیص مرجع ثبت از قبیل:

    • پروانه بهره‌برداری سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر.
    • مجوز تولید صادره از سازمان غذا و دارو یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران.
    • قرارداد کالا (تولید بدون کارخانه) و استفاده از ظرفیت دیگران و مجوز آن‌ها.
    • مدرک تحصیلی اتحادیه صنفی مربوطه.
    • گواهی اتحادیه مربوطه برای کالا یا خدمات مورد نظر.
    • مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا هر استان دیگر.
    • چه مجوزهای دیگری از مراجع مربوطه با توجه به کالا یا خدمات درخواستی.
    • سند وکالتاصل وکالتنامه در صورتی که درخواست ثبت توسط نماینده قانونی ارائه شده باشد.
    • شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
    • آگهی تاسیس شرکت
    • کارت بازرگانی (برای برند لاتین)
ثبت برند چه مزایایی دارد

بررسی مزایای ثبت برند

مزایا ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری این امکان را فراهم می­کند که صاحب یک عنوان مالکیت صنعتی باشد که بتوان آن را به پول ارزیابی کرد. علامت تجاری ممکن است مستقل از کسب‌وکاری که از آن استفاده می­کند اختصاص یا مجوز داده شود. ثبت علامت تجاری ایجاد ارزش به ویژه از طریق شبکه حق رای را ممکن می­سازد. علائم تجاری ثبت شده اغلب مهم‌ترین ارزش‌های یک شرکت هستند، زیرا نشانه‌های شناسایی مشتریان هستند. علاوه بر این، گواهی ثبت علامت تجاری نسبت به کپی رایت، دلیل ملموس­تری است. ثبت برند تجاری مزایای زیر را می­تواند داشته باشد:

یک اقدام عمومی که ادعای انحصار دارد

ثبت علامت تجاری یک اقدام عمومی است که به همه نشان می­دهد شما می­خواهید انحصار یک علامت متمایز را بدست آورید . این عامل می­تواند یک کلمه، یک عبارت، یک جمله، یک لوگو و حتی یک صدا باشد. علامت می‌تواند یک اثر دفاعی غیرفعال داشته باشد.

تحدید واضح حقوق

گواهی ثبت برند تجاری شامل فهرستی از کالاها و خدمات و همچنین نمایش گرافیکی علامت تجاری است. همچنین نشان می‌دهد که موسسه ملی مالکیت صنعتی  یا اداره علائم تجاری جامعه در نظر گرفته‌اند که این علامت قانونی متمایز است و می‌تواند نقش یک علامت تجاری را ایفا کند. برخلاف کپی رایت که همیشه می‌توان مسئله اصالت را مطرح کرد، در اینجا یک بررسی دقیق  هرچند گذرا صورت گرفته است.

مشاوره با کارشناسان ثبتیما

نتیجه گیری

علامت تجاری یکی از نیازهایی است که هر شرکت تازه‌تاسیس باید برای انتخاب آن دقت کافی را به کار ببرد، زیرا این برند و لوگوی او سال‌های سال با مشتریان بالفعل و بالقوه همراه خواهد بود. برای ثبت برند تجاری باید ابتدا از سامانه ثبت علائم تجاری استعلام بگیرید و سپس برای ثبت برند خود اقدام کنید. ثبت برند آنلاین باعث خواهد شد که دیگران بهتر محصولات شرکت شما را بشناسند و درنتیجه باعث افزایش مشتریان و پیشرفت شرکت شما خواهد شد. برای ثبت برند می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه برای اخد برند تجاری مورد نظر و ثبت برند تجاری شما را راهنمایی خواهند کرد.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان

سوالات متداول

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری چیست؟

با توجه به اینکه برند و علامت تجاری مدنظرتان در چه طبقه و کالایی به ثبت برسد مدارک مورد نظر نیز متفاوت است، در واقع مدارک اصلی مورد نیاز شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی، مدارک شرکت و همچنین مجوز مورد نیاز در طبقه مورد نظر می باشد.

ثبت برند تجاری چقدر زمان می برد؟

مدت زمان ثبت برند حدودا  45 روز است، که شامل بررسی اولیه پرونده و ثبت آگهی تقاضای مورد نظر در روزنامه رسمی است. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.