با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » انتقال برند به چه معناست؟|مراحل انتقال برند

انتقال برند به چه معناست؟|مراحل انتقال برند

مراحل انتقال برند

فهرست مطالب

یکی از مواردی که شما توانایی نقل‌وانتقالش را دارید، برندها هستند.بسیاری از شرکت‌های کنونی که می‌خواهند برند تهیه کنند، به‌جای طی کردن مراحل ثبت برند تجاری ترجیح می‌دهند که یک برند آماده را تهیه کنند. اما این واگذاری، مراحل و شرایط خاص خودش را دارد. اکنون این سوال پیش می‌آید که مراحل انتقال برند به‌چه صورت و به چه معناست؟ انتقال برند به‌معنای انتقال مالکیت، حقوق و منافع مالک، نسبت‌به برندی که ثبت شده و به‌نام سایر اشخاص زده شده‌است.
به‌عبارتی دیگر انتقال برند به‌معنای طی‌شدن مراحل انتقال برند، مالک برند یا شخصی که برند را انتقال می‌دهد، حقوق مالکانه‌اش را نسبت‌به شخصی که میخواهد برند را بگیرد منتقل کند. یک نکته مورد اهمیت آن است که مفاهیمی چون مراحل انتقال برند و اجازه بهره‌برداری از علامت تجاری، باهم متفاوت می‌باشند. درواقع اجازه بهره‌برداری به‌معنای حق استفاده از برند یا علامت تجاری، تحت شرایطی معین، بدون واگذرای حقوق مالکانه علامت تجاری گفته‌ می‌شود.
از یک‌طرف دیگر، مالک برند توانایی دارد که حقوق مالکانه‌اش را نسبت‌به انتقال برند به فردی دیگر، علامت تجاری در رابطه با بخشی از خدمات و کاهای ثبت‌شده را انتقال دهد. همچنین می‌توان علامت تجاری را به‌طور کامل نسبت‌به تمامی خدمات و کالاهای ثبت‌شده، انتقال دهد.با مراجعه به سایت ثبت برند ثبتیما میتوانید تمامی امور ثبتی خود را به کارشناسان با تجربه این مجموعه بسپارید.

مراحل انتقال برند

بررسی مراحل انتقال برند

در اولین گام برای مراحل انتقال برند ، مالک باید علامت تجاری را مشخص کند که آیا می‌خواهد برند خودرا کاملا انتقال دهد یا می‌خواهد برند خودرا اجاره دهد و کاملا آن‌را انتقال ندهد. پس از آن برای آن‌که بتوان مراحل انتقال برند را انجام داد، که شخصی که طرف دیگر قرارداد است، به‌عنوان فروشنده ظاهر می‌شود یا خریدار برند. اگر شما قصد دارد که برند خودرا بفروشید، نیاز نیست کار زیادی را انجام دهید. برای فروش برند، باید مدارک اصلی علامت تجاری را مانند: شماره ثبت، روزنامه ثبت و…. را به‌خریدار تحویل دهید و اسناد مربوط به‌آن را امضا کنید.
اگر شما خریدار برند هستید یک‌سری مراحل دیگری را باید ثبت کنید. باید توجه داشت که هنگام مراحل انتقال حتما ازطریق دفتر اسناد رسمی اقدامات لازم را انجام دهید و درآن مکان اسناد را امضا کنید. این‌کار برای این‌است که انتقال برند به‌صورت رسمی صورت گیرد. در مرحله آخر برای انتقال برند ، باید مدارک مورد نظر را به اداره مالکیت معنوی کشور تحویل دهید. به‌طور کلی مراحل انتقال برند می‌تواند به‌صورت زیر انجام شود‌.
در وهله اول، باید طرفین به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند صلح برند مراجعه کنند. پس از آن، برای تایید سابقه برند، از اداره مالکیت صنعتی که توسط دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود، استعلام بگیرند. لازم است دوطرف در دفتر اسناد رسمی، سند صلح را امضا کنند.

همچنین صاحب جدید برند باید در دفتر ثبت اداره مالیک صنعتی، برای ثبت مراحل انتقال رجوع کند و اصل گواهینامه معتبر برند به‌همراه درخواست کتبی خود و علاوه‌برآن سندهای انتقال علامت تجاری که هم صاحب قبلی و هم صاحب جدید آن‌را امضا نموده‌اند؛ و همچنین رسید پرداخت کامل هزینه‌ها و مدارک نماینده قانونی (اگر وکیل داشته‌باشند) به اداره تحویل دهید. آخرین گام برای مراحل انتقال برند ، نیاز است ‌تا آگهی انتقال تجاری، در روزنامه رسمی کشور چاپ شود.

 

شرایط انتقال برند

مراحل انتقال برند می‌تواند یک‌سری شرایطی را داشته‌باشد. درصورت داشتن شرایط انتقال برند می‌توانید نحوه انتقال برند را بررسی کنید.  شما درصورتی می‌توانیدانتقال برند را شروع کنید که برند موردنظرتان قبل از این‌که ثبت قانونی شده‌باشد اقدام کنید. در زمان انتقال برند ، حتما نسبت‌به اعتبار علامت تجاری اطمینان حاصل کنید. اگر خریدار و فروشنده برند اشخاصی حقوقی باشند، حتما به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و باید اسناد و مدارکی که هویت و حوزه فعالیتشان را مشخص می‌کند، ارائه دهند. پس از انجام مراحل انتقال برند، نباید طبقه و نوع کالا تغییر کند و حتما باید به‌صورت قبلی باقی بماند.
همان‌طور که گفتیم، درصورتی یک برند قابل انتقال می‌باشد که در اداره مالکیت معنوی کشور به‌صورت رسمی ثبت شده باشد. بنابراین برندهای غیرقانونی نمی‌توانند انتقال یابند. همین امر باعث می‌شود که حتما قبل از مراحل انتقال علامت تجاری ، نسبت‌به استعلام برند اقدام کرده تا از اصالت علامت تجاری اطمیمنان حاصل شود. 

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال برند

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال برند

برای مراحل انتقال برند یک‌سری مدارک مورد احتیاج است. این مدارک شامل موارد بعدی می‌شود. برای نقل و انتقال برند حتما باید شناسنامه و کارت‌ملی فروشنده برند و خریدار برند ارائه شود. سند انتقال یا قرارداد تنظیم شده که در دفترخانه اسناد رسمی صورت می‌گیرد؛ پس از اخذ نامه‌های مرتبط با استعلام واگذاری برند انجام شود.

مجوز فعالیت‌های مربوط به خریداری یک برند حتما باید صورت بگیرد. شماره ثبت علامت تجاری، شماره اظهارنامه و رمز پذیرش اینترنتی از دیگر موارد موردنیاز و ضروری می‌باشد. درصورت انتقال اجباری، حتما باید گواهی انحصار وراثت به مراکز مربوطه ارائه شود.

مدت زمان انتقال برند

اگر قصد دارید یک برند را ثبت کنید، معمولا مدت زمان ثبت برند، حدود یک‌ماه به زمان احتیاج دارد‌. البته می‌تواند این زمان هم به ۱۵ روز کاهش یابد؛ اما برای انتقال برند این مدت زمان کمی بیش‌تر طول خواهد کشید. دراصل، این مدت زمان نسبت‌به روش انتقال برند و همچنین امور مربوط به انجام روند تنظیم مدارک را چه‌کسی انجام خواهد داد، ممکن‌است به‌درازا کشیده شود، یا این زمان کوتاه‌تر شود.

اگر تمام امور مربوطه برای واگذاری و نقل‌وانتقال برند توسط یک شخص بسیار متخصص یا آگاه یا یک تیم بسیار حرفه‌ای صورت گیرد؛ می‌توان ادعا کرد که برای مراحل انتقال برند یک‌ماه زمان کافی می‌باشد‌.

 

روش‌های نقل‌وانتقال برند

روش انتقال برند به‌طور کلی به دو صورت انجام می‌گیرد‌. هریک از این روش‌ها مراحل خاص مورد نیاز خودرا دارد که در ادامه به‌آن پرداخته می‌شود.

 

انتقال اجباری

اولین روش برای انتقال برند، روش انتقال اجباری علامت تجاری می‌باشد. این انتقال زمانی صورت می‌گیرد که مالک یک برند، بنابر دلایلی مجبور به انتقال علامت تجاری خود می‌شود. در این روش انتقال برند، اختیار دخالتی ندارد، بنابراین به‌این روش انتقال اجباری می‌گویند. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم، می‌توان به فوت مالک علامت تجاری اشاره کرد. دراین صورت ورثه مجبور می‌شوند که با طی‌کردن یک‌سری مراحل و ارائه مدارک موردنیاز، برند را به یک شخص یا یک شرکت دیگری منتقل کنند.

 

انتقال اختیاری

روش دیگری که می‌توان نقل‌وانتقال یک برند را انجام داد به‌روش اختیاری می‌باشد. انتقال یک برند به این روش، کاملا اختیاری می‌باشد. صاحب علامت تجاری درباره مراحل انتقال برند اختیار تام دارد. دراین روش، مالک علامت تجاری برای برند خود کاملا مختار است و می‌تواند درهر زمان و مکان اقدامات لازم را انجام دهد. این روش انتقال برند، هم می‌تواند برای یک زمان نامحدود و هم می‌تواند برای مدت زمانی محدود و معین‌شده صورت بگیرد. انتقال یک برند به‌صورت اختیاری زمانی می‌تواند معتبر باشد که اجازه‌نامه مربوط به‌آن، در اداره مالکیت معنوی به‌ثبت رسیده باشد.

مشاوره با ثبتیما

جمع بندی

اگر شما بخواهید به‌صورت محدود یا نامحدود علامت تجاری خودرا انتقال دهید می‌تواند یک‌سری شرایط لازم را داشته‌باشد. هر علامت تجاری، طبقات متعددی را دارد که این طبقات، باتوجه به نوع کالا و خدمات ارائه شده می‌تواند مشخص شود. اگر انتقال به‌صورت کامل صورت بگیرد، همه طبقات کاملا به شخص یا شرکت دیگر انتقال می‌یابد.
درصورت واگذاری مراحل انتقال برند به‌صورت محدود، طبقات کاملا برای انتقال برند به یک شخص یا شرکت دیگر  صورت نمی‌گیرد؛ و به‌جای آن تنها تعدادی از طبقات به شخص یا شرکتی دیگر منتقل می‌شود. این روش نیز می‌تواند مزیت‌های خودش را داشته‌باشد. درصورتی که تمام طبقات یک علامت تجاری مورد نیاز نباشد و کاربرد خاصی برای شخص نداشته‌باشد، روش واگذاری و انتقال به روش محدود می‌تواند بسیار مناسب و کاربردی باشد.

مجموعه ثبتیما با داشتن کارشناسانی خبره و با تجربه در زمینه ثبت برند و ثبت شرکت در اختیار شما عزیزان است تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 49947000-021 تماس حاصل فرمایید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.