با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » استعلام کد اقتصادی شرکت‌ ها

استعلام کد اقتصادی شرکت‌ ها

استعلام کد اقتصادی شرکت ها

فهرست مطالب

استعلام کد اقتصادی شرکت ها

شرکت‌ها یا افرادی که به نوعی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و به کسب‌وکاری دارند، باید یک کد اقتصادی ۱۲ رقمی (همان شناسه اقتصادی) دریافت کنند. این کد به شرکت اعتبار می‌دهد و باعث می‌شود فعالیت‌های شرکت به ‌صورت قانونی انجام‌ شده و صاحبان شرکت به‌واسطه آن از یک سری مزایایی در این زمینه برخوردار شوند. در واقع این کد نشان می‌دهد که شرکت شما در سازمان امور مالیاتی کشور پرونده‌ای معتبر دارد. علاوه ‌بر این، افرادی که تمایل به تبادلات تجاری با شرکت‌ها دارند نیز باید استعلام کد اقتصادی شرکت را از طریق سامانه evat پیگیری کنند.

برخلاف گذشته‌های دور که فعالیت‌های اقتصادی نظم و سامان خاصی نداشتند، در حال حاضر اشخاص حقیقی و حقوقی که تصمیم به فعالیت اقتصادی دارند، باید تحت نظر قانون امور خود را پیش ببرند. قوانین و ضوابط تصویب‌‌شده برای شرکت‌های تجاری یا افراد حقیقی از بروز تخلف و ارتکاب جرم و فساد جلوگیری می‌کند.

نکته: این شرکت‌ها از زمانی‌که شرکت خود را ثبت می‌کنند به مدت ۲ ماه مهلت دارند تا این کد اختصاصی را دریافت کنند. ضمناً درخواست کد اقتصادی توسط افراد حقیقی که فعالیت اقتصادی دارند نیز الزامی است.

از این‌رو یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد نظم اقتصادی تعیین کد اقتصادی معتبر برای فعالان تجاری است. با این اوصاف، استعلام کد اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری افراد حقیقی و حقوقی الزامی و مهم است.

کد اقتصادی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، با دریافت کد اقتصادی کلیه فعالیت‌های اقتصادی و تبادلی شرکت جنبه قانونی به خود می‌گیرد. صاحبان شرکت‌ها به کمک این کد می‌توانند پرونده مالیاتی ترتیب دهند، کارت بازرگانی اختصاصی بگیرند، در همه مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی حضور پیدا کنند، امور صادراتی و وارداتی را پیگیری کرده و فاکتور صادر کنند و به ‌طورکلی مشمول حمایت‌های قانونی دولت باشند. شماره اقتصادی و کد اقتصادی عدد ۱۲ رقمی است که شرکت‌های فعالی که مشمول ماده ۲۰ قانون تجارت می‌شوند باید آن را دریافت کنند.

اگر قصد خرید و فروش مالا یا خدمت، واردات و صادرات و نیاز به قراردادبستن با شرکت‌های دیگر دارید، نیاز است که کد اقتصادی داشته باشید. همچنین برای اخذ گرید شرکت، شرکت در مناقصات، شرکت در مزایده، پرداخت مالیات و حتی برای باز کردن افتتاح حساب برای شرکت نیازمند این کد خواهید بود.

چه کسانی نیاز به کد اقتصادی دارند؟

  • شرکت‌های حوزه تولید و خدمات
  • افراد حقیقی که در حوزه‌های تولید و توزیع کالا و یا حوزه‌های خدماتی دارای جواز کسب هستند

گرفتن کد اقتصادی چه‌قدر زمان می‌برد؟

خوشبختانه برخلاف گذشته دیگر گرفتن کد اقتصادی نیازمند مراحل پیچیده نیست که همین امر باعث شده است که مدت زمان گرفتن کد اقتصادی بسیار کاهش یابد. در حال حاضر گرفتن کد اقتصادی ممکن است بین 5 الی 15 روز کاری زمان ببرد. لازم به ذکر است که در حاضر دریافت کد اقتصادی به ‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر شده است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  • تصاویر شناسنامه و کارت ملی سهامدار و یا شرکای شرکت
  • گواهی امضای همه افرادی که در شرکت حق امضا دارند
  • کپی اجاره‌نامه به نام شرکت
  • کپی ابرابر اصل‌شده تمامی مدارک اصلی شرکت (اساسنامه، شرت‌نامه، تقاضانامه، صورت‌جلسه مجمع موسسین شرکت، روزنامه رسمی تاسیس شرکت و روزنامه رسمی تغییرات شرکت)
  • شماره حساب متعلق به شرکت یا یکی از صاحبان امضا

نکته: برای دریافت کد اقتصادی حتما باید تمامی مدارک بالا را داشته باشید.

