رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری به عنوان یک دید سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد. پیمانکاران برای اینکه بتوانند راحت‌تر به فعالیت در زمینه کاری خود بپردازند حتما می‌بایست اقدام به اخذ رتبه پیمانکار نمایند. اخذ رتبه پیمانکار،‌ این امکان را به شرکت پیمانکاری می‌دهد تا در پروژه‌هایی همکاری کنند که بودجه‌ آن یا حداقل بخشی از منابع مالی آن توسط دولت تامین می‌گردد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که یک شرکت باید بعد از ثبت شرکت انجام دهد اخذ رتبه یا همان رتبه‌بندی شرکت ها است.

رتبه شرکت در واقع مقیاس و معیاری برای اندازه‌گیری سطح کیفی و کمی شرکت برای مقایسه با سایر شرکت‌ها است. این رتبه‌بندی بر اساس قوانینی که توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تعیین شده، صورت می‌گیرد. مهم‌ترین معیارهایی که در فرایند رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری به آن توجه می‌شود، توان مالی شرکت، پروژه‌ها یا قراردادهای انجام‌شده و تعداد نیروهای فنی مهندسی حاضر در هیئت مدیره بوده و میزان سوابق و امتیاز این افراد نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دریافت استعلام و مشاوره رایگان اخذ رتبه پیمانکاران

اطلاعاتی در رابطه با رتبه بندی شرکت های پیمانکاری که باید بدانید!

فهرست مطالب

پیمانکاری با فریلنسینگ همسو است. به ‌عنوان یک پیمانکار، احتمالاً برای یک دوره زمانی ثابت اما موقت با هزینه ساعت، روز یا هر پروژه تحویل شده، توسط مشتریان درگیر خواهید شد. این در واقعیت با فریلنسر بودن تفاوتی ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که یک پیمانکار لزوماً یک فریلنسر است. شاید بزرگ‌ترین تفاوت یا حداقل یکی از تمایزهای اصلی این است که بسیاری از فریلنسرها به عنوان تاجر انحصاری کار می­کنند، در حالی که پیمانکاران تمایل دارند مدیران و مالکان شرکت محدود خود باشند. این شرکت‌ها اغلب به عنوان شرکت‌های خدمات شخصی (PSC) در هنگام ثبت برند و ثبت شرکت در تهران و شهرهای دیگر شناخته می‌شوند. در ادامه در رابطه با رتبه بندی شرکت ­های پیمانکاری و جزئیات آن بحث خواهیم کرد.

انواع پیمانکاران

انواع پیمانکار

مهم نیست که فردی خصوصی هستید که به دنبال استخدام شخصی برای انجام کارهای بازسازی خانه هستید یا بخشی از یک تجارت بزرگ هستید که به متخصصان ساخت‌وساز نیاز دارید، مهم است که انواع مختلف پیمانکاران را استخدام کنید. احتمالاً هنگام خرید بهترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات ساختمانی در ایران، با این افراد حرفه‌ای برخورد کرده­­اید. اما هر کدام از این پیمانکاران دقیقاً چه نقشی دارند؟ اصطلاح پیمانکار طیف گسترده­ای از تعاریف را پوشش می­دهد، اما اگر می­دانید به دنبال چه چیزی باشید، می‌توانید افراد مناسب را برای پروژه ساخت‌وساز خود استخدام کنید.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کوتاه ترین زمان با ثبتیما

رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری برای استخدام پیمانکار می­تواند بسیار در این امر به شما کمک کند. انواع مختلف پیمانکاران را می­توان بر اساس موارد زیر دسته‌بندی کرد: پیمانکار عمومی، پیمانکار برق، پیمانکار تجاری، پیمانکار طراحی و ساخت و پیمانکار آزاد. هر یک از آن‌ها نقش­های خاصی را ایفا می­کنند که در تکمیل هر نوع کار ساختمانی بسیار مهم است.

پیمانکار عمومی

همان‌طور که از نام آن پیداست، پیمانکاران عمومی روزانه کارهای پیمانکاری عمومی را برای پروژه­های ساختمانی انجام می­دهند. به بیان ساده، آن‌ها نه‌تنها درگیر فرآیندهای دستی هستند، بلکه مسئولیت­های نظارتی را نیز بر عهده می­گیرند تا اطمینان حاصل کنند که پروژه به موقع، بدون هیچ سروصدایی و به ایمن‌ترین شکل ممکن تکمیل می­شود. رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری براین اساس نیز مشخص می­شود. 

