با ثبتیما تا ابد باقی بمان | ارائه دهنده کلیه امور ثبتی شرکت ها
Home » تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

فهرست مطالب

یکی از اولین گام‌های طبیعی هنگام شروع یک کسب و کار، انتخاب نام تجاری است. با این حال، بسیاری از صاحبان استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان تازه کار را دیده‌ایم که در مورد ثبت کسب‌وکار خود و ثبت برند تجاری سردرگم شده‌اند و تصور می‌کنند که ثبت کسب‌وکارشان کافی است. با ثبت شرکت، کسب و کار شما فرصتی برای رشد پیدا می‌کند، علاوه بر ثبت شرکت، کسب و کار شما نیاز به یک علامت تجاری مشخص دارد، علامتی که به کسب و کار اجازه می‌دهد افراد را شناسایی کنند. این برند باعث پایه و اساس گسترش کسب و کار شما است.  به طور کلی، شما باید هر دو را داشته باشید. در ادامه مطلب بهتر است درباره هر کدام و تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند توضیح مختصری بدهیم.

 علامت تجاری یک ثبت مالکیت معنوی تحت قانون است. ثبت برند، حقوق استفاده انحصاری از علامت تجاری ثبت شده و حمایت قانونی در صورت نقض علامت تجاری را فراهم می‌کند. کلمات، شعارها، نام‌های تجاری، اعداد و موارد دیگر می‌توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند.  چهار دلیل اصلی برای وجود ثبت برند وجود دارد:

  • علائم تجاری از مصرف کنندگان در برابر خرید محصولات بی‌کیفیت از تولید کننده دیگر محافظت می‌کند.
  • علائم تجاری خدمات و کالاها را تبلیغ می‌کنند.
  • علائم تجاری از منافع تجاری یک شرکت محافظت می‌کند.
  • علائم تجاری منشا یک محصول یا خدمات خاص را مشخص می‌کند.

 تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند قابل توضیح است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. علامت تجاری مالکیت معنوی است که به معنای دارایی آن است در حالی که ثبت کسب و کار الزام قانونی برای اداره تجارت تحت چارچوب قانونی است. در ادامه با شرایط و محدودیت‌های هر دو بیشتر آشنا خواهید شد.با مراجعه به سایت ثبت برند ثبتیما میتوانید تمامی امور ثبتی خود را با تکیه بر تخصص چندین ساله این مجموعه انجام دهید.

محدودیت های انتخاب نام شرکت

محدودیتهای انتخاب نام شرکت

از دیگر تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در محدودیت های انتخاب نام شرکت میباشد. شرکت به طور خلاصه تنها راهی برای شناسایی یک کسب و کار است. ثبت نام یک کسب و کار هنگام راه اندازی آن کسب و کار ضروری است زیرا سابقه ای از اینکه چه کسی واقعاً کسب و کار را اداره می کند و چگونه می توان این افراد را شناسایی و مکان یابی کرد ایجاد می کند.

درباره ثبت شرکت در تهران و اهمیت آن بیشتر بخوانید.

به عبارت دیگر، پس از ثبت نام، هرکسی میتواند نام آن کسب و کار را در اداره ثبت شرکت مربوطه جستجو کرده و اطلاعات تماس و اطلاعات صاحبان و مدیران آن را بیابد.هنگامی که شما قصد تاسیس یک شرکت را دارید در ابتدا باید نام شرکت خود را انتخاب کنید. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد مشکل در فرآیند ثبت شرکت باید مواردی را هنگام انتخاب نام شرکت خود در نظر بگیرید که در ادامه به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:

  • نام شرکت باید منحصر به فرد باشد. از آنجایی که هر شخص حقوقی مانند هر شخص حقیقی، حتما باید دارای نام باشد تا قابل شناسایی و تشخیص باشد.
  • نام انتخابی شرکت باید از 3 سیلاب تشکیل شود و باید ریشه نام انتخابی شما فارسی باشد.
  • اغلب نام شرکت باید با موضوع کسب و کار مرتبط باشد.
  • سعی کنید در انتخاب نام شرکت خلاقیت داشته باشید و تشابهی با نام شرکت‌های ثبت شده نداشته باشد تا مورد قبول واقع شود.
  • توجه داشته باشید که نام‌های انتخابی شرکت باید طبق الویت شما باشد. شما حداقل 5 الویت دارید که باید به ترتیب الویت بندی کنید.
  • نام انتخابی شرکت نباید لاتین باشد.
  • حتما نام انتخابی را طبق شئونات جمهوری اسلامی انتخاب کنید.
  • نکته بعدی این است که اگر از اعداد در نام شرکت خود استفاده می‌کنید حتما به صورت حروف نوشته شود.
  • نام انتخابی شرکت باید اسم خاص باشد. اسامی به دو دسته اسم خاص و اسم عام تقسیم می‌شود. اسم خاص؛ برای نامیدن هر چیزی مانند شخص،حیوان، شیء استفاده می‌شود و می‌تواند نهاد یک جمله باشد. در مقابل اسم عام؛ کلمه‌ای است که شامل تمام موجودات زنده، اشیا و مفاهیمی مانند کوچه، ظلم است.
  • در نام شرکت نباید از حرف اول بعضی از کلمات استفاده کنید.
  • همچنین، ذکر نام شرکا برای نام شرکت ممنوع است.
  • در شرکت‌های سهامی عام کلمه ی « عام» و در شرکت‌های سهامی خاص کلمه ی « خاص » بعد از اسم و یا قبل از نام شرکت اضافه می‌شود و دلیل آن هم تشخیص نوع شرکت سهامی است. بنابراین باید نام خاص یا عام پیش از نام شرکت ذکر شود.

محدودیت انتخاب نام برند

محدودیتهای انتخاب نام برند

هدف از ثبت برند جلوگیری از سردرگمی در بین مصرف کنندگان است. قبل از قوانین علامت تجاری، شرکت‌ها قادر بودند طرح‌های یکدیگر را کپی کنند یا برند مشابه ایجاد کنند. این عامل باعث مشکل و سردرگمی شد. زیرا مصرف‌کنندگان دقیقاً تشخیص نمی‌دادند چه شرکتی محصول خاصی را ساخته است.از دیگر تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در محدودیت انتخاب نام آن ها نیز میباشد.

بدون لوگوها، نمادها، عبارات، کلمات یا طرح‌های دیگر، وفادار ماندن به یک برند مشکل است. اما وقتی شرکت‌ها می‌توانند تقریباً به شکل مشابه بسته‌بندی کنند، مشتریان ممکن است نتوانند تفاوت محصولات را تشخیص دهند.  برخی از قوانین در ثبت برند وجود دارد که وظیفه آن محافظت از کسب و کارها است.

  • گفتیم که برند صرفاً برای نهادی که دارای علامت تجاری است، استفاده می‌شود. قوانین ثبت برند، به طور واضح مشخص می‌کند که چه چیزی می‌تواند علامت تجاری باشد. بنابراین چنانچه برند شما ثبت شده باشد، هیچ کس دیگری قادر نیست بدون کسب رضایت از شما از برند شما استفاده کند.
  • برند حتما باید در اداره ثبت علائم تجاری ثبت شود.
  • برند انتخابی شما می‌تواند یک نام تجاری باشد.
  • انتخاب نام برند یک انتخاب شخصی است و اجباری در آن نیست. اما برای بیشتر شرکت‌های فعال می‌تواند مفید باشد که محصولات آن‌ها دارای برند باشد.
  • یکی از محدودیت‌های ثبت برند این است که برای ثبت برند باید از ترکیب نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت استفاده کنید یا اینکه نام انتخابی ترکیبی باشد که موجب شناسایی محصول، شناسایی آن از سایر محصولات و انتقال احساس به افراد شود.
  • امروزه، اهمیت اسم و برند تجاری برای کسی پوشیده نیست و تجار اهمیت زیادی برای ثبت برند و حفظ آن نشان می‌دهند.
  • چنانچه نام انتخابی برای برند خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد، قابل قبول نیست.
  • اگر نام برند انتخابی مراکز تجاری و عمومی را به ویژه در مورد مکان جغرافیایی کالاها و خدمات گمراه کننده باشد، نام انتخابی قابل قبول نیست.
  • اگر نام برند شما مشابه نام برند یک موسسه دیگر باشد قابل قبول نیست.
  • اگر نام برند شما عین علامتی باشد که قبلا به نام شرکت دیگری ثبت شده و یا زودتر از شما اقدام به ثبت آن کرده باشد قابل قبول نیست.