افراد واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی tax.gov.ir و از طریق گزینه ثبت‌نام الکترونیک کد اقتصادی، برای پیگیری این امر مهم اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  • اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • ارائه درخواست کتبی جهت دریافت کد اقتصادی
  • رونوشت برگه هزینه واریزشده به حساب امور مالیاتی بانک ملی برای صدور کد اقتصادی صدور کد اقتصادی
  • تکمیل فرم درخواست کد اقصادی به نام متقاضی
  • رونوشت پروانه کسب معتبر
  • ۳ قطعه عکس پرسنلی

چگونه استعلام کد اقتصادی بگیریم؟

باید خاطرنشان کنیم که کد اقتصادی یک کد ۱۲ رقمی است که با شناسه ملی تفاوت دارد. شناسه ملی کد اختصاصی برای شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی است. درحالی‌که کد اقتصادی به تمام فعالان اقتصادی چه حقیقی چه حقوقی تعلق می‌گیرد.

حالا باید بدانیم برای دریافت استعلام کد اقتصادی چه پروسه‌ای وجود دارد؟ مواردی هم وجود دارد که افراد تصمیم‌ می گیرند در شرکتی سرمایه‌گذاری مالی کنند و می‌خواهند از میزان اعتبار و قانونی بودن فعالیت‌های آن آگاهی پیدا کنند. در چنین مواردی بهترین کار استعلام کد اقتصادی در سامانه مربوط است. در پاره‌ای موارد هم افراد یک کد اقتصادی در اختیار دارند که نمی‌دانند به چه شخص یا شرکتی تعلق دارد.

با توجه به این‌که سازمان امور مالیاتی کشور متصدی ارائه کد اقتصادی است، برای استعلام کد اقتصادی باید در همین سامانه www.intamedia.ir در بخش خدمات الکترونیک امور موردنظر را پیگیری کنید. در این ‌راستا سامانه مالیات بر ارزش‌افزوده www.evat.ir نیز شرایط را برای استعلام کد  اقتصادی فراهم کرده ‌است. درضمن باید خاطرنشان کنیم که دریافت کد اقتصادی را می‌توانید به موجب یک برگه وکالت به وکیل و واگذار کنید.

اگر کد اقتصادی نگیریم چه می شود؟

اگر شما بعد از ثبت شرکت‌تان اقدام به دریافت کد اقتصادی نکنید، نمی‌توانید اظهارنامه مالیاتی را پر کنید. همین امر سبب خواهد شد که سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به درآمد و سود و زیان شما آگاه نباشد و نتواند برای شما مالیات ببرد که این کار عواقبی به‌همراه خواهد داشت. این جریان سبب خواهد شد که سازمان امور مالیاتی برای شرکت شما جریمه ببرد و نگذارد که به فعالیت و کسب‌و‌کار خود ادامه دهید. بعد از این‌که دو ماه از ثبت شرکت‌تان گذشت و برای کد اقتصادی اقدام نکنید، طبق قانون باید دو برابر سود به‌دست‌آمده از معمالات خود را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنید. اگر برای دفعه دوم هم اقدام به دریافت کد اقتصادی نکنید، شرکت‌تان پلمپ خواهد شد و در صورت تکرار مجدد ممکن است صاحبان شرکت به حبس محکوم شوند. درنتیجه لازم است بعد از ثبت شرکت برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنید.

لازم به ذکر است که مرجع صدور کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی است در حالی که شناسه ملی از سوی اداره ثبت شرکت‌ها صادر می‌شود.

کاربرد کد اقتصادی

هنگامی که تصمیم می‌گیرید با یک شرکت بازرگانی وارد مذاکره و قرارداد شوید پیش از هر چیز باید از سامانه مربوطه در مورد شرکت مورد نظر استعلام بگیرید و از صحت کد اقتصادی شرکت اطمینان حاصل کنید. همان‌طور که پیش از این بیان شد، دریافت کد اقتصادی برای شرکت‌ها اجباری است.

از آن‌جایی که در هر نوع مبادله و معامله شناخت طرف مقابل بسیار مهم است، استعلام کد اقتصادی شرکت‌ها اطمینان اولیه برای دو طرف معامله به وجود می آورد. از سوی دیگر دریافت کد اقتصادی توسط شرکت‌ها و اشخاص در ابعاد بزرگ‌تر موجب بهبود کارکرد سیستم مالیاتی در روند دریافت مالیات می‌شود. برای دریافت کد اقتصادی می‌توانید با مشاورین تبتیما تماس بگیرید. کارشناسان ما با سال‌ها تجربه در مسیر گرفتن کد اقتصادی حقیقی و یا حقوقی به شما کمک خواهند کرد.

 

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.