مسئولیت‌های یک پیمانکار عمومی ممکن است موارد زیر باشد:

به دست آوردن مصالح و منابع ساختمانی، توزیع کار، همکاری با مشتری در طراحی پروژه، مدیریت بودجه، یا حتی استخدام پیمانکاران فرعی. از پیمانکاران عمومی انتظار می­رود که هم مهارت­های ساخت‌وساز و هم مهارت­های مدیریتی داشته باشند که در همه انواع معاملات با آن مواجه نخواهید شد. به همین دلیل، مشتریان اطمینان حاصل می­کنند که پیمانکاران عمومی که استخدام می­کنند صلاحیت­های لازم برای کار را دارند.

پیمانکار برق

یکی دیگر از پیمانکاران، پیمانکار برق می­باشد که ملاک مهمی برای رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری به حساب می­آید. تأمین کافی انرژی الکتریکی یکی از الزامات اولیه قبل از اینکه یک ساختمان برای سکونت مناسب باشد، است. با برق‌رسانی مناسب می­توان سیستم­ها و دستگاه­های الکتریکی ساختمان را به منظور ایجاد یک ساختمان کارآمد و بهبود آسایش کلی ساکنان هنگام استفاده از وسایل برقی تغذیه کرد.  

با در نظر گرفتن این موضوع، استخدام یک پیمانکار برق حرفه­ای نیز باید یکی از اولویت­های شما باشد. اغلب اوقات این متخصصان توسط شرکت پیمانکاری عمومی شما نیز تأمین می­شوند. پیمانکاران برق برای تعدادی از کارهای برقی، مانند نصب سیستم­های راهرو، افزودن حفاظت در برابر آتش، بهینه‌سازی سیستم­های HVAC، تهیه وسایل روشنایی، مجموعه ژنراتور، جعبه سوئیچ و بسیاری دیگر مجهز هستند.  پیمانکاران برق در داخل خلاء کار نمی­کنند. درعوض، آن‌ها با دیگر متخصصان کار می­کنند تا اطمینان حاصل کنند که تمام سیستم­های الکتریکی با بقیه ساختار فیزیکی یا طراحی ساختمان مطابقت دارند. رتبه بندی شرکت ­های پیمانکاری در رابطه با پیمانکار برق می­تواند بسیار مهم باشد.

پیمانکار تجاری

پیمانکار تجاری

پیمانکاران تجاری همچنین به عنوان پیمانکاران فرعی شناخته می­شوند. توسط پیمانکار عمومی برای انجام طیف وسیعی از کارهای ساختمانی استخدام می­شوند. در حالی که نقش آن‌ها ممکن است با نقش یک پیمانکار برق همپوشانی داشته باشد، پیمانکاران برق در مقایسه بسیار خاص­تر هستند. از سوی دیگر، پیمانکاران تجاری می­توانند بر روی قسمت ­های مختلف یک ساختمان مانند دیوار خشک، سقف، روکش‌کاری، پانل، لوله‌کشی، منظره، کاشی، چیدمان کف، پنجره­ ها و بسیاری موارد دیگر کار کنند.  

برای پروژه­ های کوچک‌تر، پیدا کردن شرکتی که بتواند پیمانکاران تجاری مناسب را به شما عرضه کند، می­تواند تکمیل پروژه شما را تسهیل کند. رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری در اینجا مهم می­شود، زیرا نسبت به خدماتی که شرکت­ های پیمانکاری ارائه می­دهند ارزیابی می­شوند. مزیت دیگر این است که می­توانید اطمینان حاصل کنید که شرکت ساختمانی که استخدام می­کنید مراقب آن است که فقط ماهرترین پیمانکاران تجاری روی پروژه شما کار کنند

پیمانکار طراحی و ساخت

پیمانکار طراحی و ساخت معمولاً یک شرکت یا شرکت ساختمانی است که مسئولیت طراحی و تکمیل پروژه را بر عهده دارد. برخلاف قراردادهای سنتی که در آن مشتری یک معمار را جداگانه استخدام می­کند و طرح را قبل از ساخت مناقصه می­دهد، طراحی و ساخت بسیار ساده است. رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری در این مورد نیز با ارزیابی کار و کیفیت کار لحاظ می­شود. پیمانکاران طراحی و ساخت (DBB) هم کار طراحی پروژه و هم هماهنگی با  مالک پروژه برای شروع و پایان پروژه را انجام می­دهند.

