با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » اخذ رتبه پیمانکاری

اخذ رتبه پیمانکاری

اخذ رتبه پیمانکاری

فهرست مطالب

راهنمای اخذ رتبه پیمانکاران

اگر مراحل ثبت شرکت خود را پشت سر گذاشته‌اید و درصورتی‌که شرکت شما یک شرکت پیمانکاری است، قدم بعدی اخذ رتبه پیمانکار است. این مقاله که راهنمای شما برای اخذ رتبه پیمانکاری است به‌طور کامل به شرح موضوعاتی پیرامون نحوه اخذ رتبه پیمانکاری، شرایط رتبه پیمانکاری، مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکار، هزینه اخذ رتبه ۵ پیمانکاری و ارتقا رتبه خواهد پرداخت.

رتبه بندی پیمانکاران

بسیاری از شرکت‌ها پروژه‌های بزرگ خود را بین شرکت‌های مجری یا پیمانکار به مناقصه می‌گذارند و پیمانکاران در حین پیش‌برد پروژه به کارفرما گزارش می‌دهند. برای این‌که انتخاب بین مجریان پروژه برای کارفرمایان راحت‌تر صورت پذیرد، پیمانکاران رتبه‌بندی می‌شوند. این رتبه‌بندی بر اساس استانداردها و قوانین خاصی است که قانون‌نامه اداره برنامه و مدیریت راهبردی نهاد ریاست جمهوری ملاک و معیار سنجش آن  قرار می‌گیرد. رتبه‌بندی پیمانکاران، با توجه به توانایی فنی، سابقه کاری، نیروهای کاربلد و… از ۱ تا ۵ متغیر است (بالاترین رتبه ۱ و پایین‌ترین آن ۵).

رتبه بندی پیمانکاران چیست؟

پیمانکاران برای اینکه بتوانند راحت‌تر به فعالیت در زمینه کاری خود بپردازند حتما می‌بایست اقدام به اخذ رتبه پیمانکار نمایند. اخذ رتبه پیمانکار،‌ این امکان را به شرکت پیمانکاری می‌دهد تا در پروژه‌هایی همکاری کنند که بودجه‌ آن یا حداقل بخشی از منابع مالی آن توسط دولت تامین می‌گردد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که یک شرکت باید بعد از ثبت شرکت انجام دهد اخذ رتبه یا همان رتبه‌بندی است.

رتبه شرکت در واقع مقیاس و معیاری برای اندازه‌گیری سطح کیفی و کمی شرکت برای مقایسه با سایر شرکت‌ها است. این رتبه‌بندی بر اساس قوانینی که توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تعیین شده، صورت می‌گیرد. مهم‌ترین معیارهایی که در فرایند رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری به آن توجه می‌شود، توان مالی شرکت، پروژه‌ها یا قراردادهای انجام‌شده و تعداد نیروهای فنی مهندسی حاضر در هیئت مدیره بوده و میزان سوابق و امتیاز این افراد نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید راهنمای کامل رتبه‌بندی شرکت‌ها را نیز بخوانید.

شرکت پیمانکاری چیست؟

شرکت‌‌ پیمانکاری در واقع شرکتی است که می‌تواند به صورت حقیقی یا حقوقی فعالیت نموده و با افراد حقیقی یا حقوقی قراردادی را جهت انجام پروژه‌های عمرانی از جمله تهیه، حمل، نصب، ساخت، اجرا و… منعقد گرداند. در مجموع، تقسیم‌بندی رشته‌های شرکت‌های پیمانکاری در زیر مشخص است:

  1. صنعت و معدن
  2. راه و ترابری
  3. ارتباطات
  4. نفت و گاز
  5. تاسیسات و تجهیزات
  6. کشاورزی
  7. آب
  8. انرژی
  9. مرمت آثار باستانی
  10. کاوش‌های زمینی

نحوه اخذ رتبه پیمانکاری

همان‌طور که ذکر شد، شرکت‌های پیمانکاری را در ۱۱ رشته مختلف دسته‌بندی می‌کنند؛ این شرکت‌ها در صورت تمایل برای اخذ رتبه پیمانکاری می‌توانند به سامانه‌ی ساجات به نشانی sajat.mporg.ir مراجعه کرده و مدارک لازم جهت اخذ رتبه‌بندی را که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، بارگذاری نمایند. این نکته شایان ذکر است که برای ثبت اطلاعات خود و اقدام برای اخذ رتبه، می‌بایست یک حساب کاربری در پایگاهی اینترنتی گفته‌شده افتتاح نمایید. بعد از این‌که مدارک لازم را بارگذاری کردید، این مدارک توسط کارشناس مربوطه بررسی می‌شود. همچنین در صورت نیاز ممکن است از مدیرعامل یا یک نفر از اعضای هیئت مدیره دعوت به عمل آید.