همچنین اگر می‌خواهید از برند ثبت شده استفاده کنید، این تصمیم شماست، زیرا این مورد الزامی نیست. تنها شرط قانونی در مورد استفاده از آن استفاده از آن پس از تأیید درخواست علامت تجاری شما است. استفاده از آن قبل از صدور تاییدیه بر خلاف قانون است. عدم استفاده از نماد ثبت شده روی علامت شما نیز با خطراتی همراه است.

بدون اشاره به اینکه علامت دارای حفاظت از علامت تجاری است، شخص دیگری ممکن است از آن استفاده کند. آن شخص حتی می‌تواند یک درخواست علامت تجاری در یک علامت مشابه ثبت کند. در حالی که به احتمال زیاد تایید نخواهد شد، اما تا زمان ثابت شدن آن، همه افراد را درگیر  می‌کند.در ادامه به تفاوت های دیگر ثبت شرکت و ثبت برند میپردازیم.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند به جهت مراحل ثبت

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند به جهت مراحل ثبت

ثبت برند تجاری و ثبت نام شرکت اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شود، در واقع دو مفهوم متفاوت با ثبت‌های متفاوت هستند. یک تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند این است که برند به عنوان یک مالکیت معنوی برای تجارت طبقه بندی می‌شود در حالی که نام شرکت در بین عموم مردم شناخته شده است.

تفاوت‌های عمده ای این دو وجود دارد زیرا آنها امور کاملا بین انحصاری هستند. برخی از افراد علامت تجاری را با نام شرکت اشتباه می‌گیرند و در نهایت فقط نام شرکت را بدون هیچ گونه حقوق علامت تجاری ثبت می‌کنند. در ادامه به توضیح اختصاری درباره تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند تجاری می‌پردازیم؛

  • مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت برند و لوگو ثبت شرکت تجاری، بسیار آسان‌تر است. برای ثبت برند تجاری شما به مدارک شناسایی، مجوز فعالیت و اظهارنامه تکمیل‌شده نیاز دارید اما در مقابل برای ثبت شرکت علاوه بر اینها باید اساسنامه و صورت‌جلسات مورد نیاز را نیز آماده کنید‌.
  • تفاوت در زمان نامگذاری؛ یک برند تجاری زمانی می‌تواند انتخاب نام داشته باشد که شرکت ثبت نهایی را انجام داده باشد و در نتیجه برای معرفی کالا و محصول خود و یا خدمات شرکت احتیاج به یک برند تجاری دارد. اینجاست که با انتخاب نام و ثبت برند می‌توان بهتر از قبل کالا یا خدمات خود را به مخاطب معرفی کنید، اما در مقابل انتخاب نام برای ثبت شرکت قبل از ثبت نهایی است.
  • تفاوت در مدت اعتبار ثبت؛ یک تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در این است که ثبت برند اغلب برای یک دوره ۱۰ ساله معتبر است و پس از تمام شدن  این مدت، باید اقدام به تمدید مجدد کند، اما در مورد ثبت نام شرکت باید گفت که مدت زمان اعتبار ثبت شرکت هیچ محدودیت زمانی ندارد و شما می‌توانید بعد از ثبت شرکت می‌‌توانید  تا هر زمان که بخواهید به فعالیت خود ادامه دهید.
  •  تفاوت در نوع واگذاری؛ علامت تجاری یا همان برند تجاری به هیچ عنوان امکان واگذاری ندارد، حتی در مواردی که مالک برند فوت کنند، امکان واگذاری آن به شرکت دیگر ممکن نیست. اما در مقابل شرکت‌ها این شرایط را ندارند و شرکاء بدون هیچ محدودیت می‌توانند سهام خود را به دیگری واگذار کنند. علاوه بر این اگر یکی از سهامداران شرکت فوت کند، امکان انتقال آن به اعضای خانواده او امکانپذیر است.

جمع بندی

بعد از آشنا شدن با تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند آگاه شدید که از چه اهمیت بالایی برخوردار میباشد و لازمه ی هر برند و شرکتی میباشد.مجموعه ثبتیما مفتخر است تا تمامی امور ثبتی شغلی شما مشتریان عزیز را به همراه مشاوره ای رایگان انجام دهد.برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 49947000-021 تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان ما
درخواست مشاوره
درخواست خود را ثبت کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.