بسته به ماهیت پروژه خود می­توانید از پیمانکار DBB بهره­ مند شوید. به عنوان مثال، یک پیمانکار DBB کیفیت پروژه را به شما تضمین می­کند، زیرا در مورد تغییرات در طراحی، مسئولیت‌پذیری وجود دارد. در حالی که در یک چیدمان سنتی، اغلب اوقات پیمانکاران مسئول عدم قابلیت ساخت نیستند. با این حال، به دلیل مقرون به صرفه بودن، این گزینه برای پروژه­ های دولتی یا کارهای عمرانی ترجیح داده می­شود.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت سهامی خاص با ثیتیما

پیمانکار آزاد

رتبه بندی شرکت ­های پیمانکاری در رابطه با آزادکاری بر اساس مدت زمان کار و پروژه معین می­شود. مانند بسیاری از مشاغل فریلنسری، پیمانکاران آزاد خود اشتغال هستند و تا زمانی که پروژه تکمیل شده باشد، برای مدت مشخصی با مشتری کار می­کنند. این نوع پیمانکاران برای پروژه ­های کم‌هزینه‌ای که واقعا نیاز به مدیریت گسترده ندارند مناسب هستند.    

با این حال، برای پروژه­ های بزرگ‌تر، بهتر است یک پیمانکار عمومی استخدام کنید. این شرکت­ها می­توانند پیمانکاران فرعی را به شما ارائه دهند که بیمه شده­اند و برای انجام کارهای پیچیده آموزش دیده­اند. آن‌ها همچنین دارای تجهیزات کامل هستند بنابراین شما نگران تأمین ابزار موردنیاز آن‌ها نباشید.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری چیست؟

رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری که به عنوان پیش‌صلاحیت‌های پیمانکار نیز شناخته می‌شوند، یکی از روش‌های بزرگ‌تر صرفه‌جویی در هزینه‌های موجود است و به طور معمول توسط سازمان‌های دولتی به‌عنوان وسیله‌ای برای اجتناب از هزینه‌های بالا و قیمت‌های متورم که ناشی از کاهش رقابت در کار عمومی با استفاده از پیوند است، استفاده می‌شود. سال­ها پیش مقامات خرید عمومی شروع به اعمال پیش صلاحیت و فهرست کوتاه پیمانکاران از پیش انتخاب شده برای مناقصه در قراردادهای تدارکات عمومی کردند. یک فرآیند ذهنی در بسیاری از مکان‌ها ابزار انحصاری برای قرار گرفتن در فهرست مناقصه‌گران برای کار قرارداد عمومی است. این رتبه‌بندی‌ها و فرآیندها اکنون کل موضوع پیوند و تضمین را (که از اواخر قرن نوزدهم برای تضمین عملکرد و پرداخت حق بیمه‌های کلان وجود داشته)، منسوخ و زائد می‌کند، زیرا مقامات دولتی قبلاً خطرات مربوط به رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری را کاهش داده‌اند و حق بیمه‌های مرتبط را پرداخت می‌کنند.

معیار رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

اساساً، سازمان‌ها قبل از فرآیند کار به رده‌بندی پیمانکاران توجه زیادی دارند، اما نظارت بر پیمانکاران در طول کارشان نیز مهم است. استراتژی‌های اخیر بر معیارهای ارزیابی عملکرد جامع‌تر در محل کار متمرکز شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های داده‌ها این است که وقتی هوشمندانه از آن‌ها استفاده می‌شود، با ارائه روندهایی که امکان تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده را فراهم می‌کند، بینش عالی ارائه می‌دهند. داده­ها باید توسط سازمان­ ها ثبت و بررسی شوند. معیارها و نحوه ارزیابی برای رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری به شرح زیر می­باشد:

  • ارزیابی عملکرد HSE پیمانکار
  • همکاری / رفتار
  • آگاهی ایمنی
  • انطباق با HSE
  • در دسترس بودن منابع
  • نقض ایمنی
  • شیوه های کار ایمن

بدیهی است که این فهرست جزئی از اجزایی است که برای رتبه بندی و ارزیابی عملکرد پیمانکار در نظر گرفته شده است. بسیاری دیگر از معیارهای رتبه بندی وجود دارد که می­توان آن‌ها را مشاهده کرد. بسیاری از این موارد با توجه به ماهیت کار، صنعت مورد استفاده و ترجیحات فرهنگی/جغرافیایی نیز تعیین می­شوند. اگرچه کاملاً واضح است که این رتبه‌بندی‌ها می‌تواند راهی عالی برای تشویق و توانمندسازی پیمانکاران برای عملکرد بهتر برای منافع بیشتر باشد.

