با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » بررسی چگونگی افزایش سهام شرکت

بررسی چگونگی افزایش سهام شرکت

افزایش سهام شرکت

فهرست مطالب

سرمایه یک شرکت سهامی ممکن است با انتشار سهام جدید یا با انتقال وجوه خود شرکت از محل سهام نامحدود افزایش یابد که به آن انتشار پاداش نیز می گویند. انتشار جدید سهام به معنای تامین سرمایه جدید یا کاهش بدهی شرکت است. موضوع پاداش فقط شامل ارسال مجدد حسابداری از حقوق صاحبان سهام نامحدود به سرمایه سهام بوده و باعث تامین سرمایه جدید یا کاهش بدهی آن نمی شود.افزایش سهم جدید یکی از راه های اصلی یک شرکت برای تامین مالی جدید می باشد. در مقایسه با نقل و انتقالات سهام، جایی که هیچ پول جدیدی توسط شرکت دریافت نمی شود، تخصیص سهم می تواند سرمایه ای را برای گسترش یا پیشرفت تجارت فراهم کند. در این مقاله شما را با روند افزایش سهام شرکت آشنا می کنیم.

 

چگونگی افزایش سهام شرکت

هیئت مدیره پیشنهادی را به مجمع عمومی ارائه می کند. اولین قدم برای افزایش سرمایه این است که هیئت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه به میزان معینی را به مجمع عمومی ارائه داده، همچنین تغییرات مربوطه را در اساسنامه پیشنهاد دهد. هیئت مدیره پیشنهاد می کند که آیا سرمایه باید از طریق انتقال وجوه، با تبدیل بدهی یا با درخواست مشارکت بیشتر سهامداران افزایش یابد. سرمایه سهام اضافی را می توان به صورت نقد یا دارایی ارائه نمود.

هیئت مدیره باید تصمیم بگیرد که آیا سهام جدید منتشر شود یا ارزش اسمی سهام موجود را افزایش دهد. مجمع عمومی در مورد هر گونه افزایش سرمایه تصمیم گیری می کند. تصمیم در مورد افزایش سرمایه و اساسنامه جدید با مجمع عمومی اتخاذ می شود. در صورت موافقت مجمع عمومی، هیئت مدیره می تواند تصمیم به افزایش سرمایه بگیرد.

افزایش سرمایه باید ظرف سه ماه پس از پایان مهلت ثبت نام به ثبت شرکت های تجاری گزارش شود، در غیر این صورت مصوبه از بین می رود. در صورتی که افزایش سرمایه از طریق صدور پاداش صورت گرفته باشد، این مهلت اعمال نمی شود.

مراحل افزایش سهام شرکت

مراحل افزایش سهام شرکت سهامی خاص

برای افزایش سهام شرکت سهامی خاص مراحل زیر را باید طی نمود.

فرم درخواست را به متقاضیان ارائه دهید

ابتدا باید سهام را به گیرندگان مورد نظر ارائه دهید. این مهم را می توان به صورت شفاهی یا کتبی انجام داد. برای یک شرکت خصوصی، باید به گونه ای انجام شود که به عنوان دعوتی عمومی برای اشتراک سهام تلقی نشود. افرادی که مایل به درخواست سهام هستند، درخواست مناسب برای سهام جدید را تکمیل می کنند. آنها باید این درخواست را به همراه پرداخت مورد نیاز سهام به شرکت برگردانند.

درباره ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر بخوانید.

سهام از طریق تصمیم هیئت مدیره تخصیص می یابد

شما باید یک جلسه هیئت مدیره تشکیل دهید که در آن مدیران فرم های درخواست دریافت شده را بررسی کنند. حداقل، قطعنامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • درخواست های سهام دریافتی را تأیید کنید.
  • اجازه افزایش سهام را بدهید و بگویید به چه کسانی تخصیص داده شده است.
  • فرم(های) مورد نیاز را دستور دهید که به خانه شرکت ها ارسال شود.
  • اجازه صدور گواهی سهام برای سهام جدید
  • دستور به روز رسانی های مورد نیاز برای ثبت نام اعضا و ثبت تخصیص ها

افزایش سهام به طور رسمی زمانی اتفاق می افتد که پس از تصمیم مدیران برای انتشار سهام، اختیار درج نام صاحب امتیاز در فهرست اعضا اعطا شود.

برای کسانی که سهام به آنها تخصیص داده شده است گواهی سهام صادر شود

شرکت ها معمولا در رابطه با سهام افزایش یافته گواهی سهام صادر می کنند. به طور کلی این چیزی است که سهامداران از شرکت انتظار انجام آن را دارند. تا آنجایی که الزامات قانون شرکت ها اعمال می شود، اوراق سهام باید ظرف دو ماه پس از تخصیص سهام صادر شود.

