با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » موسسه غیرتجاری

موسسه غیرتجاری

موسسه غیرتجاری

فهرست مطالب

ثبت موسسه غیرتجاری و همه چیزهایی که باید درباره آن بدانید

موسسه غیرتجاری چیست؟

موسسه غیر تجاری، با استناد به آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب ۱۳۳۷، به همه تشکیلات و موسساتی که مقاصد غیرتجاری مانند امور علمی، ادبی، خیریه و… دارند، گفته می‌شود. جدا از این‌که موسسان و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند، این موسسات می‌توانند صاحب عنوان‌هایی مانند انجمن، کانون، بنگاه و… باشند، اما نمی‌توانند دارای عنوان‌هایی که به تشکیلات دولتی و اقتصادی اختصاص دارد، باشند. در این مطلب قرار است به‌طور کامل درباره نحوه ثبت موسسه غیرتجاری صحبت و همه جزئیاتی که لازم است بدانید را بیان کنیم.

موسسات غیر تجاری مانند شرکت‌ها دارای مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی عادی فوق‌العاده، مجمع عمومی فوق‌العاده و هیئت مدیره هستند كه هر كدام از آن‌ها بر حسب قانون دارای وظایف انحصاری مختص به خود می‌باشند و در حدود اختیارات قانونی خود برای موسسه تصمیم‌گیری می‌کنند.

انواع موسسه غیرتجاری

موسسات غیرتجاری به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی: موسسه‌هایی که هدف آن‌ها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا نباشد. این دسته از موسسات، اصطلاحاً به نام موسسات غیرانتفاعی شناخته می‎شوند. از جمله این موسسات می‌توان به موسسه‌های خیریه، انجمن‌های اسلامی و تخصصی و احزاب، صندوق‌های قرض الحسنه و گروه‌های سیاسی اشاره کرد.

این‌گونه موسسات زیر مجموعه موسسات غیرتجاری می‌باشند که نوع و سبک فعالیت و اهداف تاسیس آن‌ها کسب سود و منفعت نیست. موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی در قالب احزاب سیاسی، انجمن‌های اسلامی، موسسات خیریه، صندوق‌های قرض‌الحسنه و دیگر سازمان‌ها تشکیل می‌شوند.

برای به ثبت رساندن این نوع از موسسات، اداره ثبت شرکت‌ها وظیفه وصول درخواست کتبی مبنی بر ثبت و تاسیس آن‌ها را برعهده دارد که مراتب را از اداره کل نیروی انتظامی استعلام و بعد از دریافت تاییدیه و جواب مثبت، موسسه درخواستی را به ثبت برساند.

نکته: برای تشکیل موسسات غیر تجاری حداقل نیاز به 2 نفر می‌باشد و سرمایه مورد نیاز هم برای تشکیل موسسات غیر تجاری حداقل یک میلیون ریال می‌باشد.

قابل ذکر است که مؤسسات غیر تجاری را هم مانند شرکت‌های تجاری در اداره ثبت شرکت‌ها (در تهران) و در دایره ثبت شرکت های اداره ثبت در مرکز اصلی مؤسسه (در شهرستان ها) به ثبت می‌رسانند و باید تمامی قوانین و مقررات قید‌شده در آئین‌نامه اصلاحی ثبت و تشکیل موسسات غیر تجاری که در سال 1337 در مورد آن‌ها به تصویب رسیده است، رعایت گردد.

  • موسسات غیر تجاری انتفاعی: موسسه‌هایی که هدف آن‌ها جلب منافع و تقسیم منافع بین اعضا خود یا غیر باشد. موسساتی مانند کانون‌های فنی و حقوقی، مدارس, دانشگاه ها, موسسات پژوهشی, شهرداری ها, سازمان ها و نهاد های دولتی, موسسات خیریه و موسسه‌هایی با هدف ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز، از جمله موسسات این دسته محسوب می‌شوند.