برای سهولت در فرایند اخذ رتبه می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی ثبتیما بهره‌مند شوید. کارشناسان ثبتیما با تکیه بر سال‌ها تجربه و تخصص خود در حوزه ثبت شرکت و رتبه‌بندی شرکت می‌توانند به شما در این امر کمک کنند تا در کم‌ترین زمان ممکن بهترین نتیجه مطلوب را کسب نمایید.

مدارک لازم جهت اخذ رتبه 5 پیمانکاری

  1. مدارک اصلی شرکت شامل:
    الف) ثبت شرکت سهامی خاص شامل: (اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی، تاسیس و تغییرات)
    ب) مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل: (اساسنامه، تقاضانامه، شرکت‌نامه، روزنامه رسمی، تاسیس و تغییرات)
  2. ارائه اصل سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی از دفتر مرکزی شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت
  3. کپی شناسنامه کلیه سهام‌داران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی هر یک از اعضا
  4. کپی برابر اصل مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت

نکته: داشتن کارت پایان خدمت برای اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت، الزامی است.

لازم به ذکر است که ارائه مدارک ذیل برای مهندس یا مهندس‌هایی که سوابق کاری ارائه می‌کنند الزامی می‌باشد:

  • نامه استعلام سوابق بیمه با ذکر تاریخ شروع و خاتمه و نام شرکت‌هایی که بیمه برای‌شان پرداخت نموده‌اند.
  • گواهی کار مرتبط با رشته مورد درخواست با ذکر درخواست و ذکر تاریخ شروع و خاتمه از طرف شرکت و یا شرکت‌های اعلام‌شده در گواهی بیمه
  • سربرگ رسمی شرکت در سه نسخه
  • کپی آخرین صورت‌جلسه مربوط به تغییر سهام

مدت زمان لازم جهت اخذ گرید شرکت

طبق سامانه ساجات، در صورت كامل بودن همه مدارک حداكثر ظرف مدت ۴ روز گواهينامه صادر مي‌گردد.

نکات اخذ رتبه پیمانکاری

در فرآیند اخذ رتبه پیمانکاری در نظر داشتن چند نکته اساسی بسیار حائز اهمیت است:

  • داشتن کد اقتصادی برای شرکت‌هایی که متقاضی رتبه پیمانکاری هستند الزامی است.
  • مدرک تحصیلی مدیر عامل شرکت می‌بایست حداقل لیسانس باشد.
  • دو سوم اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشند.
  • یکی از اعضای هیئت مدیره باید دارای رشته تحصیلی زمینه‌ای مناسب به رتبه درخواستی با حداقل سه سال تمام سابقه اشتغال در همان رشته یا تخصص باشد. همچنین گواهی بیمه تامین اجتماعی و گواهی اشتغال از محل فعالیت موصوف نیز لازم است (شرکت‌ها به شرط رعایت موارد مذکور، می‌توانند به‌طور هم‌زمان درخواست دریافت رتبه در دو پایه را داشته باشند).

مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۱ تا ۴ پیمانکاری

مدارک لازم برای اخذ رتبه ۱، رتبه ۲، رتبه ۳ یا رتبه ۴ پیمانکاری عبارتند از:

  1. کپی برابر اصل مدارک شرکت که شامل موارد زیر می‌شوند:
    الف) کپی برابر اصل شده‌ مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل: (اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی شرکت، تاسیس و تغییرات، کپی شناسنامه کلیه سهام‌داران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی هر یک از اعضا)
    ب) کپی برابر اصل شده‌ مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل: (اساسنامه، تقاضانامه، شرکت‌نامه،روزنامه رسمی شرکت ،تاسیس و تغییرات، کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی هر یک از اعضا).
  2. کپی برابر اصل شده‌ مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت که شامل:
    الف) نامه استعلام سوابق بیمه با ذکر تاریخ شروع و خاتمه و نام شرکت‌هایی که بیمه برای‌شان پرداخت نموده‌اند.
    ب) گواهی کار مرتبط با رشته مورد درخواست با ذکر تاریخ شروع و خاتمه از طرف شرکت و یا شرکت‌هایی که در گواهی بیمه اعلام شدند.
  3. تصاویر آخرین صورت وضعیت تاییدشده و یا اصل تاییدیه کارکرد توسط دستگاه‌های اجرایی برای کارهای نیمه‌تمام و مفاصاحساب بیمه برای کارهای تمام‌شده.
  4. کپی آخرین صورت‌جلسه مربوط به تغییر سهام
  5. تصاویر کلیه موافقت‌نامه‌ها
  6. سربرگ شرکت در سه نسخه
  7. دو سوم اعضای هیئت مدیره به همراه مدیر عامل می‌بایست دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باشند.
  8. اظهارنامه مالیاتی شرکت مربوط به آخرین سال مالی قبل از تشکیل پرونده که به تایید و مهر سرممیز مالیاتی مربوطه
*نکته:

داشتن کارت پایان خدمت برای اعضای هیئت مدیره و سهام‌داران شرکت الزامی است.

معیارهای رتبه‌بندی شرکت توان مالی آن، پروژه‌های انجام‌شده و نیروی فنی و تخصصی آن است. بر اساس معیارها به هر شرکت امتیازی تعلق گرفته و درنتیجه آن رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری صورت می‌پذیرد‌. هر چه امتیاز کسب‌شده توسط شرکت بیشتر باشد، رتبه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد بالاتر خواهد بود. اخذ رتبه بالاتر نیز به معنای کیفیت بالای عملکرد شرکت شما خواهد بود و در نتیجه سرمایه‌گذاران با اعتماد بیش‌تری پروژه‌های خود را به شما واگذار خواهند کرد. به همین سبب، شرایط افراد امتیازآور شرکت‌های پیمانکاری امری مهم و ضروری برای اخذ بهترین رتبه پیمانکاری است.

شرایط افراد امتیازآور شرکت‌های پیمانکاری

  • مدیر عامل و حداقل دو سوم از اعضای هیئت مدیره باید دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشند. به‌علاوه هم‌خوانی داشتن رشته تحصیلی آن‌ها با نوضوع فعالیت شرکت الزامی است.
  • امتیاز مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره، که حداقل دارای مدرک لیسانس هستند) طبق سوابق 15 سال گذشته آن‌ها در مدیرعاملی و یا هیئت مدیره بودن آن‌ها در شرکت‌های پیمانکاری محاسبه می‌شود.
*نکته:

چنان‌چه این افراد در تمامی ۱۵ سال اخیر در جایگاه مدیر عامل یا هیئت مدیره شرکت فعلی فعالیت کرده باشند، امتیاز آن‌ها در تمام رشته‌های درخواستی محاسبه خواهد شد. اگر فرد در شرکتی غیر از شرکت فعلی فعالیت کرده باشند؛ امتیاز آن‌ها فقط در یک رشته محاسبه خواهد شد.

  • مجموع سابقه بیمه اعضای امتیازآور شرکت نباید کم‌تر از 6 سال باشد. از طرفی، اگر تنها یک نفر از این اعضای امتیازآور دارای سابقه بیمه بوده باشد، نباید این سابقه از هفت سال کم‌تر باشد.
*نکته:

در‌صورتی‌که چندین نفر از اعضا در مجموع دارای حداقل شش سال سابقه بیمه باشند، شرکت می‌تواند در دو رشته مختلف اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری کند، اما اگر فقط یک نفر با حداقل سابقه هفت سال در شرکت حضور دارد؛ شرکت می‌تواند فقط در یک رشته برای اخذ رتبه درخواست دهد.

  • اگر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره از سال 1381 تا حالا تغییر نکرده باشند، شرکت‌های پیمانکار قدیمی (شرکت‌هایی که در سیستم دارای تیک قدیمی هستند) مشمول قانون داشتن حداقل مدرک کارشناسی توسط حداقل دو سوم از اعضای امتیازآور شرکت نمی‌شوند. لازم به ذکر است که اگر فرد جدیدی به شرکت بپیوندد باید حداقل دارای مدرک کارشناسی باشد.
  • مدیرعامل شرکت حتماً باید دارای کارت پایان خدمت باشد، اما اعضای هیئت مدیره می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
  • اگر شرکت تامین اجتماعی موافقت کند، می‌توان سابقه خدمت سربازی اعضایی که دارای کارت پایان خدمت هستند را به سابقه بیمه آن‌ها اضافه کرد.
  • اگر اعضای امتیازآور در چند شرکت مختلف عضو باشند فقط برای شرکتی امتیازآور محسوب می‌شوند که برای آن‌ها بیمه پرداخت می‌کند. اگر چند شرکت برای یک فرد بیمه می‌پردازند؛ شخص برای شرکتی امتیازآور است که بیش‌ترین بیمه را برای وی می‌پردازد.
  • امتیاز مربوط به سابقه بیمه افراد براساس مجموع بیمه پرداخت‌شده در ۳۶ ماه گذشته برای آن‌ها محاسبه می‌شود.
*نکته:
  • پرداخت بدهی‌های قبل از این دوران در محاسبه امتیاز لحاظ نمی‌شود.
  • منعی برای استفاده از افراد بازنشسته به عنوان مدیرعامل یا هیئت مدیره مانعی ندارد، اما از آن‌جایی که برای افراد بازنشسته، بیمه پرداخت نمی‌شود، امتیاز آن‌ها براساس قراردادی که با شرکت می‌بندند، محاسبه خواهد شد.
  • کارمندان بخش‌های دولتی به هیچ عنوان نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل، هیئت مدیره عضو باشند و یا بیش از 5 درصد سهام شرکتی خصوصی را داشته باشند، اما اجازه دارند که به عنوان نماینده سهام دولت یا به صورت انتقال و ماموریت به شرکت‌های دولتی بپیوندند.

شرایط ارتقا رتبه پیمانکاری

شرکت‌های پیمانکاری بر اساس قراردادها، امکانات و افراد امتیازآور از ۱ تا ۵ رتبه بندی می‌شوند (رتبه ۵ پایین‌ترین و رتبه ۱ بالاترین). ملاک اصلی رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری، تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره شرکت است. نکته حائز اهمیت این است که رتبه‌هایی که شرکت‌ها اخذ می‌کنند، ثابت نیستند و در صورت تکمیل فرآیند رتبه‌بندی، این رتبه می‌تواند ارتقا پیدا کند. برای مثال، اگر شرکتی رتبه ۵ پیمانکاری را اتخاذ کند، برای این‌که بتواند رتبه خود را بهبود بدهد و به رتبه ۱ پیمانکاری نایل آید، می‌بایست سوابق و امتیازات ۱۵ سال اخیر شرکت خود را برای ارزیابی ارائه دهد. درصورتی‌که صلاحیت و امتیاز کافی را کسب کند می‌تواند رتبه ۱ پیمانکاری را اخذ نماید. در طی این فرایند، نیاز به یک مشاور حقوقی که تمامی مراحل اخذ و یا ارتقای رتبه پیمانکاری را به خوبی شناخته و تجربه داشته باشد حس می‌شود.

کارشناسان و مشاوران حقوقی ثبتیما با تکیه بر سوابق اجرایی و تجربه خود در این حوزه می‌توانند به سریع‌تر پیش‌رفتن کارها و حصول نتیجه مطلوب در کم‌ترین زمان ممکن شما را همراهی کنند. برای دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان حقوقی ثبتیما تماس بگیرید.

تمدید رتبه پیمانکاری

پس از صادر شدن گواهی برای شرکت پیمانکاری، اگر شرکتی موفق به اخذ رتبه پیمانکاری شده باشد، می‌تواند این رتبه را پس از پایان رسیدن اعتبارش، حداکثر دو بار تمدید نماید. تمدید رتبه پیمانکاری مشروط به احراز شرایط معینی است که در مقاله تمدید رتبه پیمانکاری به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

مدت زمان اخذ رتبه پیمانکاری

بلافاصله پس از طی شدن مراحل اخذ رتبه پیمانکاری، گواهی رتبه برای شرکت شما صادر می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از مشاوران حقوقی ثبتیما برای کمک به زودتر طی شدن مراحل اخذ رتبه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید با ما در تماس باشید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.