با این حال، اکثر شرکت ها می خواهند گواهی های سهام را خیلی سریع تر از آن صادر کنند. به این دلیل که درخواست برای سهام تنها زمانی برای سهامدار جدید الزام آور می شود که شرکت به او اطلاع دهد که درخواست را می پذیرد. تا آن زمان، این امکان برای سهامدار احتمالی وجود دارد که درخواست را پس بگیرد، وضعیتی که شرکت بدیهی است که می خواهد از آن اجتناب کند!

بازگشت تخصیص ها را از طریق فرم SH01 به خانه شرکت ها تکمیل کنید.

ظرف یک ماه از تاریخ تخصیص سهم، فرم SH01 باید به خانه شرکت ها تحویل داده شود. این فرم شامل «بیانیه سرمایه» است: ساختار کلی سهام یک شرکت و مقادیر پرداخت نشده را توصیف می کند.

ثبت نام اعضا و ثبت تخصیص ها را به روز کنید

به روز رسانی سریع ثبت نام اعضا تمرین خوبی می باشد. این شواهد اولیه است که نشان می دهد چه کسی سهام شرکت را دارد. زمانی که نام فرد در فهرست اعضا ثبت شود، آن شخص به طور موثر سهامدار می شود. اما در قانون مهلت به روز رسانی ثبت نام اعضا دو ماه پس از تصویب تخصیص توسط هیئت مدیره انجام می گیرد.

شرکت همچنین باید ثبت افزایش سهام را با جزئیات هر تخصیص جداگانه سهام به روز کند. حتی اگر شخصی قبلاً در شرکت سهام داشته باشد، باید یک خط جدید به ثبت سهم اضافه کنید تا سهام جدیدی را که برای آنها صادر کرده اید منعکس کند.

تخصیص ها را در بیانیه تأیید بعدی شرکت درج کنید

گواهی های سهام جدید نیازی به تسلیم در خانه شرکت ها نیست: آنها به سادگی برای سهامداران ارسال می شوند. بنابراین نام سهامداران جدید باید در بیانیه تاییدیه بعدی شرکت درج شود.

سهام جدید منتشر شده در حساب های شرکت را نشان دهید

شما باید با حسابدار خود ارتباط برقرار نموده تا اطمینان حاصل کنید که سهم های جدید به درستی در حساب های شرکت برای دوره منعکس شده است.

افزایش سهام شرکت

مدارک لازم برای افزایش سهام شرکت

  • برای افزایش سهام شرکت، صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که سرمایه شرکت سهامی را تصویب کرده نیاز است.
  • نسخه ای از اطلاعیه پذیره نویسی انتشار یافته در روزنامه کثیرالانتشار که اطلاعیه های شرکت را منتشر نموده، لازم می باشد.
  • نسخه ای از روزنامه های کثیرالانتشاری که طبق ماده 177 ل.ا.ق.ت اطلاعیه پذیره نویسی را انتشار نموده است.
  • برگه اثبات و احراز واریز و تادیه وجه سهام توسط صاحبان سهام که تعداد سهام هر کدام از سهامداران مشخص شده می باشد.
  • برگه خرید سهم توسط طلبکارانی که مایلند مطالبات نقدی به روز شده را به سهام تبدیل نمایند.
  • ارائه گواهینامه ای از بانک مشعر مبنی بر واریز مبلغ افزایش سرمایه، ضروری است.
  • صورت مطالبات نقدی به روز شده بستانکاران پذیره نویس که مطالبات آن ها به سهام شرکت تبدیل شده می باشد. به ضمیمه رونوشت اسناد و مدارک حاکی از تسویه هرگونه مطالبات که بازرسان شرکت صحت آن را تایید نموده اند.
  • اظهارنامه که توسط اداره ثبت شرکت ها تنظیم شده و چاپ شده، در اختیار متقاضیان قرار گیرد. مندرجات لازم نیز درج گردد.

 

شرایط افزایش سهام شرکت

اگر شرکتی بخواهد سهام جدیدی ایجاد کند، می تواند با «تخصیص» سهام جدید، سرمایه شرکت را افزایش دهد. این مهم معمولا زمانی اتفاق می افتد که شرکتی بخواهد وجوه اضافی را بدون نیاز به سهامداران فعلی برای فروش سهام خود جمع آوری کند. با این حال، انتشار سهام جدید درصد مالکیت و کنترل مالکان فعلی را کاهش می دهد.

مشاوره با ثبتیما

کلام پایانی

بررسی چگونگی افزایش سرمایه سهام یک شرکت موضوعی ضروری و مهم است. دو راه برای رسیدن به این هدف وجود دارد. سهامداران می توانند سهام خود را بفروشند یا شرکت می تواند سهام جدیدی منتشر نموده که توسط سهامداران فعلی یا سرمایه‌گذاران جدید خریداری شود. با مشاوران متخصص ما در شرکت ثبتیما برای دریافت مشاوره رایگان جهت اطلاع از شرایط افزایش سهام شرکت تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.