با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت

فهرست مطالب

هنگامی‌که فعالیت‌تان در شرکت به هر علتی به پایان رسیده و دیگر قصد ندارید تحت عنوان آن شرکت به فعالیت خود ادامه دهید، می‌بایست مراحل انحلال شرکت را پیگیری کنید. مواقعی پیش می‌آید که شرکتی به هر دلیلی حیات کار تجاری‌اش به پایان می‌رسد و در این شرایط اجرای مراحل انحلال ضروری است. زمانی‌که صحبت از انحلال شرکت به میان می‌آید برخی تصور می‌کنند به ‌معنای پایان کسب‌وکار آن شرکت خاص است؛ درحالی‌که این باور اشتباه است.

هر شرکتی ممکن است به دلایل متفاوت به پایان مسیرش برسد، اما همه این اتفاقات به ‌معنای منحل شدن شرکت نیست. ممکن است افراد با دلایلی مانند راه‌اندازی کسب‌وکار جدید، تلفیق شرکت‌شان با شرکت‌های دیگر یا همان ادغم و… فعالیت‌شان را متوقف کنند.

با توجه به مواردی که می‌تواند دلایل انحلال یک شرکت باشد منحل شدن شرکت می‌تواند در یکی از موارد زیر جای بگیرد:

انحلال شرکت با حکم قضایی

در مواردی دادگاه حکم انحلال شرکت را به دلایلی صادر می‌کند. در چنین مواقعی انحلال شرکت به شکل اجباری انجام می شود. البته در این شرایط خاص در وهله اول دادگاه یک فرصت ۶ ماهه برای شرکت در نظر می‌گیرد و چنانچه در این فاصله زمانی مشکلات و نقص‌های شرکت برطرف نشود، حکم انحلال برای آن صادر خواهد شد.

انحلال قهری

این نوع انحلال شرکت هم مانند مورد قبل به ‌صورت اجباری انجام می‌شود و زمانی اتفاق خواهد افتاد که شرکت دچار زیان شدید و ورشکستگی شود. درچنین شرایط بحرانی بدون نیاز به حکم دادگاه می‌توانید انحلال شرکت را پیگیری کنید.

انحلال شرکت مبنی‌بر تصمیم مجمع عمومی

مجمع عمومی به نشستی گفته می‌شود که در آن سهام‌داران یا شرکاء و هیات مدیره گرد هم می‌آیند. در چنین جلساتی در صورت صلاح‌دید و توافق مجمع ممکن است حکم انحلال یک شرکت صادر شود. که در این موارد گفته می شود.

مهم‌ترین دلایل انحلال شرکت

برای شرکتی که به فعالیت خود پایان می‌دهد و دارایی‌هایش را بین اعضا تقسیم می‌کند، دلایل متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد. در ادامه به برخی از این دلایل بطور خلاصه اشاره خواهیم کرد.

فعالیت شرکت در یک زمینه خاص به پایان می‌رسد

به ‌عنوان نمونه شرکتی که برای استخراج ماده خاصی از معدن تشکیل می‌شود با پایان یافتن مراحل استخراج کالاهای موردنظر از معدن، فعالیت شرکت عملاً به مقصد نهایی می‌رسد.

انقضای مدت فعالیت

در مواردی که شرکتی برای یک بازه زمانی خاص شکل‌گرفته باشد پس ‌از این‌که آن مدت‌زمان سپری شود فعالیت شرکت هم طبیعتاً به پایان می‌رسد.

تصمیم‌گیری اعضای شرکت

درصورتی‌که همه اعضای شرکت در فسخ قرارداد شکل گیری شرکت توافق نظر داشته باشند، این امر اتفاق می‌افتد.

 در شرایط ورشکستگی

امکان دارد شرایطی پیش‌بینی‌نشده اتفاق بیفتد که شرکت نسبت ‌به تعهداتش در برابر پرداخت مبالغی برنیاید و درنهایت ورشکستگی رخ بدهد. براساس قوانین ثبت شرکت درمورد مراحل انحلال شرکت درست از زمانی‌که ورشکستگی پیش می‌آید، از آن زمان به بعد اعضای شرکت دیگر حق دخل ‌و تصرف در امور خصوصی شرکت را ندارند و مسلماً پس ‌از ورشکستگی انحلال شرکت اتفاق می‌افتد.

