با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » ثبت کارتخوان

ثبت کارتخوان

ثبت کارتخوان

فهرست مطالب

 

آموزش ثبت کارتخوان در سازمان امور مالیاتی

اگر شما صاحب کسب‌و‌کار هستید و یا می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنید، باید از دستگاه کارتخوان ثبت‌شده در سازمان امور مالیاتی کشور استفاده نمایید. ثبت کارتخوان برای آن است که سازمان مالیات بتواند از درستی اظهارنامه مالیاتی شخص مطمئن شود. درواقع با این کار، سازمان امور مالیاتی کشور از درآمد ماهانه و روزانه فرد آگاهی خواهد داشت. این اقدام باعث خواهد شد که شما برای پرداخت مالیات جریمه نشده و از پرداخت دقیق مالیات خود نیز با خبر باشید.

طبق مقررات جدید، دارندگان دستگاه پوز باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده و با تکمیل روند آن، یک کد مالیاتی دریافت کنند. با داشتن این کد، سازمان امور مالیاتی کشور از درآمد و مقدار مالیات پرداختی صاحب هر کسب‌و‌کار با خبر خواهد شد. به عبارتی دیگر، تمام دارندگان دستگاه پوز موظف هستند در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت نام کنند.

چگونه مالیات از طریق دستگاه کارتخوان مشخص می‌شود؟

هر دستگاه پوز در داخل کشور دارای یک کد یکتا هستند. پس از ثبت دستگاه در سازمان امور مالیاتی کشور، سیستم تمام تراکنش‌های دستگاه را از طریق بانک مرکزی ردیابی می‌کند تا از رفت‌وآمد پول در حساب شما با خبر شود. در واقع بانک مرکزی تراکنش‌های انجام‌شده از طریق دستگاه کارتخوان را به فعالیتی شغلی و درآمدی در نظر می‌گیرد. سپس، گزارش کاملی از این موارد را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کند. در نهایت نیز سازمان امور مالیاتی با توجه به این اطلاعات میزان دریافت مالیات از دستگاه کارتخوان را مشخص خواهد کرد. در واقع میزان مالیات دستگاه کارتخوان با همین روش محاسبه می شود. یادتان باشد که ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی کشور الزامی است. برای کسب اطلاعات درباره نحو ثبت نام کارتخوان در سازمان امور مالیاتی کشور با ما همراه باشید.

راهنمای ثبت کارتخوان مالیات

  1. ابتدا وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید و روی گزینه ثبت نام الکترونیکی کلیک کنید.

دستگاه پوز

  1. در انتهای صفحه بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید
ثبت کارتخوان

ثبت دستگاه پوز

  1. تمام موارد خواسته‌شده را پر کرده و روی گینه ورود کلیک کنید.

 

  1. اکنون در این مرحله بر روی «ثبت کارتخوان مالیات» کلیک کید

 

  1. در صفحه جدید، شما کد پستی و شماره تلفن همراهی که به نام خودتان باشد را وارد گنید. سپس گزینه «پیش ثبت نام» را بزنید.

 

  1. منتظر باشید تا نام کاربری و رمز عبور برای‌تان ارسال شود. بعد از دریافت این اطلاعات، مرحله «پیش ثبت نام» شما به پایان می‌رسد.

 

بعد از این‌که مرحله پیش ثبت نام به پایان رسید، نیاز است که برای دریافت کد مالیاتی کارتخوان ثبت نام کنید.

  1. وارد سامانه tax.gov.ir شوید و گزینه «پیش ثبت نام» جدید را انتخاب کنید

 

  1. حال در صفحه جدید، اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید (پر کردن تمام اطلاعات خواسته‌شده به رنگ قرمز اجباری است).

 

  1. یادتان باشد که برای دریافت کد مالیاتی، باید محل قانونی کسب‌و‌کار خود را وارد کنید.

 

  1. در این مرحله لازم است نوع شغل، اتحادیه صنفی و بقیه موارد را پر کنید.

 

  1. اکنون وضعیت مالیات بر ارزش افزوده کسب‌و‌کار خود را مشخص کنید.

 

  1. در نهایت اطلاعات خود را تایید کنید تا کد رهگیری به شما داده شود.

 

  1. اکنون می‌توانید در این صفحه کد مالیاتی خود را ببینید.

 

  1. مشخصات وارد شده و کد رهگیری را،که همان کد پرونده مالیاتی کارتخوان است، تایید کنید.

 

آیا افراد باید برای دستگاه کارتخوان مالیات بدهند؟

اگر اقدام به ثبت دستگاه پوز در سازمان امور مالیاتی کرده‌اید، گزارش کارکرد مالی دستگاه به‌راحتی در بانک مرکزی از طریق کد یکتا قابل پیگیری است. بانک مرکزی این گزارش‌ها را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کند، اما اگر دارنده کارتخوان، دستگاه خود را در سامانه مالیاتی ثبت نکند با عواقبی مواجه خواهد شد. به‌عبارتی، اگر فردی که دستگاه کارتخوان دارد ولی در سازمان امور مالیاتی کشور در این رابطه پرونده تشکیل نداده باشد، با جریمه مالیاتی که سازمان مالیاتی کشور برای او خواهد برید، مواجه می‌شود.

چه کسانی باید مالیات کارتخوان بدهند؟

افرادی که دستگاه کارتخوان آن‌ها در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شده است هیچ مالیاتی بابت دستگاه کارتخوان نخواهند داد، اما دو دسته از افراد شامل مالیات و جریمه بر دستگاه پوز خود خواهند شد:

  1. آن دسته از افرادی که دستگاه خود را در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نکرده‌اند
  2. آن دسته از افرادی که کارکرد دستگاه پوز آن‌ها با اظهارنامه مالیاتی پرشده توسط آنان هم‌خوانی ندارد.

نکته: صاحبان مشاغل مختلف که دستگاه کارتخوان دارند، اما نسبت به انجام ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده‌اند، مالیات آن‌ها مانند مالیات مشاغل محاسبه می‌شود. گروه‌های شغلی مختلف با توجه به این که در چه دسته‌ای قرار می‌گیرند، باید بین ۰ الی ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

نتیجه‌گیری

سازمان مالیات کشور برای این که بتواند از درستی اظهارنامه مالیاتی شخص مطمئن شود.در اقدامی ثبت کارتخوان در سازمان امور مالیاتی کشور را اجباری کرده است. درواقع با این کار، سازمان امور مالیاتی کشور از درآمد ماهانه و روزانه فرد آگاهی خواهد داشت. این اقدام باعث خواهد شد که شما برای پرداخت مالیات جریمه نشده و از پرداخت دقیق مالیات خود نیز با خبر باشید. اگر تا حالا نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان خود در سازمان امور مالیاتی کشور کاری نکرده‌اید، سریعاً اقدام کنید، زیرا در غیر این صورت با جریمه از طرف این سازمان و مالیاتی بیش‌تر مواجه خواهید شد. در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با مشاوران حقوقی ثبتیما تماس بگیرید تا در کلیه امور مرتبط با ثبت نام دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی کشور شما را همراهی کنند.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.