شرایط لازم برای ثبت موسسه غیر تجاری

موسسات غیر تجاری برای مقاصد غیرتجارتی با موضوعاتی از قبیل امور علمی، ادبی، امور خیریه، امور حقوقی، امور آموزشی و از قبیل این موضوعات تشکیل می‌شود و با عناوینی از قبیل انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن ثبت می‌شوند. شرایط کلی ثبت موسسه غیر تجاری به شرح زیر است:

باید میزان سرمایه‌گذاری هر یک از اعضا مشخص باشد.

-حداقل شرکا نباید کمتر از دو نفر باشد.

-طبق قوانین مربوط به ثبت شرکت‌ها، نباید مقاصد نامشروع و خلاف انتظامات عمومی را داشته باشند.

-شرکت‌های غیر انتفاعی باید هنگام ثبت شرکت، استعلامی از نیروی انتظامی داشته باشند و به محض دریافت نتیجه استعلام و تأیید، نسبت به ثبت شرکت غیر تجاری اقدام کنند.

-قبل از ثبت شرکت‌های غیر تجاری ابتدا باید مجوز فعالیت اخذ گردد.

 

مدارک لازم برای تاسیس موسسه غیرتجاری

در صورتی که قصد داشته باشید یک موسسه غیرتجاری ثبت کنید، به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت:

  • دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه به صورت چاپی
  • تنظیم اساسنامه حداقل در دو نسخه
  • تنظیم صورت‌جلسه مجمع موسسین حداقل در دو نسخه
  • فتوکپی شناسنامه همه شرکا
  • اخذ مجوز برای موضوع موسسه

تعداد شرکا در موسسه غیرتجاری

در این دسته از موسسات، تعداد شرکا حداقل دو نفر هستند و تعداد حداکثری برای آن‌ها مشخص نشده است. به‌طور معمول رابطه شرکا در این دسته از موسسات، رابطه کاری است. همچنین افراد زیر ۱۸ سال به شرط آن‌که حق امضایی نداشته باشند، می‌توانند شریک این دسته از موسسات شوند.

تعیین نام موسسه غیر تجاری

لازم است بدانید که در نام این دسته از موسسات، باید عبارت «موسسه غیر تجاری» ذکر شود. در واقع همه اوراق، اطلاعیه‌ها و سربرگ موسسه و به‌طور کلی هر جایی که نام موسسه در آن ذکر شود، لازم است در کنار آن عبارت «موسسه غیرتجاری» نیز آورده شود.

انتخاب نام‌های تک‌سیلابی برای موسسه‌های غیرتجاری مزیت محسوب می‌شود، زیرا به‌راحتی قابل استفاده بوده و در ذهن مشتریان خواهد مان. بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی به‌دنبال ثبت شرکتی با نام تک‌سیلابی هستند، اما از آن‌جایی که در حال حاضر موسسات زیادی در ایران به ثبت رسیده‌اند، ثبت نام‌های تک سیلابی تا سه سیلابی تقریباً با دشواری مواجه شده است. با این‌وجود جای نگرانی نیست، زیرا ثبتیما می‌تواند به شما کمک کند نام‌هایی تک سیلابی به بالا را به‌راحتی اخذ کنید.

پس از آن‌که در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری،  نام موسسه را تعیین کردید؛ نام تایید‌شده به مدت 60 روز برای موسسه غیرتجاری شما محفوظ خواهد ماند. پس از آن، افراد دیگر قادر به انتخاب آن نام برای موسسه و شرکت خود هستند. لازم است 5 نام برای موسسه غیرتجاری خود مشخص کنید و آن‌ها را بر اساس اولویت خود بچینید. همچنین لازم است بدانید که با مشورت با کارشناسان ما شرکت ثبتیما می‌توانید زمان لازم برای تعیین نام خود را انتخاب کرده و نام‌های مجوزی را جزو نام‌های خود قرار ندهید.

سرمایه موسسه غیرتجاری

این دسته از موسسات، هنگامی شکل می‌گیرند که تمامی سرمایه نقدی تادیه شده باشد و همچنین سهم‌الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. همچنین لازم است بدانید که شرکا نسبت به قیمتی که در حین تشکیل موسسه برای سهم‌الشرکه غیرنقدی تعیین شده، در مقابل اشخاص ثالث، مسئولیت تضامنی دارند.

