با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » تاسیس شعبه شرکت

تاسیس شعبه شرکت

تاسیس رتبه شرکت

فهرست مطالب

با توجه به اساسنامه‌ای که برای ثبت شرکت‌ها ابلاغ شده است، هر شرکت به استناد مفاد اساسنامه می‌تواند به تأسیس شعبه شرکت اقدام کند. درصورتی ‌که تاسیس شعبه در زمان راه‌اندازی شرکت اصلی انجام شده باشد، در اساسنامه شرکت قید می‌شود، به‌طور کلی در کنار شرکت مادر می‌توان همزمان شعبه یا شعباتی راه‌اندازی کرد، اما اگر قصد شکل‌گیری شعبه‌های دیگر پس ‌از ثبت شرکت اصلی صورت پذیرد نوعی تغییر در اساسنامه اطلاق شده و باید در مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب برسد و پس ‌از اطلاع مرجع ثبت شرکت اصلی، برای اطلاع عمومی در روزنامه رسمی شرکت آگهی منتشر شود. با این اوصاف هر شرکت اجازه دارد شعبه‌ای در داخل یا خارج از کشور تاسیس کند.

شعبه چیست؟

شعبه درواقع یک واحد از یک شرکت است که کالا، محصول و یا خدمات آن شرکت را در جایی با فاصله از شرکت اصلی به‌فروش می‌رساند

انحلال شعبه شرکت

انحلال شعبه شرکت برعهده شرکت مادر می‌باشد. طبق قانون 6 آیین‌نامه اجرایی قانون، اشخاص حقوقی که مجوز فعالیت‌شان از سمت مراجع ذی‌ربط لو شود، باید در مهلت مشخص‌شده توسط اداره ثبت شرکت‌ها نسبت به انحلال شعبه اقدام کنند.

مدارک لازم برای ثبت شعبه شرکت

  • اساسنامه، شرکت‌نامه و آخرین تییرات ثبت‌شده شخصیت حقوقی
  • اسامی شرکا و میزان سهم‌الشرکه (میزان سهام سهام‌داران)
  • کپی کارت ملی و شناسنامه سهام‌داران و مدیریت شعبه

 روند تأسیس شعبه شرکت

در صورتی ‌که تصمیم برای تاسیس شعبه شرکت، همزمان با ثبت شرکت اصلی صورت بگیرد شعبه مورد نظر ثبت می‌شود، اما درصورتی‌که شعبه متعاقباً شکل بگیرد نوعی تغییر در ساختار شرکت محسوب شده و مطابق مقررات این تغییر در قوانین اساسنامه باید طی مراحلی ثبت و نشر آن انجام شود. قانون مربوط به راه‌اندازی شعبه شرکت مطابق با ماده ۱۹۹ قانون تجارت در زمینه تأسیس شعب شرکت اعلام ‌شده است. چنان‌چه شرکتی در چند جای مختلف شعبه داشته باشد قوانین مربوط به مفاد 197-195 در زمینه ثبت شرکت باید به همان صورت که در نظام‌نامه وزارت عدلیه تعیین‌شده برای هر کدام از حوزه‌های شرکت به ‌طور مجزا انجام می‌شود.

روند ثبت شعبه شرکت با تاسیس شرکت تفاوت چندانی ندارد، فقط هنگام تاسیس شعبه یک فرد به‌عنوان مدیر شعبه انتخاب می‌شود.  لازم به ذکر است که برای تاسیس شعبه شرکت، باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و صورت جلسه هیئت مدیره بعد از امضا اعضای هیئت مدیره به‌صورت سیستمی ثبت شود و نسخ فیزیکی به سازمان ثبت ارسال شود.

ثبت شعبه داخلی شرکت

بر طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی قانون، ثبت شعبه داخلی به این صورت توصیف ‌شده است که شعبه‌ای از شرکت داخلی به‌منزله واحد محلی تابع همان شرکت اصلی است که پاره‌ای از وظایف مطروحه شرکت اصلی را در محل دیگری انجام می‌دهد. این‌گونه فعالیت‌های شعبه در محل جدید و زیرشاخه شرکت و با مسئولیت شرکت اصلی صورت می‌پذیرد. بنابر مواردی که در قانون عنوان ‌شده شعبه داخلی شرکت به مثابه بخشی مستقل نیست، بلکه یکی از واحدهای آن محسوب می‌شود. با تاسیس شعبه تمام فعالیت‌های آن تحت نظارت شرکت اصلی انجام می‌پذیرد. در این شرایط به شعبه جدید شناسه ملی غیرمستقل تعلق می‌گیرد که زیر نظر شرکت اصلی فعالیت خواهد داشت. شعبه داخلی شرکت با اینکه فعالیت‌های کاملاً مرتبط با شرکت اصلی را پیش رو دارد اما در محلی مجزا از شرکت اصلی راه‌اندازی می‌شود.