اهمیت رتبه بندی شرکت پیمانکاری

اهمیت رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری بسیار مهم است زیرا بر اساس شرایط قرارداد ، به طور کلی پیمانکار مسئولیت تأمین کلیه مصالح و تجهیزات ساختمانی مورد نیاز برای اجرای پروژه را بر عهده دارد. مسئولیت پیمانکار این است که فروشندگان را تأیید کند و از کیفیت مواد وارد شده به سایت­های ساخت‌وساز اطمینان حاصل کند. این مسئولیت همچنین شامل این است که تمام موارد باید به موقع به سایت برسد و با در نظر گرفتن انتظارات کارفرما و بودجه پروژه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. در صورت تأمین مواد بی­کیفیت، پیمانکار عمومی باید آن‌ها را بررسی و تعویض کند.

پیمانکار باید با اجرای تمرینات و رویه­ های موردنیاز و افزایش آگاهی، سلامت و ایمنی کارگران محل کار را در محل ساخت‌وساز تضمین کند. همچنین مسئولیت جلوگیری از هرگونه حادثه ناشی از سوء استفاده از ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی بر عهده پیمانکار است. اخذ مجوزها و مجوزهای لازم از مراجع نظارتی قبل از شروع پروژه بر عهده پیمانکار می­باشد. همچنین، پیمانکار باید اطمینان حاصل کند که هیچ حقوق قانونی به چالش کشیده نمی­شود و فرآیندها به طور قابل اجرا از قوانین ساختمان پیروی می­کنند. بر همین اساس رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری برای سپردن پروژه بسیار مهم است.

شرایط رتبه بندی پیمانکاران

تعهدات قانونی ناشی از عدم استخدام پیمانکار دارای مجوز نیز در نهایت متوجه شما می­شود. اگر پیمانکاران شما نتوانند مکان امنی را حفظ کنند، در مورد پروژه ­های خاص ریسکی رعایت نکنند یا حتی دستمزد پیمانکار فرعی خود را پرداخت نکنند، در نهایت شما مسئول هستید. سیاست­های بیمه و پیامدهای قانونی این خط لوله را به تعویق می­اندازد و با شما خواهد بود.

رتبه بندی شرکت ­های پیمانکاری بسیار در نحوه کار تاثیر دارد. به عنوان یک مالک یا مدیر، شما موظف هستید که مطمئن شوید محل کارتان برای همه افراد در محل، از جمله کارمندان، مشتریان، پیمانکاران فرعی و مهمانان امن است. در صورتی که به دلیل عدم رعایت پیمانکاران شما پیگرد قانونی به وجود آید، شما باید بار این مسئولیت را بر عهده بگیرید.

عمل نکردن به قانون می‌تواند دوباره شما را نیش بزند، به خصوص اگر در رأس الزامات و مسئولیت‌های پیمانکاران خود نباشید. باید بدانید که آیا پیمانکاران شما مطابقت ندارند و راه آسانی برای پیگیری بیمه و مجوزهای فعلی خود و همچنین تمدیدهای آتی دارند.

مدارک لازم حهت اخذ رتبه پیمانکاری

مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری

رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری به اینجا ختم نمی­شود و باید مدارک لازم جهت رتبه بندی پیمانکاری نیز ارجاع داده شود. در حالی که پروژه­های مختلف ساختمانی ممکن است به اسناد تخصصی نیاز داشته باشند، 11 سند وجود دارد که هر پیمانکار باید هنگام ایجاد قراردادهای ساخت‌وساز از آن استفاده کند که شامل موارد زیر می­باشد: 

اسناد مناقصه از نظر قانونی لازم‌الاجرا نیست. با این حال، این اسناد به پیمانکاران این امکان را می‌دهد که اهداف، انتظارات، شرایط خود را بیان کنند، در حالی که در مراحل اولیه مناقصه روی برخی از سؤالات بسیار مهم نیز کار می‌کنند .قرارداد ساخت‌وساز توافقنامه اصلی بین طرفین درگیر در یک پروژه است. این یک سند ضروری است و باید شامل شرح مفصلی از پروژه، قیمت قرارداد و نحوه پرداخت باشد. همچنین محدوده پروژه و زمان‌بندی را پوشش می­دهد. رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری در رابطه با این موضوع بسیار مهم است.