سهم‌الشرکه شرکا قابلیت انتقال به غیر را ندارد؛ مگر با رضایت عده‌ای از شرکا که حداقل سه‌ربع سرمایه به آن‌ها متعلق باشد و اکثریت عددی نیز داشته باشند. علاوه بر این، در هیچ موردی اکثریت شرکا نمی‌توانند یک شریک را به ازدیاد سهم‌الشرکه خود مجبور سازند.

سرمایه موسسه غیرتجاری حداقل باید صد هزار تومان باشد که باید در هنگام تاسیس، به مدیر عامل موسسه تسلیم شود. همچنین لازم است مدیر عامل به دریافت مبلغ اقرار کند. اگر قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیرنقدی باشد، لازم است در قبال سرمایه غیرنقدی، نظر کتبی کارشناس رسمی دادگستری اخذ گردد.

 محل قانونی موسسه

مرکز اصلی موسسه، همان جایی است که قرار است موسسه فعالیت خود را در آن انجام دهد. لازم است بدانید که آدرس موسسه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود، زیرا حوزه مالیاتی را مشخص می‌نماید. در حال حاضر مرکز اصلی موسسه در شرف تاسیس، به وسیله اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری استعلام می‌شود و لازم است آدرس با کد پستی هم‌خوانی داشته باشد.

 شعب موسسه

موسسه غیرتجاری در شرف تاسیس، می‌تواند شعب مختلفی داشته باشد.

روزنامه کثیرالانتشار موسسه

روزنامه کثیرالانتشار هر موسسه می‌تواند با دیگران متفاوت باشد. در واقع روزنامه کثیرالانتشار، روزنامه‌ای است که تاسیس، تغییرات و آگهی‌های دعوت شرکا و اعضا به صورت خلاصه، در آن ذکر خواهند شد. همچنین باید بدانید که روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار متفاوت است. هزینه‎های روزنامه‎های کثیرالانتشار نیز با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به کادر آگهی محاسبه خواهد شد.

برای تنظیم اظهارنامه برای ثبت شرکت غیر تجاری به موارد زیر توجه کنید:

  • نام شرکت غیر تجاری
  • مکان اصلی فعالیت شرکت غیر تجاری
  • مرکز دیگر شعب غیر تجاری
  • نوع فعالیت شرکت غیر تجاری
  • تابعیت اعضای اصلی
  • اسامی مؤسسین شرکت غیر تجاری
  • میزان سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی شرکت غیر تجاری

وظایف مجمع عمومی موسس

وظایف مجمع عمومی موسسین در موسسه غیرتجاری عبارتند از:

  • رسیدگی به گزارش موسسه و تصویب آن
  • تصویب طرح اساسنامه موسسه و در صورت نیاز اصلاح آن
  • انتخاب اولین مدیران موسسه
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای صورت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می‌گردد

نکته: لازم است بدانید که گزارش موسسین  باید حداقل تا چند روز پیش از تشکیل مجمع عمومی موسس، در محلی که آگهی دعوت مجمع تعیین شده است، آماده شده باشد.

هزینه‌های ثبت موسسه غیرتجاری

برای ثبت این دسته از موسسات، لازم است هزینه‌های زیر را بپردازید:

  • حق‌الوکاله وکیل و حق‌الثبت موسسه
  • تنظیم اوراق مرتبط به ثبت موسسه از قبیل: اساسنامه، اظهارنامه و متن صورت‌جلسات
  • ورود سیستمی همه اوراق تنظیم‌شده
  • پرداخت هزینه روزنامه‌های رسمی و روزنامه کثیرالانتشار موسسه ثبت‌شده غیرتجاری
  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی موسسه مانند: معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام‌های مربوطه برای اشخاص حقوقی
  • تنظیم و ثبت کد فراگیر اشخاص غیرایرانی

همچنین باید گفت که زمان درنظر‌گرفته برای  ثبت این موسسات، بین ۳ تا ۱۰ روز کاری بوده و این زمان در صورت تفاوت تعداد اعضا، میزان سرمایه و مقدار سهم‌الشرکه، متفاوت نخواهد بود. همچنین این زمان از  هنگام تحویل و تکمیل اوراق به موسسه محاسبه خواهد شد.

 

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.