محدوده اختیارات شعبه به وسیله شرکت مادر مشخص می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم درصورتی‌که ثبت شرکت و تاسیس شعبه هم‌زمان انجام شود روند کاری کوتاه‌تری را در پی خواهد داشت، اما اگر پس‌از ثبت شرکت تصمیم به تاسیس شعبه بگیرید شعبه شرکت هم باید مانند شرکت اصلی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و سپس در روزنامه رسمی آگهی شود. ازآنجایی‌که سرمایه به‌ کار رفته برای تأسیس شعبه‌ها توسط سرمایه‌گذاران شرکت اصلی تامین می‌شود، خودشان نیز صاحبان اصلی شعبه به شمارمی‌روند. در مواردی که شعبه‌ها در روند کاری دچار اشتباه بزرگی شوند از فعالیت آن‌ها ممانعت شده و شعبه منحل خواهد شد. از این‌رو شعبه‌ها باید مطابق قوانین شرکت مادر عمل کنند. این شعبات نسبت به محدوده اختیارات محوله باید پاسخ‌گوی عملکرد کاری خود باشند.

تاسیس شعبه باید در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت و روند تاسیس شعبه نیز آگهی شود. این آگهی باید به‌صورت رسمی باشد. اگر شرکت مادر شعبه خود را ثبت نکند با جرایمی روبه‌رو خواهد شد.

صورتجلسه ثبت شعبه شرکت

نمونه خام صورت‌جلسه شرکت به شکل زیر است:

دستور جلسه: تاسیس شعبه در شهرستان …….. شهر ………

موضوع: تاسیس شعبه در شهرستان .. شهر …… مورد بحث و بررسی واقع شد و به لحاظ ضرورت امر مورد تصویب واقع شد.

آقای .. به شماره ملی .. فرزند . به عنوان مدیر شعبه به مدت ۲ سال انتخاب شد و با امضا ذیل صورت‌جلسه قبولی سمت نمودند.

آدرس شعبه عبارت است از استان …… شهر .. شهرستان .. به کد پستی .. می‌باشد.

 

لزوم ثبت شعبه داخلی شرکت

هنگامی‌که یک شرکت در چند حوزه اقدام به تاسیس شعبه می‌نماید مطابق قوانین مفاد 197 – 195  باید بر اساس نظام‌نامه وزارت عدلیه هر شعبه به طور جداگانه ثبت شود. در نتیجه علاوه بر اینکه مطابق قوانین شعبه جدید باید به ثبت برسد می‌بایست مراتب تاسیس شعبه آگهی شود. نظر به این‌که شعبه در امور معاملات و داد و ستد فعالیت دارد در راستای حفظ حقوق اشخاص ثالث لازم است تاسیس شعبه به وسیله آگهی رسمی اطلاع‌رسانی عمومی شود.

در ماده ۶۳۴ لایحه تجارت ۹۱ بر ضرورت پیگیری مراحل ثبت تاکید شده ‌است. درصورتی‌که ثبت شعبه داخلی انجام نشود مطابق قوانین جرائمی برای شرکت در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی‌که شرکا به ‌عنوان سهام‌داران نسبت ‌به تعهدات شعبه راه‌اندازی شده مسئولیت تضامنی دارند، مشمول ماده ۲۲۰ قانون تجارت خواهند شد و می‌بایست جرایم ناشی از آن را بپذیرند.

محل اصلی شرکت

پس از ثبت شعبه شرکت محل اصلی شرکت همچنان همان شرکت مادر است که مدیران و بازرسان در آن‌جا حضور دارند، به وظایف‌شان مشغول هستند و مجامع عمومی در همان محل تشکیل می‌شود. بنابراین محل اصلی شرکت از حیث محل تمرکز اوراق رسمی و ابلاغ درخواست‌ها، ابلاغ و اخطاریه‌های شرکت مورد توجه قرار دارد.

تفاوت شعبه و نمایندگی

  • شعبات شرکت به‌طور کامل به شرکت مادر وابسته هستند، اما نمایندگی‌ها در واقع مستقل هستند
  • شعبات و شرکت اصلی دارای یک حساب تجاری مشترک هستند، درصورتی‌که نمایندگی حسابی جداگانه دارد
  • نماینده کالا را نمی‌خرد، بلکه آن را از شرکت مادر امانت گرفته و پس از فروش محصول و دریافت کارمزد خود، باقی‌مانده را به شرکت می‌دهد.
  • شعبه می‌تواند مدیر خارج از شرکا‌ یا سهام‌داران داشته باشد، اما نمایندگی باید یک شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.

تاسیس شعبه شرکت مسئولیت محدود

در دو حالت می‌توان برای شرکت با سئولیت محدود شعبه تاسیس کرد که یکی هنگام تاسیس شرکت اصلی است، به این‌صورت که می‌توان سرمایه اولیه را بین اشخاص بیش‌تری تقسیم کرد تا شعبه‌ای از شرکت اصلی به‌وجود آید. روش دیگر هم بعد از تاسیس شرکت است.

تاسیس شعبه شرکت سهامی خاص

هیئت مدیره این شرکت می‌تواند با توجه به اساسنامه برای تاسیس شعبه اقدام کند. لازم به ذکر است که برای شرکت سهامی خاص نمی‌توان در یک شهر دو شعبه داشت. برای ثبت شعبه شرکت سهامی خاص باید به سایت اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری بروید.

برای ثبت شعبه شرکت خودتان می‌توانید با ثبتیما تماس بگیرید. کارشناسان ما با سال‌ها تجربه در راستای ثبت شرکت و شعب آن، به شما در مسیر ثبت شعبه شرکت کمک خواهند کرد.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.