با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

فهرست مطالب

اظهارنامه مالیاتی

اگر سابقه پر کردن اظهارنامه مالیاتی داشته باشید، می‌دانید که تا چند سال پیش برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود، باید به اداره مالیات منطقه خود می‌رفتید. اکنون، حدود چندسالی می‌شود که نحوه ارائه یا تسلیم اظهارنامه مالیاتی از روش حضوری به روش غیر حضوری (مجازی) تغییر یافته است. درواقع در حال حاضر تمامی اظهارنامه‌های مالیاتی در سامانه اظهارنامه مالیاتی تنظیم و به ثبت می‌رسند. این روش باعث شده که دیگر نیاز به حضور فیزیکی اشخاص در اداره مالیاتی نباشد. اگر می‌خواهید درباره اظهارنامه مالیاتی به‌صورت الکترونیکی اطلاعاتی کسب کنید، در این مقاله، شما را با نحوه تسلیم اظهارنامه مالیاتی آشنا می‌کنیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی هر شخص حقیقی و حقوقی در واقع کارنامه مالی او است. این اشخاص باید هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور، برای محاسبه مالیات خود، تسلیم کنند. تقریباً از سال 1391 به بعد، اظهارنامه مالیاتی اشخاص الکترونیکی شده و دیگر مشکلات مراجعه حضوری وجود ندارد. در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور علاوه بر تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌توانید دفاتر پلمپ را دریافت کنید و حتی فعالیت‌های مربوط به اظهارنامه ارزش افزوده را نیز در این سامانه انجام دهید.

برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه‌قدر وقت دارید؟

مهلت تسلیم این اظهارنامه تا 31 تیرماه هر سال است.

نکته: اگر سال مالیاتی مشخص‌شده در اساسنامه شرکت با سال مالیاتی رسمی تفاوت داشته باشد، ملاک سال مالی شرکت می‌باشد.

اگر اظهارنامه مالیاتی را تسلیم نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شما اظهارنامه مالیاتی را، به هر دلیلی، در موعد مقرر تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نکنید، علاوه بر این‌که از معافیت و بخشودگی‌های مالیاتی مجروم می‌شوید، محاسبه مالیاتی شما به‌صورت علی‌الراس خواهد شد. در واقع این بدان معناست که درآمد مودی توسط سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی شده و بر مالیات بر درآمد اشخاص افزوده می‌شود. علی‌الراس شدن بدتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در واقع اگر شخص حقیقی یا حقوقی اظهارنامه خود را در موعد مقرر تسلیم نکننذ، با جریمه 30 درصدی بر مالیات روبه‌رو می‌شوند. علاوه بر آن، سازمان امور مالیاتی کشور درآمدهای مودی را استعلام گرفته که این درآمدها علی‌الراس مالیاتی تشخیص داده شده که مطلقاً به نفع اشخاص نخواهد بود. در سه حالت علی‌الراس شدن مالیاتی در اتفاق می‌افتد:

  1. زمانی که مودی از ارائه ترازنامه و صورت سود و زیان به حوزه مالیاتی امتناع کند.
  2. زمانی که مودی اقدام به ارسال مدارک می‌کند اما در مدارک ارسالی، نقص و کم و کاستی وجود دارد، به‌طوری‌که سازمان امور مالیاتی مدارک را کامل نمی‌داند و وی را این‌گونه از طریق مالیات علی‌الراس حساب می‌کند.
  3. زمانی که مودی اظهارنامه را در موعد مقرر تسلیم کرده، اما اسناد و مدارک مرتبط را هنگام ابلاغ ارائه نمی‌کند.

نحوه محاسبه مالیات علی‌الراس

گفتیم که مالیات علی‌الراس از طریق ضریب مالیاتی علی‌الراس محاسبه می‌شود. به عبارتی دیگر فرمول محاسبه به شرح زیر است:

ضریب یا ضرایب مالیاتی ×  قرینه یا قرائن مالیاتی = درامد مشمول مالیات

نکته: قرینه یا پایه مالیاتی عواملی‌ست که در هر رشته از مشاغل با توجه به موقعیت شغلی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به طریق علی‌الراس ملاک و مرجع اجرای ضریب مالیاتی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات قرار می گیرد. مدارک و مستندات در حوزه امور مالیاتی قرائن مالیاتی نامیده می‌شوند. در واقع بر اساس قرائن و شواهد مشخص‌ضده در قانون، مالیات مودیان مشخص می‌شود.

چگونه از علی‌الراس شدن جلوگیری کنیم؟

راحت‌ترین راه‌حل، همان‌طور که گفته شد، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقررشده به سازمان امور مالیاتی کشور است. همچنین باید دقت داشته باشید که این اظهارنامه را به‌صورت درست و کامل پر کنید. اگر در پر کردن اظهارنامه مالیاتی مشکل داشته یا سوالی دارید، نگران نباشید، شما می‌توانید با ثبتیما تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان ما با سال‌ها تجربه به شما در تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی کمک خواهند کرد.

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند؟

  • کلیه اشخاص حقیقی که در کشور مشغول به کار بوده و معاف از مالیات نیستند.
  • کلیه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به کار بوده و از مالیات معاف نیستند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از ایران مشغول به کار می‌باشند ولی در ایران زندگی می‌کنند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از ایران اقامت دارند، ولی درآمد آن‌ها از ایران است.
  • تمامی اتباع غیر ایرانی، چه حقیقی و حقوقی) که در ایران مشغول به کار هستند.

لازم به ذکر است که اشخاص مشمول مالیات، حتی اگر در سال مالی، کارکرد آن‌ها صفر هم باشد، باید دفاتر کل و دفاتر روزنامه را، حتی سفید، تحویل دهند.

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی

  • مدارک شرکت شامل: شرکت‌نامه، اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
  • اجاره‌نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت
  • تمامی مجوزهای صادرشده توسط مراجع ذی‌صلاح
  • گواهی‌های گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت
  • صورت بهای تمام‌شده کالاها یا خدمات ارائه‌شده توسط شرکت
  • صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد می‌باشند
  • کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره و صاحبان امضا اسناد
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • مبلغ درآمد و فروش
  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
  • مانده سود و زیان دوره مالی قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • سند مالیات‌های پرداخت‌شده  و تاییدشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات
  • گواهی حساب‌های سال‌های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات
  • کد رهگیری، کد کاربری، رمز عبور و پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی
  • قراردادهای تاییدشده شرکت با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی
  • هر سندی که اداره دارایی اعلام کند به آن نیاز دارد

مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

  1. ابتدا وارد سامانه tax.gov.ir شده و بر روی گزینه «ثبت نام و پیش ثبت نام» کلیک کنید
  2. اکنون به پایین صفحه رفته و روی گزینه «ثبت نام کلیک کنید»
  3. سپس مطابق شکل زیر اطلاعات لازم را پر کنید.
  4. اکنون اطلاعاتی مانند کد پستی، محل قانونی شرکت، شماره همراه و نوع ثبت نام را مشخص کنید. و سپس با کلیک بر روی گزینه پیش ثبت نام به قسمت ثبت نام برای ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی خواهید رفت.

چه اشخاصی معاف از مالیات هستند؟

  • کلیه موسسات و وزارت‌خانه‌ها
  • شهرداری ها و سازمان‌های مربوط در تمامی استان‌های کشور
  • عشایر، صیادان، کارگران، شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی و دانشجویان
  • کلیه سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند

باید خاطرنشان کرد که صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادرشده توسط مراجع ذی‌صلاح، اگر دارای بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل‌ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مودی، یکی از محل‌های گفته‌شده، به‌عنوان محل اصلی فعالیت مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که در این حالت سایر محل‌ها به عنوان شعبه منظور می‌شوند.. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشورخواهد بود.

لازم به ذکر است که واحدهای مشارکتی تنها نیاز به تکمیل یک اظهارنامه دارند و دیگر نیازی نیست اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکا را ارئه کنند. اطلاعات شرکا در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام الکترونیکی بارگذاری می‌شود، لذا در صورت عدم ثبت اطلاعات مورد نیاز شریک اصلی باید نسبت به تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت نام اقدام نماید.

مراحل پر کردن اظهارنامه الکترونیکی

بعد از این‌که وارد سایت شدید، مدارک خود را بارگذاری و ثبت می‌کنید تا به‌عنوان مودی مالیاتی شناخته شوید. بعد ازطی مراحل، سازمان امور مالیاتی کد کاربری و رمز عبور اظهارنامه ارسال خواهد شد.

نکته: اگر شما سه سال پی‌در‌پی اظهارنامه مالیاتی را به‌طور کامل پر کنید و سازمان امور مالیاتی آن را تایید کند، 5 درصد جایزه خوش‌حسابی برای شما در نظر گرفته می شود که از سال بعد آن قابل اجرا خواهد بود. اگر می‌خواهید جایزه خوش‌حسابی را دریافت کنید باید اظهارنامه مالیاتی خود را کامل و جامع تسلیم کنید. برای این کار، می‌توانید با مشاوران ثبتیما تماس بگیرید تا شما را در این راه راهنمایی کنند. کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه در خصوص امور مالیاتی به شما برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی کمک خواهند کرد.

چه‌قدر طول می‌کشد تا اظهارنامه بررسی شود؟

اداره دارایی منطقه موظف است تا نهایتاً ظرف مدت 12 ماه اظهارنامه شما را بررسی کند.

آیا امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی وجود دارد؟

بله. امکان اصلاح این اظهارنامه وجود دارد. شما می‌توانید تا 30 روز بعد از تسلیم اظهارنامه، آن را اصلاح کنید. دقت کنید که باید تمامی اطلاعات خود را دقیق وارد کنید. اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب کاربری، اطلاعات ترازنامه شرکت، سود و زیان شرکت، کارت بازرگانی (در صورت وجود) و … .

مراحل ثبت نام الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی:

  1. پیش ثبت نام: در مرحله اول باید نسبت به پیش ثبت نام اقدام کنید. در این مرحله اطلاعات اولیه، شماره تلفن و کد پستی ده‌رقمی شرکت را بارگذاری می‌کنید.
  2. سنجش درستی اطلاعات واردشده: بعد از پیش ثبت نام الکترونیک، اطلاعات وارده شما توسط سازمان امور مالیاتی کشور راستی‌آزمایی می‌شود. در صورت نبود مغایرت، اطلاعات شما تایید خواهد شد.
  3. ارسال کد کاربری و رمز عبور: پس از آن‌که اطلاعات‌تان تایید شد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد.
  4. ثبت نام الکترونیک: اکنون وارد سامانه بشوید و ثبت نام می‌کنید.
  5. اعتبارسنجی: در این مرحله اطلاعات شما اعتبارسنجی می‌شود.

نتیجه‌گیری

اظهارنامه مالیاتی هر شخص حقیقی و حقوقی در واقع تمامی فرایندهای مالی او می‌باشد. این اشخاص باید هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور، برای محاسبه مالیات خود، ارائه کنند. اگر هر شخص حقیقی و حقوقی، به هر دلیلی، نتواند در موعد مقرر اظهارنامه را تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور کند، محاسبه مالیات او علی‌الراس خواهد شد. این درواقع این بدان معنی است که سازمان امور مالیاتی کشور، علاوه بر مالیات عادی، آن شخص حقیقی یا حقوقی را جریمه هم خواهد کرد. برای این‌که از علی‌الراس شدن جلوگیری کنید، بهتر است اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنید.

پر کردن اظهارنامه مالیاتی در بسیاری از موارد کار مشکل و پیچیده‌ای است. به همین دلیل بهتر است از مشاوران و کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. مشاوران و کارشناسان ثبتیما با سال‌ها تجربه می‌توانند در این راه به شما راهنمایی کنند.

با ثبتیما تا ابد باقی بمان
همراه با ما باشید در تمامی شبکه های اجتماعی
Aparat: aparat.com/Sabtima
Telegram: https://t.me/sabtima1
Instagram : sabti.ma
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.