کنار کشیدن شرکا

در شرایطی که همه شرکاء به دلایلی کنار بکشند یا به هر علتی از سیستم شرکت خارج شوند و تنها یک شریک در شرکت فعالیت داشته باشد، شرکت به ‌طور طبیعی منحل می‌شود. البته این نوع از انحلال ممکن است به صورت‌های مختلف در اساسنامه شرکت ذکر شود و یا این‌که به ‌عنوان نمونه در اساسنامه بشود که در صورت فوت یکی از اعضای شرکت انحلال صورت می‌گیرد. در این حالت فوت یکی از شرکا می‌تواند علتی برای انحلال باشد.

سامانه ثبت انحلال شرکت

در گام نخست برای ورود به مراحل انحلال شرکت باید مجمعی فوق‌العاده برای ارائه تقاضای انحلال شرکت تشکیل شود و درخواست انحلال شرکت به ثبت برسد. این نشست باید متشکل از اعضای هیئت مدیره و صاحبان سهام باشد در غیر این صورت لازم است آگهی دعوت به مجمع از طریق روزنامه کثیر‌الانتشار تحت پوشش شرکت چاپ شود.

در طی نشست مجمع عمومی شرکا و سهام‌داران باید برای انحلال شرکت به توافق برسند و یک عضو را برای مدیریت تصفیه انتخاب کنند (البته مدیر تصفیه ممکن است فردی غیر از اعضای اصلی شرکت باشد). پس از این مرحله، صورت‌جلسه‌ای مبنی بر انحلال شرکت تنظیم و توسط همه اعضا و سهام‌داران و همچنین مدیر تصفیه امضا می‌شود. مراحل انحلال شرکت سهانی خاص و شرکت با مسئولیت محدود هرکدام با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. شما می‌توانید برای ثبت و یا انحلال شرکت با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه شما را راهنمایی خواهند کرد.

انحلال شرکت مسئولیت محدود

برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیز باید مراحلی را طی کرد. بعد از این‌‌که تصمیم به انحلال شرکت قطعی شد، درخواست انحلال نوشته‌شده باید توسط همه شرکای شرکت امضا شود. البته در یک مورد نیاز به امضای همه افراد شرکت نیست و آن هم هنگامی است که دو نفر از شرکا سهامی بیش از 50 درصد کل سهانم شرکت را دارند، در این صورت هنگامی که این دو نفر تصمیم به انحلال شرکت بگیرند، این عمل انجام خواهد شد.

دانلود فرم خام انحلال شرکت مسئولیت محدود

انحلال شرکت سهامی خاص

نحوه انحلال شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود اندکی متفاوت است. بعد از این‌که شرکا برای منحل شدن شرکت به نتیجه رسیدند، در مجمع عمومی فوق‌العاده صورت‌جلسه انحلال شرکت نوشته می‌شود و تمامی صاحبان امضا آن را امضا خواهند کرد. شخصی را به‌عنوان مدیر تصفیه در نظر می‌گیرند و نام آن را در صورت‌جلسه ذکر می‌کنند. این شخص وظیفه تصفیه کردن خساب‌ها را عهده دارد.

دانلود فرم خام انحلال شرکت سهامی خاص

نکته: اگر یکی از اعضا در جلسه حاضر نبود، نیاز است آگهی دعوت به مجمع در روزنامه چاپ شده باشد).

بعد از آن، باید به سامانه اداره ثبت بروید و در منوی پذیرش درخواست صورتجلسه تغییرات، صورت‌جلسه را بارگذاری و آن را ثبت کنید. سپس، مانند بسیاری از موارد مشابه دیگر، مدارک باید به‌‌صورت فیزیکی هم پست شود. بعد از حدود دوهفته کاری، نتیجه در سامانه مذکور دردسترس است و بعد از آن مدیر تصفیه باید به اداره ثبت شرکت‌ها برود و اوراق مرتبط را امضا و آگهی انحلال را دریافت کند. در آخرین مرحله، این آگهی باید در روزنامه چاپ شود. شما می‌توانید برای ثبت و یا انحلال شرکت با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه در زمینه ثبت و تحلال شرکت‌ها شما را راهنمایی خواهند کرد.

همچنین میتوانید ثبت برند آنلاین را با شرکت ثبتیما انجام دهید و اگر سوالی در خصوص امور ثبتی شغلی خود دارید با کارشناسان ما در ارتباط بوده تا به بهترین نحو ممکن راهنمایی شوید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.