مابقی مدارک به شرح زیر است:

  • محدوده کار
  • برنامه ساخت‌وساز
  • شرایط ویژه
  • مشخصات
  • دستور کار
  • فهرست پوشش های بیمه ساختمانی
اقدامات لازم چهت اخذ رتبه پیمانکار

اقدامات لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری

کافی است که مجوزات لازمی در بخش قبلی گفته شد را داشته باشید تا به راحتی بتوانید جهت اخذ رتبه پیمانکاری خود اقدام نمایید. البته باید در نظر داشته باشید که که سرمایه موردنیاز نیز باید در دستور کار شما قرار گیرد. رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری بسیار به اخذ رتبه پیمانکاری برای پیمانکاران تاثیر دارد.

استعلام رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

شما می­توانید با استفاده از سامانه ساجار اقدامات مربوط به رتبه بندی شرکت­ های پیمانکاری را انجام دهید و به راحتی بهترین شرکت پیمانکاری را تشخیص دهید.

شرکت ثبتیما گروهی کارشناسی می‌باشد که با تکیه بر تخصص چندین ساله در زمینه کارشناسی حقوقی و ثبتی تمامی کار های مربوط به ثبت شرکت‌ها را انجام می دهند. و در این زمینه بسیار متخصص و خبره می‌باشند.شما میتوانید از طریق تماس با کارشناسان ثبتیما از خدمات این مجموعه بهره مند شوید و راهنمایی های لازم را شوید.برای اخذ رتبه پیمانکاری و دیگر خدمات ثبتی با ما تماس بگیریدبا مراجعه به سایت ثبت برند میتوانید از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان

سوالات متداول​

پیمانکاران برای اینکه بتوانند راحت‌تر به فعالیت در زمینه کاری خود بپردازند حتما می‌بایست اقدام به اخذ رتبه پیمانکار نمایند. اخذ رتبه پیمانکار،‌ این امکان را به شرکت پیمانکاری می‌دهد تا در پروژه‌هایی همکاری کنند که بودجه‌ آن یا حداقل بخشی از منابع مالی آن توسط دولت تامین می‌گردد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که یک شرکت باید بعد از ثبت شرکت انجام دهد اخذ رتبه یا همان رتبه‌بندی است.

شرکت‌‌ پیمانکاری در واقع شرکتی است که می‌تواند به صورت حقیقی یا حقوقی فعالیت نموده و با افراد حقیقی یا حقوقی قراردادی را جهت انجام پروژه‌های عمرانی از جمله تهیه، حمل، نصب، ساخت، اجرا و… منعقد گرداند.

همان‌طور که ذکر شد، شرکت‌های پیمانکاری را در ۱۱ رشته مختلف دسته‌بندی می‌کنند؛ این شرکت‌ها در صورت تمایل برای اخذ رتبه پیمانکاری می‌توانند به سامانه‌ی ساجات به نشانی  sajat.mporg.ir مراجعه کرده و مدارک لازم جهت اخذ رتبه‌بندی را که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت بارگذاری نمایند. این نکته شایان ذکر است که برای ثبت اطلاعات خود و اقدام برای اخذ رتبه، می‌بایست یک حساب کاربری در پایگاهی اینترنتی گفته‌شده افتتاح نمایید. بعد از این‌که مدارک لازم را بارگذاری کردید، این مدارک توسط کارشناس مربوطه بررسی می‌شود. همچنین در صورت نیاز ممکن است از مدیرعامل یا یک نفر از اعضای هیئت مدیره دعوت به عمل آید.

  1. مدارک اصلی شرکت شامل:
    الف) ثبتی شرکت سهامی خاص شامل: (اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی، تاسیس و تغییرات)
    ب) مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل: (اساسنامه، تقاضانامه، شرکت‌نامه، روزنامه رسمی، تاسیس و تغییرات)
  2. ارائه اصل سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی از دفتر مرکزی شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت
  3. کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی هر یک از اعضا
  4. کپی برابر اصل مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان …